چرا قیمت دلار به سیگنال‌ها بی‌تفاوت است؟
چرا قیمت دلار به سیگنال‌ها بی‌تفاوت است؟

قیمت دلار به تنش‌ها بی‌تفاوت شده اما اگر کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها حل شود قیمت دلار نیز به ثبات پایدار می‌رسد.

به گزارش سرمایه فردا، آیا از حجم تاثیرپذیری اخبار سیاسی و اقتصادی بر بازار کاسته شده که قیمت دلار در روز اخیر تغییری اتفاق نیفتاده است؟

در دو هفته اخیر اخباری مبنی بر حمله نیرو‌های اسرائیل به لبنان و بالعکس حمله حزب‌الله به حیفا منجر به تغییر قیمت دلار نشده است.
بررسی بازار ارز تهران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که چنین اخباری نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر شروع روند‌های افزایشی ایفا کند.  روند بازار در روز گذشته به گونه این موضوع را تایید کرده است.
برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند که در ماه‌های گذشته سیگنال‌های جدی‌تری در این زمینه منتشر شده که بازار از آن‌ها عبور کرده است.
باتوجه به این رویکرد می‌توان گفت که قیمت دلار تهران از این پس تنها به اخباری واکنش نشان می‌دهد که بطور مستقیم مربوط به مناقشات نیروهای رسمی کشور باشد.
در این میان برخی از فعالان بازار نیز وجود دارند که ناهماهنگی قیمت دلار و اخبار را ناشی از تلاش نهاد بازارساز برای تنظیم ارز می‌دانند.
به عقیده این افراد بانک‌مرکزی با هدف جلوگیری از نوسانات نرخ ارز درحال تقویت طرف عرضه در معاملات غیررسمی است.
در حال حاضر سیگنال های تورمی همچون حذف ارز ترجیحی و سوخت ترجیحی، قیمت گذاری دستوری، کسری بودجه و تورم به بهانه تورم، افزایش بهره و ادامه این سیکل غلط و نابودی اقتصاد است.

قیمت دلار تحت تاثیر ناترازی بودجه و بهره

ریشه نرخ بهره بالا و تورم هم همین اقتصاد دستوری و رانتی هست. اگر این را حل کنیم خود به خود بحث نرخ بهره و تورم بالا هم حذف می شود.
اما الان ۱۲۷ میلیارد دلار یارانه پنهان داده میشود که ۸۰ درصد آن طبق آمار به دهک های بالا می رسد. اگر همین بحث ارز و سوخت ترجیحی حل شود. اگر کسری بودجه حل شود و به دنبال آن نرخ بهره هم پایین بیاید قیمت دلار نیز به ثبات می‌رسد.
ارز ترجیحی تقاضای کاذب ارز را به علت سود مفت بالا می‌برد. همه با فاکتور سازی و شرکت های صوری در خارج به هر نحوی شده به دنبال گرفتن ارز بیشتر هستند که خود این تقاضای کاذب قیمت ارز را هم بالا می‌برد
پس ریشه را که حل کنیم آن هم حل می شود. البته مافیای ارز و سوخت ترجیحی و قاچاق سوخت  ارزان در طول سال ها آنقدر همچنان به دنبال استفاده از تفاوت نرخ ارز هستند. به همین دلیل به این راحتی اجازه حذف این رانت را نمی دهد. بنابراین تا زمانی که این روند ادامه دارد قیمت دلار همچنان پرنوسان خواهد بود.
.