چقدر قیمت خودرو ۱۴۰۳ افزایش یافت
چقدر قیمت خودرو ۱۴۰۳ افزایش یافت

به گزارش سرمایه فردا، قیمت خودرو داخلی در ۱۴۰۳ حدود ۴۰ درصد افزایش یافت. درحالی که قیمت ارز فعلا تثبیت شده و خودروهای خارجی بیش از ۴۰ درصد کاهش قیمت‌ تجربه کردند.

افزایش قیمت خودرو ،پس از فریز ۱۴ ماهه قیمت ها از دیروز کلید خورد.

برخی ازمنابع آگاه  پیش از این تاکید کرده بودند که اصلاح قیمت خودرو در وزارت صمت انجام شده ، حال آنکه این وزات خانه از صدور مجوز به خودروسازان ممانعت می کند.

بدین ترتیب پیش بینی می شد که اصلاح قیمت خودرو به دولت چهاردهم واگذار شود این در شرایطی است که اعلام قیمت های جدید ایران خودرو و قریب الوقوع بودن اعلام قیمتهای جدید سایپا ، اصلاح قیمت را در دولت سیزدهم کلید زد.

قیمت خودرو دنا پلاس چند ؟

اما چهارشنبه شب نامه ای  منتشر شد مبنی بر اینکه  علیمردان عظیمی لیست قیمت جدید محصولات را خطاب به اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی بورس کالا، ابلاغ کرده است.

در این ابلاغیه، قیمت ۶ محصول گروه صنعتی‌ ایران‌خودرو که براساس فاز دو استاندارهای ٨۵گانه تولید و عرضه می‌شوند، اعلام شده است.

طبق این لیست ، قیمت ها بطور میانگین با رشد ۴۰ درصدی روبرو شدند.

خودرو وارداتی چقدر افت کردند؟

خودروی دنا پلاس ، دو مدل سورن و سه مدل پژو۲۰۷ بین ۳۵ تا ۵۰ درصد رشد قیمت را به خود دیده اند.

در این بین دنا پلاس رینگ فولادی با بیشترین رشد قیمت مواجه شده و از ۲۹۵ میلیون تومان به ۴۴۸ میلیون رسیده است.

پس از آن نیز سورن پلاس با رینگ فولادی و پژو۲۰۷ دستی با رینگ فولادی با ۳۹ درصد افزایش قیمت در جایگاه دوم قرار دارند.

شرکت ایران خودرو با حذف محصولات قدیمی که با زیان تولید روبرو بود ، رشد تیراژ خودروهای جدید آن هم با قیمت های جدید را در دستور کار قرار داده است.

قیمت خودرو در مرداد ۱۴۰۳ چقدر شد

منحنی قیمت در بازار خودروهای خارجی نو در سراشیبی قرار دارد.

واردات خودرو پس از ممنوعیت پنج‌ساله در شرایطی از سال۱۴۰۲ به‌طور جدی کلید خورد که به‌دلیل عطش بازار، این خودروها با اختلاف قیمتی زیادی نسبت به نمایندگی عرضه می‌شد.

حال به واسطه کاهش انتظارات تورمی، افت نرخ ارز، تسریع واردات و از همه مهم‌تر اخبار مربوط به واردات خودروهای کارکرده، قیمت این محصولات در سرازیری قرار گرفته است.

در بازار خودروهای واردتی صفر جدید کاهش قیمت تا بیش از ۴۰درصد نیز رخ داده است.

برای محاسبه میزان افت قیمت خودروهای وارداتی جدید به کشور، رفتار قیمتی ۱۰ خودروی منتخب را در طول دوره ازسرگیری واردات (اواخر ۱۴۰۱ تا به امروز) بررسی کرده است.

با توجه به اینکه ورود خودروها به کشور در بازه‌های زمانی مختلف رخ داده، نمی‌توان یک بازه زمانی کلی را به عنوان مبدا قیمت در نظر گرفت و میانگین کلی از میزان افت ارائه کرد.

با‌این‌حال محاسبات نشان می‌دهد قیمت خودروهای خارجی جدید بین ۲۰ تا ۴۴درصد افت کرده است.

وضعیت بازار خودروهای خارجی

در این بین، بیشترین افت قیمت نصیب مدل‌های هیبریدی و سپس چینی‌ها شده است، موضوعی که با ضعف تقاضا برای این محصولات ارتباط مستقیم دارد.

در بین ۱۰ خودرو، بیشترین افت قیمت نصیب دانگ‌ فنگ شاین مکس با ۴۴درصد نزول شده است. همچنین کمترین افت قیمت در بین ۱۰ خودروی منتخب به هونگچی چینی رسیده است.

با توجه به ممنوعیت پنج‌ساله ورود خارجی‌ها، مدل‌های واردشده در ابتدای عرضه به بازار با قیمت‌های بسیار بالایی نسبت به قیمت نمایندگی عرضه می‌شدند.

در شرایط کنونی، این شکاف نسبت به ابتدای واردات کمتر شده است.

این پرسش مطرح است که تخلیه نسبی هیجان قیمتی در بازار خودروهای وارداتی جدید، تحت‌تاثیر چه عواملی رخ داده است و آیا ادامه‌دار خواهد بود؟

در حالت کلی عواملی مانند کاهش انتظارات تورمی، افت قیمت ارز، بهبود هرچند اندک روند واردات و البته ضعف تقاضا (بیشتر در مورد خودروهای با شناسنامه چینی) بیشترین تاثیر را در نزولی شدن قیمت و کاهش حباب قیمت داشته‌اند.

در این میان تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده بر روند نزولی وارداتی های صفر تاثیر بیشتری داشته بطوری که این خودروها طی دو هفته گذشته با کاهش قیمت چشمگیری همراه بودند.

قیمت خودرو داخلی در ۱۴۰۳ حدود ۴۰ درصد افزایش یافت. درحالی که قیمت ارز فعلا تثبیت شده و خودروهای خارجی بیش از ۴۰ درصد کاهش قیمت‌ تجربه کردند./دنیای اقتصاد