قیمت واقعی دلار در مرداد ۱۴۰۳
قیمت واقعی دلار در مرداد ۱۴۰۳

قیمت واقعی دلار در حال حاضر از نظر بانک مرکزی در محدوده ۵۷ هزار تومان است. اما در بازار آزاد قیمت آن ۶۱ هزار تومان است، هرچند کارشناس نظر دیگری دارند.

به گزارش سرمایه فردا، بررسی بازار ارز در هفته اخیر حکایت از وضعیت پرنوسان قیمت دلار تحت تأثیر واکنش احتمالی ایران به اقدام اخیر اسرائیل و ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران دارد. ازاین‌رو قیمت واقعی دلار در مرداد مشخص نیست.

بنابراین، بر اساس اظهارات معامله‌گران، نرخ دلار در بازار پشت خطی به سمت مرز ۶۲ هزار تومان پیش رفت، در حالی که در معاملات نقدی در سطوح میانی کانال ۶۱ هزار تومان در حال معامله بود.

با این وجود، ادامه گرما و تعطیلی بانک‌ها بر بازار تأثیر گذاشت و باعث کاهش هیجان در آن شد. این وضعیت به تدریج به رکود تبدیل گردید.

در این بین، گروهی از معامله‌گران نسبت به انتصاب علی طیب‌نیا به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور ابراز خوش‌بینی کردند. همچنین، برخی دیگر بر این باورند که معرفی کابینه اقتصادی دولت ممکن است به تقویت روند اصلاحی در بازار ارز کمک کند.

قیمت واقعی دلار چند است؟

به طور کلی می‌توان بیان کرد که فعالان بازار ارز و سکه در حال حاضر همچنان منتظر تعیین تکلیف کابینه دولت چهاردهم و واکنش احتمالی ایران به رویدادهای اخیر هستند. تا قیمت واقعی دلار مشخص شود. البته هم اکنون کارشناسان معتقدند که قیمت واقعی دلار حدود ۷۰ هزار تومان است. چراکه نره کنونی بازار تخت تاثیر سیاست سرکوبگرانه بانک مرکزی تعیین شده است.

تحلیل چارت نرخ ارز در بازه زمانی مشخص شده نشان می‌دهد که قیمت دلار در روز شنبه ۱۳ مرداد ماه حدود ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود و در عصر پنجشنبه به ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافت.

همچنین در ابتدای هفته، نرخ حواله درهم در حدود ۱۶ هزار و ۷۶۰ تومان بود، اما روز گذشته با قیمت ۱۶ هزار و ۶۶۰ تومان به فروش رسید.

صرف‌نظر از وضعیت بازار ارز، قیمت‌ انواع سکه در هفته گذشته نوساناتی سینوسی را تجربه کردند.

قیمت سکه امامی در روز شنبه به ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت، اما در آخرین ساعات روز پنجشنبه اندکی پایین تر از ۴۳ میلیون تومان به بسته شد.

نیم سکه در معاملات نقدی این هفته تلاش کرد تا به کانال ۲۴ میلیون تومان برسد، اما موفق به عبور از این سطح نشد و در نهایت با قیمت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هفته را به پایان رساند.

ربع سکه به قیمت ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید، اما در پایان هفته با قیمت ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

سکه گرمی نیز تا حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت و در نهایت با ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته شد.