قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳
قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳

قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳ احتمالا بالاتر از شهریور خواهد بود. چراکه از پاییز تقاضا برای گوشت بالا می رود. از طرف دیگر میزان عرضه گوشت وارداتی روندی کاهشی پیدا کرده است.

به گزارش سرمایه فردا، سرانه مصرف گوشت در ایران به حدود ۶ کیلوگرم رسیده در حالی که حداقل سرانه در دنیا حدود ۱۲ کیلوگرم است. هرچند واردات گوشت به ایران افزایش داشته اما قیمت تکان نخورده است. چند وقتی است که دولت وعده افزایش عرضه گوشت تنظیم بازاری را داده است تا از این طریق بتواند تقاضای بازار را کنترل کند و قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳شود.
با وجود اینکه اربعین به پایان نرسیده و تقاضای گوشت برای مراسم های مذهبی دیگر وجود ندارد، اما قیمت گوشت همچنان بالاست. از طرف دیگر با نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش تقاضا برای خرید گوشت احتمالا قیمت ها بالاتر خواهد رفت. برخی معتقدند که بازار گوشت نیز گرفتار مافیاست و تا آنها نخواهند قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳تعدیل نمی شود حتی اگر واردات گوشت دو برابر شود. به طور قطع این مساله نیز به تقویت نظارت نیاز دارد که فعلا دولت در این زمینه نیز اقدامی نکرده است.
در حالی که دولت چهاردهم با شعار کاهش فشار اقتصادی و بهبود معیشتی فعالیت خود را آغاز کرده است. انتظار می رفت با توجه به منابع ارزی که برای واردات تخصیص داده شده قیمت گوشت کاهش یابد. اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. شاید یکی از مهمترین دلایل ناکارآمدی این سیاست بی توجهی به نیاز جامعه است. در وضعیتی که بسیاری از مردم تقاضا برای گوشت گرم دارند عملا عرضه گوشت یخی نمی تواند بازار را متعادل کنند.

دلایل افزایش قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳

متقاضیان گوشت یخی متفاوت از گوشت گرم هستند بنابراین تقاضای آن بخش از بازار همچنان باقی است. از طرف دیگر مکانیسم عرضه مانند گذشته همچنان دارای مشکل است. برای نمونه بسیاری از فروشگاه های که گوشت گوسفندی دریافت می کنند به صورت شفاف و دقیق عرضه نمی کنند. هرچند دولت تلاش کرده به شکل عادی تنظیم بازار انجام دهد.
در صورتی که با همان مکانیسم ثبت اطلاعات خریدار و ارسال آنلاین از طریق بازرگام انجام می شد راحت تر بازار را مدیریت می کرد. چراکه بخشی از همین گوشت هایی که امروز به عنوان تنظیم بازار عرضه می شود در قصابی ها و … با قیمت آزاد وارد بازار می شوند. این همان اشتباهی است که از سال ۹۷ بارها در بازار کالاهای اساسی رخ داده است و هیچگاه دولت از آن اشتباه همیشگی درس نگرفت.
رئیس اتحادیه گوشت کشور درباره آخرین وضعیت گوشت گوسفندی در بازار پروتئین کشور اظهار کرد: بازار گوشت مسکوت و میزان فروش کم است و مردم قدرت خرید ندارند. البته به دلیل فصل گرما میزان تقاضا و مصرف گوشت قرمز کاهش یافته و این است که در مغازه‌های گوشت فروشی خرید بسیار کم و تقاضا کاهش یافته است.
علی‌اصغر ملکی ادامه داد: اتحادیه گوشت به عنوان تنظیم و توزیع کننده در بازار عمل می‌کند. امروز ما شاهد این هستیم که نسبت به قبل گوشت بیشتری به بازار تزریق می‌شود و در صورتی که این روند توزیع به همین شکل ادامه یابد به طور قطع منطقی شدن قیمت در بازار را به دنبال خواهد داشت.

عرضه گوشت خارجی در بازار

همچنین رئیس اتحادیه گوشت کشور افزود: در سه هفته اخیر بازار گوشت و به خصوص گوشت گوسفندی شاهد کاهش قیمت و شیب نزولی آرام قیمت گوشت در بازار بودیم و یک از علت‌های آن را می‌توان افزایش گوشت وارداتی و تا قدری کم شدن میزان خرید مردم به واسطه توان مالی ذکر کرد.
ملکی توضیح داد: مصرف گوشت نسبت به گذشته تا حدی کاسته شده است. امید داریم با توجه به مشکلاتی که کاهش مصرف گوشت برای سیستم درمان کشور به وجود می‌آورد. این روند با تدابیر دولت اصلاح شود. تا در آینده نیاز نباشد همین هزینه؛ بلکه مبلغ بیشتری را در حوزه درمان در کشور هزینه کنیم.
ملکی افزود: طی چند وقت اخیر به دلیل عرضه گوشت خارجی در بازار، قیمت گوشت قرمز ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. به دلیل اینکه بازار ضعیف‌ است و مردم چندان قدرت خرید ندارند. یقینا با حرکت به سمت مهرماه و خنک‌تر شدن هوا میزان مصرف گوشت قرمز افزایش خواهد یافت. امیدواریم که گوشت‌های تنظیم بازار بتواند بازار را آرام نگه دارند تا در این زمینه چالشی ایجاد نشود.
وی با اشاره افزایش مصرف گوشت در مقاطعی نظیر محرم و… گفت: در حال حاضر این مناسبت‌ها به پایان رسیده و میزان مورد نیاز گوشت برای همه این مناسبت‌ها تأمین شده است. از این به بعد دیگر فشاری بر بازار تأمین گوشت نیست و از شرایط فشار خارج شده‌ایم. بعد از مهرماه مصرف گوشت در کشور افزایش می یابد و احتمال دارد قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳ تغیر کند.
وی تصریح کرد: آمار سال‌های گذشته نشان از این دارد که از مهر ماه به بعد تا حدی مصرف گوشت در کشور افزایش می یابد که با مدیریت وزارت کشاورزی و نظارت نهادهای ناظر و مدیریت عمومی گوشت در کشور انشاالله شاهد آرامش بیشتر در این بازار خواهیم بود.

رابطه تولید و قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳

در حال حاضر قیمت گوشت به این دلیل اهمیت دارد که ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد. از طرف دیگر نمی توان انتظار داشت خانواده ها نسبت به افزایش فرزند آوری اقدام کنند در حالی که قیمت یک کیلو گوشت قرمز برابر با ۱۰ درصد از حقوق یک ماهه اوست. در مقطع کنونی دولت اگر به دنبال تعدیل قیمت گوشت است باید هزینه های تولید را کاهش دهد. چند وقت اخیر قیمت نهاده های دامی در بازار جهانی کاهش داشته است. حتی گفته می شود قیمت مواد غذایی نیز روندی نزولی پیدا کرده اند. اما بازار ایران بی توجه به تغییرات بازار جهانی همچنان قیمت بالای خود را حفظ کرده است.
قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳ تعدیل نمی شود مگر اینکه دولت برنامه مدونی برای تولید دام داشته باشد. در سال های گذشته بعد از اینکه قیمت گوشت افزایش پیدا کرد بسیاری از دام های ماده نیز سر از کشتارگاه ها درآوردند و همین مساله منجر به بروز مشکلاتی برای تولید گوشت در سال های بعد شد. در شرایط کنونی نیز دولت چهاردهم راهبردی برای حل مشکل گوشت ندارد و تنها به واردات گوشت اکتفا کرده است. به طور قطع تنظیم بازار قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳ بر مبنای واردات می تواند اثری موقتی داشته باشد. هرچند در یک ماه اخیر نیز با وجود اینکه دولت واردات را افزایش داده اما قیمت گوشت تغییر چندانی نداشته است.

میزان عرضه و تقاضای گوشت مرغ

اگر دولت واردات گوشت را متوقف کند به طور قطع بار دیگر قیمت گوشت پاییز ۱۴۰۳ صعودی می شوند. از طرف دیگر در فصل سرما تقاضا برای گوشت بیشتر از فصل های گرم سال می شود. هرچند بسیاری از مسئولان و کارشناسان تاکید دارند که امکان جایگزین کردن گوشت مرغ با گوشت قرمز وجود دارد. اما از آنجایی که در مقطع کنونی نیز میزان عرضه و تقاضای گوشت مرغ برابر است در صورتی که تقاضا از گوشت قرمز به سمت گوشت مرغ سرازیر شود به طور قطع قیمت گوشت مرغ نیز افزایش خواهد یافت.
هر چند در مقطع کنونی برخی معتقدند که هر محصولی تقاضای خاص خود را دارد و امکان جایگزین کردن آنها وجود ندارد. به ویژه اینکه حذف برخی مواد غذایی در بلندمدت می تواند روی سلامت افراد جامعه تاثیر بگذارد. به همین دلیل پیشنهاد مسائلی مانند جایگزین کردن یک محصول با محصول دیگر کاربردی نیست. بنابراین در شرایط کنونی دولت باید سیاست های خود را در راستای تقویت اقتصاد کشاورزی اعلام کند.

سیاست موثر در تنظیم بازار گوشت


همچنین ارائه تسهیلات برای سرمایه گذاری دامپروران و کشاورزان در تولید دام می تواند تا حدودی این چالش را کمتر کند. یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دام ایل ها بخش مهمی از نیاز گوشت کشور را تامین کرده است. از آنجایی که از ایلات چندان حمایت نشده بسیاری از آنها یکجا نشین شده اند.
یکی از سیاست های کلان کشور در سال های اخیر موضوع خودکفایی بوده است. اما وزارت جهاد کشاورزی تاکنون به واردات گوشت برای حل این مساله اکتفا کرده است. قبلا در سال های نخستین تحریم ها علیه ایران گفته می شد که برخی از همین گوشت های وارداتی دوباره از ایران به سمت کشورهایی مانند عراق و افغانستان قاچاق می شد به همین دلیل واردات گوشت تاثیر چندانی بر بازار ایران نداشت. حتی در دولت دوازدهم برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به اتهام فساد در بخش واردات پرونده قضایی نیز پیدا کردند.

میزان مصرف گوشت ایران

موضوع مدیریت بازار گوشت در مقطع کنونی اهمیت بسیار بالایی دارد. چراکه میزان تورم در کشور به نسبت حقوق و دستمزد افزایش چندانی پیدا نکرده است. از طرف دیگر دولت چهاردهم اخیر اعلام کرده برنامه ای برای افزایش یارانه ها ندارد. بنابراین مصرف گوشت قرمز در دهک های پایین جامعه به شدت کاهش پیدا کرده است.
علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت کشور چندی پیش این موضوع را تایید کرد که سرانه مصرف گوشت در ایران حدود نصف استاندارد جهانی است. به عبارت دیگر در دنیا به صورت حداقل مصرف گوشت حدود ۱۲ کیلوگرم است. البته برخی کشورها بیشتر از این میزان گوشت مصرف می کنند. اما در ایران میزان مصرف گوشت ایران به کمتر از ۶ کیلوگرم رسیده است. ادامه روند کنونی باعث می شود که میزان هزینه خانواده ها در سبد غذایی برای گوشت کاهش پیدا کند.
طبق استانداردهای بهداشت و سلامت به نسبت وزن افراد باید هر فرد حداقل روزانه ۵۰ گرم گوشت مصرف کند که در ماه باید به میزان یک و نیم کیلو کیلو گوشت مصرف کند تا بدن بتواند سیستم ایمنی مناسبی داشته باشد.