فیلم رفقای عزیز ساخت ۲۰۲۰
فیلم رفقای عزیز ساخت ۲۰۲۰

فیلم رفقای عزیز ساخت ۲۰۲۰ درباره اعتراضات مردمی است. اما زنی که حتی زمانیکه مطمئن شده دخترش را دیکتاتوری بلعیده است. همچنان دل در گرو کمونیسم دارد.

به گزارش سرمایه فردا، فیلم رفقای عزیز ساخت ۲۰۲۰ روسیه همانند دیگر فیلم های درام تاریخی ، دارای مفهوم شناسی خاصی است که فارغ از فضای هنری می‌توان آن را در گستره علوم اجتماعی بررسی کرد.


این فیلم داستان یک اعتراضات مردمی علیه کمبود دستمزد  کارگران در مناطق قفقاز نشین شوروی و فساد اقتصادی جوامع سوسیالیستی را روایت می‌کند و بعد ها آن را به داستان زنی فعال در حزب که دخترش را در این سرکوب گم می‌کند، متصل می‌کند.


نکته اصلی در فیلم رفقای عزیز، نهادینه شدن شخص پرستی و استبداد کاریزماتیک در افراد است. زنی که حتی زمانیکه مطمئن شده دخترش را دیکتاتوری بلعیده است. همچنان دل در گرو کمونیسم دارد. اما از نوع استالینیستی آن و حتی مشکلات را بر این می‌داند که استالین دیگر نیست که پدر مردم باشد و آن هارا هدایت کند و جامعه از وضع بحرانی نجات دهد و در حقیقت رویکرد پدر مآبانه در این دو جبهه ایجاد شده در جامعه، تغییری نیافته است.


حتی معترضانی که گلوله های شوروی گوشت تن شان را می شکافد عکس لنین بر دست گرفته اند.
برخی منتقدین نیز همه چیز را بر گردن استالین می اندازند و فکر می‌کنند با آمدن خروشچف و افشا گری های او علیه استالین اوضاع تغییری می‌کند.


بی  آنکه کسی فکر کند دلیل اصلی و واضح این وضعیت چیست؟
شاید تنها فردی که حس کند نگرشی بنیادین لازم است، آن پیر مرد مرموز و نومید از روزگار است که در فیلم رفقای عزیز خواهید دید.


در این بین استبداد به راحتی ، تاریخ را پاک می‌کند، از شهروندانش پیمان نامه راز داری می‌گیرد و در ها شهر را قفل می‌کند.


به راحتی عده ای را به گلوله می‌بندد و فردای آن روز خون‌ها را با قیر های تیره از روی زمین پاک کرده و جشن می‌گیرد.

فیلم رفقای عزیز ساخت ۲۰۲۰  درباره اعتراضات مردمی است. اما زنی که حتی زمانیکه مطمئن شده دخترش را دیکتاتوری بلعیده است. همچنان  دل در گرو کمونیسم دارد.