رفع فیلترینگ پیام رسانهای فضای مجازی، نه تنها می تواند در زمینه آموزش موثر باشد، بلکه می تواند به ناامیدی نسل زد نسبت به دولت و حاکمیت پایان دهد.
اینترنت و فضای مجازی و پلتفرمهای داخلی و خارجی پیام رسان را میتوان پربرکتترین دستاورد بشریت تا امروز موج چهارم تمدن بشری نامید. علی رغم فیلترلنگ و سرعت پایین اینترنت و محدودیتهایی که با درایت میتوانند وجود نداشته باشند. ان شاالله دولت چهاردهم طبق قولی که رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی داده اند.
با رفع فیلترینگ شرایط بهره برداری بهینه از این اختراع ارزشمند بشری در کشور ما به بهترین وجه و مناسبترین و پرسرعت ترین حالت ممکن کاربرد از این [ابزار و امکان ارتباطی دیجیتالی] در زمینه تحقیق و توسعه، آموزشهای از راه دور که نیاز جدی امروز کشورمان هستند. توسعه محیط کسب و کارها، تبلیغات و برندینگ تمدن و فرهنگ و توسعه مشاغل ایران و ایجاد هر آنچه فرصت که در مسیر توسعه پایدار و متوازن باید بهره برداری گردند را به لحاظ پتانسیل بالای این ابزار در تولید و اشاعه علم و دانش فراهم نمایند.
به برکت فعال شدن پیام رسانهای فضای مجازی، حضور فرهیختگان و خردمندان ایرانی که در باره موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، رشتههای مختلف علمی، مشاغل و اهالی شریف رسانه و همه صاحب نظران از طریق پیام رسانها موجبات تبادل نظرات و [تولید پر سرعت دانش نظری و انتقال بهنگام نقطه نظرات و افزایش سرعت یادگیری و مالا تمرین گفتگوهای دوستانه و ارتقا سطح بردباری و تحمل اشخاص در حین طرح مباحث مطروحه را باعث شده اند که دستاوری ارزشمند است.
در این فضا شاخصهای و اساتید دانشگاهها، کارشناسان، صاحبان صنایع و مشاغل و همه دلسوزان و دغدغه داران توسعه کشور عزیزمان در مورد موضوعات بسیار مفید به گفتگو مینشینند. نتایج این گفتگوها بی آنکه شاید حتی خود شرکت کنندگان در این مباحث متوجه باشند. فضای مجازی در افزایش سطح عمومی اطلاعات و ارتقا نگرشها و انتقال مفاهیم و یافتههای جدید بشری بسیار موثرند.
وفق مفاد قانون اساسی یکی از تکالیف اصلی دولت در ایران فراهم نمودن امکانات و شرایط ارتقا سطح آموزشهای عمومی و توسعه فضای کسب و کار کشور است. اگر در زمانیکه مصوبین قانون اساسی در حال تنظیم آن بودند، آموزشهای عمومی و حرفهای و تخصصی فقط از طریق برگزاری کلاسهای حضوری و یا حداکثر از طریق رادیو و تلویزیون بصورت یکسویه و هزینه گزاف امکانپذیر بود.
از اینترنت و امکانات بی نظیر آن اثری نبود، لیکن بر اساس استنباط از مفاد اصول قانون اساسی که به آموزش و توسعه عدالت محورانه اکو سیستم محیط کسب و کار کشور در اصول ۴۳ و ۴۴ و سایر اهمیت داده شده است. اکنون بسط شرایط بهره برداری بایسته و بسیط از ابزار فضای مجازی که به دیگر سخن میتوان حداکثر از آن تحت عنوان رسانه فراگیر و جامع نسل موجهای سوم و چهارم تمدنی بشر یاد نمود را فراهم نمایند.
در واقع رسانههای دیجیتال، جایگزین کم هزینه و پرسرعت رسانههای کاغذی، کتب، رادیو و تلویزیون و کلاسهای درس حضوری در اکثر موارد هستند و چیزی بیشتر از این نیستند. ابزاری چند وجهی که در صورت بهره برداری مناسب و بایسته، بهترین ابزار و امکان اختراع جدید بشری برای افزایش بهره وری ملی در تمام زمینهها محسوب باید شود و لاغیر. البته این واقعیت را نمیتوان نادیده گرفت که معدود اشخاص سودجو و بد ذات از این ابزار سازنده هم بهره برداریهای منفی و ضاله مینمایند. اما همچون ضرب المثل معروفی که میگوید: [درب مسجد را نمیتوان بخاطر بی طهارتی و بی وضویی یک آدم لاابالی بست] را تداعی کنیم.
اکنون انتظار از دولت چهاردهم و مجلس اینست که شرایط رفع فیلترینگ فضای مجازی و افزایش سرعت اینترنت را به جهت بهره برداری هر چه بیشتر و گستردهتر از این اختراع بی نظیر تاریخی بشری در مسیر بهره برداری گستردهتر و بنیادیتر این ابزار در آموزش و تحقیقات، افزایش سرعت کارها در همه شاخهها و کاهش هزینههای تعاملات و ارتباطات و توسعه اکوسیستم محیط کسب و کار و ورود هر چه قدرتمندتر دانشگاهها و صنایع ایران در علم روباتیک را فراهم سازند.
استعمار نو و دشمنان بدخواهان توسعه نیافتگی ایران در این تصور خام هستند تا ما در ایران همچنان برای آموزش نسلهای Z و آلفا نیز تنها وسیله یادگیری و علم آموزشیشان تخته سیاه و دفترچه کاهی ۴۰ برگ و مداد و تراش باشد. البته ایرانیان با هوش و پیام واضح دولت و مجلسیان در همین زمان حتماً به آنان خواهند گفت: زهی خیال باطل ایرانیان ۳۰ قرن است که با ریسکهای مانع توسعه علم کاملاً آشنا هستند. حتی در دوران تاریک سلطه مغولان نیز رصد خانه مراغه را ساختند تا به تاریخ جهان بگویند؛ مشعلهای علم و دانش در ایران همچنان فروزان است و به اذن پروردگار هیچگاه خاموش نمیشوند.
یکی از مزایای حضور خیل عظیم جمعیت چهل میلیونی ایران در فضای مجازی آشنایی با طرز اندیشیدن و نگاه به زندگی از سوی تک تک اشخاص که با ارسال مطالب صورت میپذیرد است. بیخود نیست که الوین تافلر و مک لوهان در توصیف شرایط امروز فعالیت شبکههای پیام رسان در دنیا، از آن به تعبیر [عصر انفجار اطلاعات] نام برده اند.
زیرا اگر در گذشته اشخاص معمولی میخواستند نظراتشان را در روزنامهها و مجلات طی مقاله نشر دهند، امکانات محدود مانع میشد. لیکن امروزه به برکت وجود همین ابزار گوشیهای هوشمند و پیام رسانهای نرم افزاری گوناگون، همه افراد در صورت توانایی و علاقه خود میتوانند در مباحث شرکت و نشر موضوع کنند.
بعلت افزایش جمعیت تحصیل کرده و ارتقا سطوح فکری و دانش در جوامع انسانی خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از شهروندان در زمینههای مختلف و در حوزههای تخصصی تولید محتوا میکنند و هر روزه با نشر سریع آنها، عقاید و نقطه نظرات را در اکران دید سایرین قرار میدهند.
خوشبختانه با این اتفاق میمون و مبارک، انحصار ابراز وجود از اختیار معدود روشنفکران و تکنوکراتها و تربیون بدستان حرفهای خارج شده و امروزه تبادل اندیشهها و الگوریتمها از محیطهای محدود به مجامع بزرگ اجتماعی گسترش یافته است. آری عصر موج چهارم بشری که از موج تمدن کشاورزی در طی ۳۰۰۰ سال به موج تمدن صنعتی در قرن نوزدهم رسید. فقط با یک قرن فاصله به موج سوم یعنی دنیای ارتباطات مدرن و عصر فراصنعتی رسید. فقط نیم قرن بطول انجامید تا بشر در ۲۰۰۸ از موج سوم به موج عصر تمدن چهارم [عصر انفجار اطلاعات] دست یابد.
یکی از روشهای ضربه زدن و ممانعت از توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به کشورهای در حال توسعه که دارای جمعیت باهوش و ژن کمال گرا همچون ایرانیان هستند. در یک قرن اخیر به وضوح لیاقت و دانش پذیری و خلاقیتهایشان را در شرایط سخت جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و تحریمهای ناجوانمردانه به بهانههای پوچ در زمان جنگ و دروغین تحریمهای هستهای نیز با تقدیم شاخص ترین دانشمندان و روشنفکران و متخصصین طراز جهانی همچون شادروان پرفسور مریم میرزاخانی، پرفسور حسابی، پرفسور سمیعی و صدها ستاره درخشان سپهر علم و اندیشه نشان داده اند که محدودیتها مانع توسعه فردی و اجتماعی این ملت بزرگوار نیست و نخواهد بود! فیلترینگ نیز نخواهد بود!؟
تولیدات دانش محور در فضای مجازی گلوگاههای توسعه دانش ایرانیها به قلههای علم و اندیشه در عصر موج چهارم تمدن نمیشود. غرب میداند که استعدادها و ویژگیهای علم آموزی ایرانیها که در وجود مقدم؛ ابن سینا – خواجه نصیر – زکریا رازی – خیام – فردوسی – مولانا- سعدی – حافظ و موخرین که کاروانی هزاران هزار نفره از خرد و اندیشه تمدن ساز جهان را تشکیل میدهند، اگر بر علم و دانش تفوق برتر یابند، آنگاه هیچ کدامشان نمیتوانند ادعای در صدر علم و تکنولوژی منحصر بفرد در جهان را داشته باشند. آری آنها به خیال خام خود با توسل به انواع و اقسام رویههای محدود کننده علم آموزی و پژوهش به دنبال ممانعت از توسعه ایران هستند.
فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت و گرانی آن تأخیر در یادگیری ایجاد میکند، اما در عصر موج چهارم متعلق به نسلهای Z و آلفا فرزندان شما نمیتواند مانع توسعه ایران شود.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا