با کاهش گاز و افزایش مصرف مازوت در نیروگاههای کشور، بررسی تأثیرات زیستمحیطی این سوخت و راهکارهای جایگزین اهمیت بیشتری یافته است. جزئیات را بخوانید؛
به گزارش سرمایه فردا، تأثیرات مصرف مازوت در نیروگاههای کشور و دلایل خاموشیهای اخیر در بسیاری از رسانه های کشور با انتقاد زیاد مورد ارزیابی قرار گرفته است. وزارت نیرو در بیانیه هایی اعلام کرده که عدم مصرف مازوت در نیروگاههای کشور طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مطالب مطرح شده در این باره، که عدم مصرف مازوت باعث خاموشیهای اخیر شده است.
کلیه نیروگاههای کشور جهت تولید برق از سوخت گاز به صورت مستمر استفاده مینمایند. متأسفانه، در سال جاری با محدودیت جدی در تأمین گاز مواجه بودهاند و برای شرایط بحرانی در نیروگاههای کشور از سوخت مایع استفاده میگردد. با توجه به گازسوز بودن اکثر نیروگاههای کشور، حدود ۸۵ درصد از نیروگاهها میتوانند از گازوئیل (نفت گاز) به جای سوخت گاز استفاده کنند و تنها ۱۵ درصد از ظرفیت نیروگاههای کشور که از نوع نیروگاههای بخاری هستند، در صورت عدم دریافت گاز در شرایط بحرانی، امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند. در واقع، ساختار فنی نیروگاههای گازی و بخاری متفاوت است و امکان استفاده از سوخت مازوت در تمامی نیروگاهها وجود ندارد.

مصرف مازوت در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است. تنها در استانهای اصفهان (شهید منتظری) و مرکزی (شازند) تا نیمه آذرماه امکان مصرف مازوت میسر نگردید (در مجموع دوهزار و هشتصد مگاوات) در حالی که سایر نیروگاههای بخاری کشور حداکثر بهرهبرداری از نیروگاهها را با سوخت مازوت انجام داده بودند. لیکن به دلیل کاهش شدید سوخت گاز تحویلی به نیروگاهها که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر کاهش داشته است، نیروگاهها علیرغم آمادگی قادر به تأمین برق نشدند.
افزایش مصرف مازوت میتواند به آلودگی هوا و محیط زیست منجر شود. این سوخت حاوی گوگرد و سایر آلایندههاست که میتواند اثرات منفی بر کیفیت هوا و سلامت انسانها داشته باشد. همچنین، احتراق آن میتواند به تشکیل ذرات معلق و گازهای گلخانهای منجر شود که در نهایت به تغییرات اقلیمی کمک میکند.
برای کاهش وابستگی به مازوت و گاز، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی میتواند گزینه مناسبی باشد. این منابع انرژی نه تنها پایدار و بیپایان هستند، بلکه اثرات زیستمحیطی کمتری نیز دارند. اما در سال های گذشته شرکت های ایرانی سازنده پنل های خورشیدی به دلیل عملکرد ضعیف نتوانسته اند مشوقی برای ایجاد نیروگاه های برقی شوند. به عبارت دیگر اگر از همان ابتدا پنل به کشور واردات می شد به طور قطع نتیجه ای بهتر نسبت به خودکفایی در ساخت پنل داشت. به عبارت دیگر این مساله باعث می شد که امروز نیروگاه خورشیدی بیشتری در کشور وجود داشته باشد.
آماری که وجود دارد و مشاهداتی که دانشگاه علوم پزشکی ارائه میکند، نشان میدهد که میزان بیماریهای صعبالعلاج، سرطان، سقط جنین و تولد نوزاد نارس در اراک نسبت به بقیه شهرها به میزان معنیداری بالاتر رفته است.
فعالان محیط زیست استان مرکزی نسبت به جانمایی غلط نیروگاه شازند اراک و سوزاندن مازوت با سولفور بالا در این نیروگاه اعتراض دارند. آنها سهشنبه گذشته مقابل استانداری تجمع کردند تا اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند. وزارت نفت که برای مازوتهای بیکیفیتش مشتری ندارد، این سوخت را در زمستان به نیروگاهها تحمیل میکند و حاصل این سیاست، افزایش بیماریهای صعب العلاج در استانهای درگیر از جمله استان مرکزی است.
بر اساس وعدههای اعلام شده، قرار است زمستان پیش رو، دو واحد از چهار واحد نیروگاه مازوت کم سولفور بسوزاند. به یک واحد گاز تحویل شود و یک واحد هم اورهال شود
دولت چهاردهم که روی کار آمد، توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه کشور روی خروجی رسانهها قرار گرفت. معاون اجرایی رییس جمهور از دستور پزشکیان برای توقف مازوت سوزی سه نیروگاه در اراک، کرج و اصفهان خبر داد و بسیاری توقف مازوتسوزی را جشن گرفتند! اما این جشن چند روز بیشتر دوام نیاورد و حتی فرصت نشد که مانور خبری زیادی روی این به اصطلاح دستاورد داده شود. تداوم مازوتسوزی در یکی از آلایندهترین نیروگاههای کشور که صدای رئیس جمهور را هم درآورده، سهشنبه گذشته فعالان محیط زیست اراک را به مقابل استانداری کشاند. آنها در اعتراض به مازوتسوزی نیروگاه ۱۳۰۰ مگاواتی شازند برای سومین سال متوالی دور هم جمع شدند تا صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند. داستان بر سر آلایندگی نیروگاهی فرسوده است که ۳۰ سالی از ساختش میگذرد و در ۲۵ کیلومتری شهر اراک واقع شده است. فعالان محیط زیست بر این باورند که جانمایی این نیروگاه کاملا اشتباه بوده و در مسیر بادهای منطقه قرار دارد. به همین دلیل تمام آلودگی ناشی از سوخت مازوت را به داخل شهر هدایت کرده و بیماری برایشان به ارمغان میآورد.
علی بیگی فعال محیط زیست اراک در گفتوگو با «هفت صبح» درباره دلیل این تجمع بیان میکند: ما قبل از انجام تجمعات، پیگیری حقوقی انجام دادیم اما به نتیجه نرسیدن این پیگیریها به تجمعات خیابانی منجر شد.
به گفته این فعال محیط زیست ۸۰ درصد آلایندگی نیروگاه شازند به دلیل اختلاف ارتفاعش با شهر، بهطور کامل روی سر شهر اراک مینشیند و تاثیر این نیروگاه را به وضوح در زندگی مردم میتوان دید. راندمان نیروگاه ۳۰ درصد بوده و تکنولوژی آن مربوط به شرکت دانگ فنگ چین است.
بیگی نیروگاه را پروژهای آزمایشی معرفی میکند که برای اولین بار در اراک اجرا میشود اما مشابه آن جای دیگری از کشور ساخته نمیشود. این نیروگاه در حالت گازسوز هم فراتر از استاندارد آلایندگی داشته و در زمانی که مازوت میسوزاند، شرایطش بحرانیتر میشود زیرا فعالیت نیروگاه به شدت بر شاخص دی اکسید گوگرد در هوای اراک تاثیر میگذارد.
او درباره سابقه مازوت سوزی در نیروگاه توضیح میدهد: نیروگاه شازند از ابتدا به صورت گازسوز طراحی شده بود اما در سال ۹۸ که کشور با کسری گاز مواجه میشود، نیروگاه به سراغ این سوخت آلاینده رفته و به تدریج مصرف مازوت در شازند افزایش مییابد به نحوی که این روزها بین پنج تا ۶ میلیون لیتر مازوت در آن سوزانده میشود. مازوتی که در نیروگاه استفاده میشود، سنگینترین نوع مازوت است و بیشتر از ۳.۵ درصد گوگرد دارد.
به گفته بیگی در دولت پزشکیان فقط چند روزی مازوتسوزی نیروگاه شازند جمع میشود. خیلی از روسای جمهور و مقامات چه در سطح استان و چه کشور وعدههایی درباره توقف مازوتسوزی میدهند اما هر سال زمستان این عمل تکرار شده و امسال کار به جایی رسیده است که تابستان هم مازوت در نیروگاه شازند سوزانده میشود.
بیگی میگوید: ما قول استفاده از مازوت کم سولفور را برای نیروگاه گرفتیم. اما در بهار مخازن نیروگاه با مازوت پرسولفور تکمیل شد و برای فصل بعد ذخیرهسازی انجام شده است. در تابستان گفتند باید این مازوت سوزانده شود تا مخازن با مازوت کم سولفور پر شوند. وعده دادند که برای زمستان از مازوت کم سولفور استفاده میکنند. بر اساس وعدههای اعلام شده، قرار است زمستان پیش رو، دو واحد از چهار واحد نیروگاه مازوت کم سولفور بسوزاند. به یک واحد گاز تحویل شود و یک واحد هم اورهال شود.
«کاری که اکنون مسئولان صرفا برای منافع مالی انجام میدهند، باعث میشود میزان آلودگی در اراک بیشتر شود» این جمله اکرم حاتمی، فعال محیط زیست استان مرکزی است که نسبت به مازوتسوزی در نیروگاه شازند اراک اعتراض دارد.
او به «هفت صبح» میگوید: تعداد ایستگاههای سنجش آلودگی در اراک استاندارد و مطابق اصول نیست اما همان آماری که وجود دارد و مشاهداتی که دانشگاه علوم پزشکی ارائه میکند، نشان میدهد که میزان بیماریهای صعبالعلاج، سرطان، سقط جنین و تولد نوزاد نارس در اراک نسبت به بقیه شهرها به میزان معنیداری بالاتر رفته است.
به گفته این فعال محیط زیست اگرچه در ابتدای دولت چهاردهم اعلام شد که مازوتسوزی متوقف میشود اما یکی دو روز شاهد توقف استفاده از این سوخت بودیم و با پروپاگاندایی که در کشور راه انداختند، مجددا مازوت به نیروگاه بازگشت.
اعتراضات به حق مردم اراک در مقابل استانداری با حضور امیر انصاری مدیر کل محیط زیست استان مرکزی همراه بود. این مقام مسئول در گفتوگو با صدا و سیما داشتن شرایط مناسب برای زندگی و هوای پاک را حق همه مردم میداند و تاکید میکند که این موضوع باید در مجموعه کشور مورد توجه قرار گیرد.
به گفته انصاری اگر بحث تبدیل الپیجی به گاز طبیعی که اخیرا کارهای آن شروع شده تحقق یابد، الپیجی میتواند مستقیما در نیروگاه استفاده شود. قول دادهاند تا ۱۰ ماه این سوخت در مدار بیاید.
مدیر کل محیط زیست مرکزی وعده میدهد که امسال زمستان حداکثر میزان گاز برای نیروگاه دریافت شود و مازوت کم سولفور در نیروگاه سوزانده شود.
ابعاد ناترازی انرژی در ایران فقط به مسایل اقتصادی ختم نمیشود. این ناترازی حق زیست سالم از مردم را سلب کرده و وزارت نفت که برای محصولات غیر استانداردش مشتری ندارند، با توزیع مازوت با سولفور بالا در میان نیروگاهها و فشار بر بخش تولید برق برای مصرف این سوخت بیکیفیت، سلامت مردم را گروگان گرفته است. کاش مسئولان قبل از آنکه هزینههای هنگفت تامین سلامت جامعه بر اقتصاد ایران تحمیل شود، راه چارهای برای استانداردسازی سوخت مورد استفاده در نیروگاهها بیاندیشند.
این روزها در آبان ۱۴۰۴ همان سناریو آلدگی دوباره جدی شده است، تعداد تهرانی های ماسک به صورت و کسانیکه سرفه های شدید و خشک می کنند روز به روز بیشتر می شود.گرچه بخشی از این سرفه ها، شاید به خاطر ابتلای شهروندان به ویروس های پاییزه باشد اما، مسلما بخش قابل توجهی نیز به آلودگی هوای تهران بر می گردد. زنان و مردانی که راهی ندارند جز اینکه هر روز در این هوای آلوده کیلومترها طی مسیر کنند تا به محل کار، یا اماکنی که کاری در آنجا دارند برسند. تقریبا روزی نیست که خبری در مورد آلوده بودن هوا منتشر نشود. اخباری که نشان می دهد بعد از بحران برق و آب ، تهرانی ها حالا باید منتظر روزهای آلوده پاییز و زمستان باشند. این این مساله زمانی مهمتر می شود که بدانیم هوای تهران در ۶ ماهه اول امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۳، نقریبا ۱۰ درصد آلوده تر بوده است. و این یعنی؛ تهرانی ها منتظر روزهای پاک در نیمه دوم سال نباشند! موضوعی که خودروها، سوزاندن پسماندها و مازوت سوزی از جمله مهمترین عوامل بروز این آلودگی ها هستند. با این وجود رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت و گو با «هفت صبح» اعلام می کند که همچنان دولت مصر به استفاده از مازوت – البته از نوع کم گوگرد آن – است!
هوای پایتخت در طول شش ماهه اول سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته وضعیت کیفیتی به مراتب بدتری را داشته است. براساس گزارش های شرکت کنترل آلودگی هوای تهران، پایتخت نشینان سال گذشته ۵ روز هوای پاک (با شاخص صفر تا ۵۰) ۱۲۱ روز هوای قابل قبول (با شاخص ۵۱ تا ۱۰۰) ۵۷ روز هوای ناسالم برای گروه حساس (با شاخص ۱۰۱ تا ۱۵۰) ۲ روز ناسالم برای همه گروه ها (با شاخص ۱۵۱ تا ۲۰۰) داشته و روزهای با هوای بسیار ناسالم (با شاخص ۲۰۱ تا ۳۰۰) و خطرناک (با شاخص ۳۰۱ تا ۵۰۰) هم صفر بود. امسال اما این آمار بیشتر به سمت آلودگی سوق پیدا می کند. بر اساس همین گزارش ها طی شش ماهه ابتدایی سال تعداد روزهای با هوای پاک در پایتخت ۶ روز بوده ولی از تعداد روزهای با هوای قابل قبول کاسته شده و به ۱۰۴ روز رسیده و تعداد روزهای با هوای ناسالم برای گروه های حساس به ۶۵ روز و تعداد روزهای با هوای ناسالم به ۷ روز افزایش یافته و تهرانی ها، ۲ روز هوای بسیار ناسالم و ۲ روز هوای خطرناک را تنفس کرده اند.
به زبان ساده، گزارش ها حاکی از آن است که در ۱۸۶ روز از ابتدای امسال تا پایان تابستان، حدود ۴۱ درصد روزها وضعیت آلودگی فراتر از حد سلامت داشتهاند که در مقایسه با درصد مشابه سال گذشته (۳۲ درصد)، افزایش چشمگیری را نشان میدهد.
ااین گزارش ها همچنین نشان می دهد که گرچه تعداد روزهای آلوده امسال افزایش یافته اما، در مورد آلایندههای گازی بهخصوص ازن، این ارقام کاهش نسبی را داشته و در عوض، در مورد آلاینده ذرات معلق شرایط کیفی هوا نامناسبتر از سال گذشته بوده است.
به گفته فاطمه کریمی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در سال جاری، سهم ذرات معلق ناشی از گرد و خاک و پدیدههای جوی به دلیل شرایط اقلیمی خاص افزایش یافته و باعث شده تا شرایط آلودگی بیشتر به دلیل پدیدههای هواشناسی و محیطزیستی باشد. وی همچنین ضمن هشدار نسبت به ادامه این رویه گفته که این وضعیت بیانگر ضرورت انجام اقدامات راهبردی در مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی، کنترل خشکسالی و تغییرات اقلیمی در کنار کاهش نقش منابع انسانی آلایندههاست.
این شرایط در معرض بحران در حالی است که سالها از تدوین طرح مقابله با آلودگی هوای تهران می گذرد. طرحی که به نظر نمی رسد چندان ضمانت اجرایی داشته باشد! و چه دلیلی بهتر از اینکه هر ساله همزمان با آغاز پاییز و زمستان، برنامههای کاهش آلودگی هوا با هدف کنترل منابع آلاینده از سوی متولیان امر اجرا میشوند، اما عملا این اقدامات نتوانستهاند تأثیر ملموسی بر کیفیت هوای تهران بگذارند.
در مورد بی اثر بودن اقدامات انجام شده همین بس که چندی قبل مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که «در بازه ۱۰ ساله منتهی به ۱۴۰۳، این سال با حدود ۳۹.۹درصد شاخص کیفیت هوای بالاتر از حد سلامت، دومین سال آلوده در دهه اخیر بوده است..»
از سویی طی سالهای گذشته اعضای شورای شهر تهران نیز بارها نسبت به اجرا نشدن قانون هوای پاک و تاثیر آلودگی زمستانه پایتخت بر سلامت شهروندان هشدار داده اند کمااینکه رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران چند روز قبل با ابراز نگرانی از وضعیت آلودگی هوا در پایتخت و تکرار سالانه پدیده وارونگی دما و افزایش غلظت آلاینده ها، خواستار بازنگری اساسی در طرح های مقابله با آلودگی هوا شد.
– مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تفسیری از وضعیت آلودگی هوای پایتخت در شش ماهه دوم سال می گوید که براساس بررسی دادههای زیستمحیطی، در سال جاری نیز شاخص آلودگی در بسیاری از روزهای مهر و نیمه نخست پاییز در وضعیت ناسالم قرار گرفته و با آغاز پایداری جوی و وقوع وارونگی دما، انتظار میرود این روند همچون سالهای گذشته در فصول زمستان نیز تشدید شود.
وی نیز به استمرار آلودگی هوای تهران تهران در دو دهه گذشته اشاره کرده و گفته است؛ با وجود اجرای طرحهای مختلف از جمله طرح کنترل آلودگی هوا و محدودیت تردد خودروها، شاخص کیفیت هوا در ماههای سرد سال، هوای پایتخت همچنان در وضعیت ناسالم یا بسیار ناسالم قرار داشته است؛ که باید چارهای عاجل در این باره اندیشیده شود.
در این میان اما شاید نگران کننده ترین بخش ماجرا تاثیری باشد که آلودگی مداوم هوا بر روی سلامت و حتی افزایش آمار مرگ و میر هموطنان داشته است باشد. حدود سه ماه قبل بود که، عباس شاهسونی، معاون مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد. در حقیقت استناد شاهسونی به گزارشی است که چندی قبل منتشر شد و در آن در مورد آثار مادی و جانی آلودگی هوا بر روی هموطنان در شهرهای مختلف هشدار داده شده بود. در این گزارش که در ۸۳ شهر کشور با جمعیتی بیش از ۵۷ میلیون نفر انجام شده آمده است که تعداد مرگ های منتسب به آلودگی هوا در سال ۱۴۰۳ به طور میانگین ۳۵ هزار و ۵۴۰ نفر بوده است. همچنین در بخش دیگری از این مطالعه آمده است؛ ۱۲.۷ درصد از مرگ های طبیعی در ۸۳ شهر مورد مطالعه، منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است ضمن آنکه به طور میانگین ۱۴.۶۶ درصد از مرگ های منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به علت بیماری های ایسکمیک قلبی، ۱۵ درصد به علت سکته مغزی، ۱۴.۴ درصد به دلیل سرطان ریه و بیش از ۱۱ درصد به علت بیماری های مزمن انسداد ریوی بوده است .
اما آلودگی هوا علاوه بر تاثیرات مخربی که روی سلامت شهروندان دارد، منشاء خسارت های اقتصادی و مادی فراوانی هم هست.
در گزارش یاد شده، هزینه های ناشی از مرگ های منتسب به آلودگی هوا در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۴ میلیارد دلار و معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است! حالا برای درک اهمیت این میزان خسارت کافی است آن را در قیمت دلار ۱۱۰ هزار تومانی ضرب کنید تا ابعاد آن بیشتر مشخص شود.
همانطور که گفته شد ذرات معلق مهمترین منبع آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها، بخصوص در ایام سرد سال است. احمد طاهری، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در این باره به «هفت صبح» می گوید: محاسبات انجام شده نشان می دهد که حجم انتشار آلایندگی در کشور سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن می باشد که از این میزان، سهم تهران رقمی حدود ۱۰ هزار تن ذرات معلق است. این حجم گسترده از ذرات معلق دلایل مختلفی دارد. از آلایندگی خودروها تا پسماند سوزی که نقش مهمی در افزایش این ذرات دارد. با این وجود در این آمار سهم و اسمی از پسماند سوزی به چشم نمی خورد در حالیکه ثابت شده که این پدیده می تواند حقیقتا یکی از مهمترین عوامل افزایش ذرات معلق آلایندههای جوی در پایتخت باشد
تاکنون به کرات در مورد نقش منابع متحرک مانند خودروها در آلودگی هوا صحبت شده است. طبق آمار، ۶۱ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک مانند خودروها، کامیونها و اتوبوسهای واحد است، در حالی که ۳۹ درصد دیگر مربوط به منابع ساکن مانند صنایع و نیروگاهها میشود. این موضوع نشان میدهد که کنترل منابع متحرک تأثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی دارد.با تمام این تفاصیل به نظر می رسد هنوز حتی با وجود افزوده شدن تعدادی اتوبوس و تاکسی جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان منابع متحرک نقش مهمی در آلودگی پایتخت دارد. به گفته طاهری هنوز بخش اعظمی از خودروهای عمومی و شخصی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۱ و یورو ۲ هستند که از نظر زیستمحیطی قابل قبول نیستند. ضمن آنکه حدود ۱۷ درصد کل ناوگان سواری تهران فاقد استاندارد آلایندگی است ضمن آنکه تقریبا بخش زیادی از خودروهای تهران نیز فرسوده هستند که آنها نیز جز منابع اصلی آلاینده هوا محسوب می شوند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ولی در عین حال معتقد است که تباید انتظار داشت که آلودگی هوا، امسال روندی کاهشی را داشته باشد. وی در این زمینه می گوید: به هر حال سرد شدن هوا مساوی است با پدیده وارونگی هوا که ماهیت آن افزایش آلایندگی در مناطقی است که سرشار از ذرات معلق و دیگر منابع الاینده هستند.
در این میان مدیریت شهری و بخصوص شهرداری قطعا یکی از اصلی ترین نهادهایی است که می تواند در کاهش آلودگی هوا دخیل باشد. از طریق نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش سرانه فضای سبز و درخنکاری، انجام معاینه فنی های دقیق و… رئیس کمیسیون محیط زست و خدمات شهری شورای شهر مدعی است که اگر ورود خودروهای حمل و نقل عمومی به همین ترتیب ادامه داشته باشد، طی چند سال آینده می توانیم به کاهش آلودگی هوای تهران، به ویژه در فصل های سرد سال امیدوار بود. ادعایی که طاهری نیز آن را تایید می کند.گرچه کارشناسان معتقدند که هنوز اظهار نظر در مورد میزان تحقق این وعده ها زود است!
چند سالی می شود که کارشناسان محیط زیست با هشدارهای مکرری که در مورد «مازوت» سوزی می دهند تلاش دارند تا استفاده از این سوخت به شدت آلاینده را در نیروگاه ها، کاهش دهند. مازوت سوزی بخصوص در فصل سرما که مصرف سوخت در کشور بالا می رود، به عنوان سوخت در نیروگاه ها مصرف می شوند که از جمله منابع مهم آلانیده هوا محسوب می شوند. حتی در برهه هایی اعلام شد که مازوت سوزی کاملا متوقف شده ولی، یعد از مدتی مشخص شد که این روند همچنان ادامه دارد! با این حال طاهری در مورد سیاست دولت در خصوص مصرف سوخت «مازوت» در پاییز و زمستان سال جاری می گوید: اولا مقرر شده تا حتی الامقدور مقدار مصرف مازوت در تهران و شهرهای بزرگ کشور کمتر شود و ثانیا از مازوت هایی استفاده شود که گوگرد کمتری دارند و در داخل کشور تولید می شوند و آلایندگی آنها نیز به مراتب پایین تر است. برای این منظور تاکنون چیزی حدود ۲۵۰ میلیون لیتر مازوت ذخیره سازی شده تا در صورت ضرورت در نیروگاه ها استفاده شود و اگر لازم باشد امکان تامین بیشتر از این هم ممکن است چون این مازوت ها بیشتر تولید داخل هستند.
اما به راستی مازوت سوزی با درصد گوگرد کمتر چقدر می تواند توجیه کننده مصرف آن در فصل گرما باشد؟ سوالی که کارشناسان باید به آن پاسخ دهند! ولی آنچه مسلم این است که امسال هم قطعا! مازوت سوزی در نیروگاه های تهران و دیگر کلانشهرها را خواهیم داشت!.
وبالاخره سوال نهایی؟ برای خروج از گرداب آلودگی هوای تهران و یا سایر کلانشهرها چه باید کرد؟ سوالی که رئیس ست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پاسخ به آن می گوید: قبل از هر چیز باید تمرکز ویژهای روی نوسازی ناوگان حملونقل، اجرای استانداردهای سختگیرانهتر برای خودروها و جلوگیری از سوزاندن پسماند در اطراف شهرداشته باشیم چرا که در غیر این صورت، با ادامه روند افزایشی آلودگی هوا باید منتظر بحرانی هایی جدی در بخش سلامت و محیط زیست باشیم .
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا