قیمت بلیت هواپیما در سال ۱۴۰۳ گران می‌شود ؟
قیمت بلیت هواپیما در سال ۱۴۰۳ گران می‌شود ؟

به گزارش سرمایه فردا، قیمت بلیت هواپیما در ابتدای سال ۱۴۰۳ گران شد. دیوان عدالت اداری آن را تایید کرد. اما قوه قضاییه رای را شکست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره قیمت بلیت هواپیما با بیان اینکه تابع قوانین و رأی دیوان عدالت اداری است، گفت: هم‌زمان از سران قوا خواسته‌ایم به مسئله تعیین نرخ بلیت هواپیما ورود کنند. خواسته خود درباره تنظیم بازار قیمت‌گذاری بلیت را پیگیری می‌کنیم.

در همین راستا وزیر راه و شهرسازی امروز و با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و افزایش استفاده عمومی زائران از سیستم هواپیمایی کشور و این موضوع که شاهد افزایش نرخ برخی پروازها و ورود مجدد وزارت راه و شهرسازی به موضوع قیمت گذاری بلیت پروازها گفت: در شرایط فعلی که عرضه و تقاضای پروازها و ناوگان هوایی ناتراز است، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جز به معنای ظلم به مردم نیست.

قیمت بلیت هواپیما آزاد نمی‌شود

بذرپاش تأکید کرد: حکمی که دیوان عدالت اداری در موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به آن استناد کرده است. یکی از احکام برنامه پنجم توسعه بود که با پایان یافتن این برنامه فاقد اعتبار است، مگر اینکه در احکام دائمی بیاید. که در موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما این حکم در احکام دائمی نیامده و اعتبار آن به پایان برنامه پنجم بر می‌گردد.

وی بیان داشت: با توجه به منقضی شدن برنامه پنجم توسعه و اینکه حکم یاد شده در احکام دائمی نیز نیامده است. در شرایط فعلی عدم تراز عرضه و تقاضای سفرهای هوایی؛ آزادسازی قیمت‌ها جز به معنای ظلم به مردم نیست.

بذرپاش یادآور شد: وقتی شرکت‌های هواپیمایی نرخ سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. همچنین وزارت راه و شهرسازی در موضوع تخصیص ارز این شرکت‌ها از بانک مرکزی، دریافت مجوز واردات هواپیما و واردات قطعات و اجزا و تجهیزات مورد نیازشان با حداقل زمان کمک کرده است. همچنین وزارت راه و شهرسازی مصوبات کم سابقه برای کمک به صنعت هواپیمایی وضع کرده که در حال حمایت از این صنعت است. ما به عنوان دولت توقع کنترل بازار را از آنها داریم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با نرخ‌های پیشین بلیت نیز هیچ شرکت هواپیمایی در زیان نبوده و نیست. هیچ یک از آن شرکت‌ها از خدمات رسانی خارج نشده و قصد خروج هم ندارند. بلکه در تلاش هستند تعداد هواپیماهایشان را نیز افزایش بدهند که این خود نشان از سودده بودن این صنعت است.

قوه قضاییه افزایش قیمت را تایید نکرد

وی تأکید کرد: موضوع بلیت پروازها در شورای سران سه قوه مطرح شده و از سوی رئیس قوه قضائیه هم حکمی مبنی بر توقف اجرای حکم آزادسازی بلیت هواپیما صادر شد. عملاً تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی نتیجه داد و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورت رسمی لغو شد. تا موجب زیان بیش از پیش مردم نشود.

بذرپاش اظهار داشت: اکنون سه برابر میزان صندلی‌های عرضه شده، تقاضا برای انجام پرواز در کشور وجود دارد. وقتی کمبود عرضه وجود داشته باشد با تلاطم قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در این دولت بیش از ۱۰۰ هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی اضافه شده و در مقابل تعدادی از آنها نیز از چرخه خارج شده‌اند. حجم عملیات پروازهای خارجی رشد ۷۰۰ درصدی و پروازهای داخلی رشد پنج درصدی تجربه کرده است. این امکان هم برای شرکت‌های هوایی وجود دارد. از منبع درآمدهای پروازهای خارجی سود بهتری از پروازهای داخلی را به دست بیاورند.

او تاکید کرد: به عنوان مجری، مجوز پروازهای خارجی را برای شرکت‌هایی در نظر می‌گیریم. در قیمت پروازهای داخلی اگر همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی را داشته باشند.