مذاکره ایران و اروپا برای صلح
مذاکره ایران و اروپا برای صلح

به گزارش سرمایه فردا، مذاکره ایران و اروپا برای صلح اوکراین و روسیه مورد تایید مقامات کرملین قرار گرفته‌است. آیا ایران از آن برای پل رفع مشکلات برجام استفاده می کند؟

وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه ۱۰ جولای اعلام کرد: اگر ایران به پیوستن به برنامه‌های میانجی‌گری در پرونده اوکراین که در حال حاضر توسط ده‌ها کشور (غربی) انجام می‌شود علاقه‌مند باشد، آماده بررسی این امر هستیم. یک مقام وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز این اظهارات اما گفته که ایران تاکنون پیام خاصی در اینباره ارسال نکرده است.

از زمان شروع جنگ اوکراین در اواخر بهمن ۱۴۰۰ که همزمان با مذاکرات احیای برجام در هتل کوبورگ وین بود، روابط ایران با اتحادیه اروپا بویژه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا موسوم به تروئیکای اروپایی دستخوش تنش شده است.

تنشی که هم منجر به از دستورکار خارج شدن برجام از روی میز غربی‌ها شد و هم زمینه اظهارات مداخله جویانه اروپا در ناآرامی های سال ۱۴۰۱ در ایران را فراهم کرد.

با توجه به حساسیت اوکراین برای غرب که در اجلاس روز گذشته ناتو در آمریکا هم مورد تاکید دوچندان قرار گرفت، بدون تردید اوکراین دروازه تنش زدایی با اروپا برای دولت جدید ایران به شمار می‌رود.

تا زمانی که پرونده جنگ اوکراین باز بماند و بسته نشود، تصور بهبود روابط با اتحادیه اروپا بویژه مذاکرات رفع تحریم ها که دولت پزشکیان وعده آن را داده است، دور از انتظار است.

از آنجا که ایران روابط ویژه و دوستانه‌ای با روسیه دارد و خود روس‌ها هم تمایل دارند که بازیگران بیشتری به پرونده اوکراین ورود کنند، تهران می‌تواند از این فرصت برای اعلان حسن نیت خود استفاده کند.

تهران بارها از سوی غرب و بویژه اروپا به حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین متهم شده است، موضوعی که بارها دولت سیزدهم آن را رد کرده و تاکید کرده است که افزایش همکاری ها با روسیه ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

پیشنهاد این است، دولت مسعود پزشکیان با شعار تنش زدایی که ظرف روزهای آینده تنفیذ و تحلیف خواهد شد، از این آمادگی روس‌ها برای ورود به میانجی‌گری جنگ اوکراین استفاده کند. آنگونه که عربستان سعودی از یکسال گذشته به میانجی‌گری این پرونده ورود کرده است.

حداقل دستاورد این ابتکار می‌تواند حسن نیت ایران در مخالفت با هر نوع جنگ به غربی ها باشد، آن هم در شرایطی که راهبرد کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی مخالفت با جنگ و پیگری راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک است.

مذاکره ایران و اروپا برای صلح اوکراین و روسیه مورد تایید مقامات کرملین قرار گرفته‌است. آیا ایران از آن برای پل رفع مشکلات برجام استفاده می کند؟/دنیای اقتصاد