قیمت لوازم خانگی ۱۴۰۳
قیمت لوازم خانگی ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، قیمت لوازم خانگی سال ۱۴۰۳ تحت تاثیر نرخ ارز و آزادسازی واردات خواهدبود. چراکه در حال حاضر بازار کاملا راکد است.

عوامل متعددی در تعیین قیمت لوازم خانگی موثر هستند یکی از آنها نرخ ارز است. هرچند در هفته های اخیر قیمت ارز تا حدودی تثبیت شده است اما پیش‌بینی نرخ ارز تا پایان سال غیرممکن است. به همین دلیل در صورتی که دولت موفق شود قیمت ارز تا پایان سال را ثابت نگه دارد قیمت لوازم خانگی باید ثابت بماند. با این حال برخی مواقع دیده می شود برخی شرکت ها با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز قیمت محصولات خود را بالا می برند. اگر چنین اتفاق در بازار رخ دهد به معنای کم کاری اصناف وئ تعزیرات است.

در شرایط کنونی با توجه به افزایش درامدهای ارزی کشور به نظر می رسد که تصمیم دولت در راستای تثبیثت نرخ است. هرچند بازار دلار تحت تاثیر عوامل روانی و توسط دلالان دلار نوسان پیدا می کند تا با بر هم زدن چرخه عرضه و تقاضا، حباب ایجاد ‌کنند و قیمت‌ها را به نفع خودشان تغییر ‌دهند.

عوامل غیر ارزی موثر در قیمت لوازم خانگی

تشدید تحریم‌ها و عوامل سیاسی متعددی موجب افزایش تورم اقتصادی در کشور شده و لوازم خانگی هم از این تورم پیروی می‌کند. در این میان فقط با شناخت دیگر عوامل تعیین کننده در قیمت محصولات، می‌توان برای خرید آن‌ها تصمیم‌گیری و بودجه‌بندی کرد. این عوامل به شرح زیر هستند:

مواد اولیه روی قیمت تمام شده تولید تاثیر می گذارد. بیشتر اقلام موجود در بازار لوازم خانگی کشور، تولید داخل هستند، اما قطعات به کار رفته در ساخت آن‌ها غالباً وارداتی است. واردات بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت لوازم خانگی، تحت تأثیر تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است. طبیعتاً در چنین شرایطی اگر تقاضا از طرف مصرف کنندگان افزایش پیدا کند، قیمت لوازم خانگی هم افزایش خواهد یافت.

اصل عرضه و تقاضا: یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت محصولات، اصل عرضه و تقاضا است. اگر عرضه محصولی از طرف تولیدکنندگان محدود باشد و تقاضای آن محصول از طرف مصرف‌کنندگان شدت پیدا کند، حتی اگر هیچ یک از مواد اولیه تولید آن محصول گران نشده باشد، آن محصول گران خواهد شد و این بی‌رحمانه‌ترین اصل اقتصادی است.

تاثیر نرخ ارز بر قیمت لوازم خانگی

در سال های اخیر بسیاری از شرکت های لوازم خانگی به دنبال افزایش چند مرحله ای قیمت ها بودند و تا حدودی مصوبه سازمان حمایت را قبول نداشتند به همین دلیل برای اینکه قیمت لوازم خانگی را گران کنند عمدتا عرضه خود را کاهش می دادند.

در مقابل این موضوع بهانه می آوردند که به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز یا تامین کم مواد اولیه نتوانسته اند به اندازه ظرفیت تولید کنند. به همین دلیل عرضه آنها کاهش یافته است. در حالی که برخی مواقع شواهدی وجود داشت مبنی بر اینکه تولید با تمام ظرفیت انجام می شود اما کالاها را در انبار ذخیره می کنند تا بعد از گرانی کالا آنها را در بازار عرضه کنند.

یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت لوازم خانگی برند است. شهرت یک برند یکی از مهم‌ترین عوامل ارزش‌گذاری بر محصولات آن شرکت است. طبیعتاً اولین چیزی که بعد از قیمت محصول، توجه مصرف‌کنندگان را جلب می‌کند، برند محصول است. حتی اگر بهترین آپشن‌ها توسط شرکتی ناشناس ارائه شود، کمتر کسی ریسک خرید محصولات آن شرکت را می‌پذیرد.

قیمت محصولات لوازم خانگی تحت تاثیر چه عواملی است

همچنین کیفیت و برچسب انرژی روی قیمت محصولات لوازم خانگی تاثیرگذار است. چراکه هرچقدر میزان مصرف انرژی لوازم خانگی کمتر باشد نشان دهنده رعایت استانداردهای لازم است. به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان برای خرید محصولات لوازم خانگی به این مساله توجه جدی دارند.

هیچگاه قیمت لوازم خانگی رو به کاهش نخواهد گذاشت و این قطعی است. با تعیین نرخ تورم سال آینده و با پایان تعطیلات نوروز، بازار لوازم خانگی به شدت ملتهب شده و افزایش شدید قیمت‌ها را تجربه خواهد کرد. این اتفاق هم قطعی است. در این میان تنها نکته‌ای که به صورت کامل قابل پیش‌بینی نیست، نوسانات قیمتی لوازم خانگی تا پایان سال است.

معمولاً این بازه زمانی بیشترین نظارت قیمتی باید از سوی مسئولان اعمال شود تا قیمت‌ها غالبا ثابت بماند. در غیر اینصورت قیمت ها تغییر خواهند داشت. چراکه بسیاری از توزیع کننده ها به دنبال بهانه برای افزایش قیمت هستند و گاهی افزایش قیمت کرایه تاکسی نیز برای آنها بهانه رشد قیمت خواهد بود.