نرخ دلار در بازار
نرخ دلار در بازار

نرخ دلار در بازار ۲۵ شهریور در محدوده ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان در معامله بود. باوجود افزایش قیمت طلای جهانی روند دلار نزولی است.

به گزارش سرمایه فردا، نرخ دلار در بازار ایران تقریبا به ثبات رسیده و زیر ۶۰ هزار تومان تثبیت شده است. یکی از مشکلات عمده بازار ارز در ایران، نظام چند نرخی و فضای رانتی ارز خصوصا برای واردکنندگان کالاهای اساسی است. در واقع در نتیجه تفاوت‌های قیمتی ارز رسمی و ارز بازار آزاد فرصتی برای درآمدهای عجیب برای عده ای ایجاد می‌شود. در حالی برای مردم هیچ مزیتی ندارد، چراکه قیمت ها در بازار آزاد با نرخ دلار آزاد به نوعی قیمت گذاری می شوند.
راهکاری که توسط کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می‌شود، حذف نظام چند نرخی و حرکت به سمت نظام تک ‌نرخی ارز است. در این شرایط، بانک مرکزی می‌تواند با کاهش شکاف قیمتی میان نرخ‌های ارز رسمی و بازار آزاد، انگیزه‌های سوءاستفاده را کاهش دهد. بانک مرکزی باید از مصرف بهینه ذخایر ارزی اطمینان حاصل کند. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که جو بازار ارز در روزهای اخیر به سمت کاهش قیمت متمایل بوده است.

نرخ دلار در بازار متاثر از درهم

قیمت درهم در مرز مقاومتی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان بسته شد. امروز با ۱۶ هزار و ۲۲۰ تومان آغاز به کار کرد و تا سطح چهارم این کانال افزایش یافت. بر اساس ادعای معامله‌گران، درهم امروز نقش اصلی در بازار ایفا می کند و به نوسانات بازار دلار نیز تا حدودی دامن زده است.
همچنین نرخ دلار در بازار با ثبات است. به گونه ای که در آغاز فعالیت امروز ۵۹ هزار و ۵۰۰تومان بود و در عصر به ۵۹ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. با وجود نوسانات نرخ ارز، قیمت طلای جهانی امروز کاهش یافت و از ۲۵۸۰ دلار به حدود ۲۵۷۵ دلار رسید. اما پیش بینی آغاز معاملات روز یکشنبه با قیمت ۲۵۶۰ دلار است. البته اگر نرخ دلار در بازار ایران کاهش یابد احتمالا افت بیشتر طلا وجود دارد.
در بازار داخلی، طلا ۱۸ عیار نیز به قیمت ۳ میلیون و ۷۱۵ هزار معامله شد که نسبت به روز گذشته ۸۰ هزار تومان افزایش داشته است. سکه‌بازان امروز شاهد افزایش قیمت سکه امامی تا ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بودند. اما در عصر امروز، این فلز زرد داخلی با قیمت ۴۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان عرضه شد.