عامل شکست اصولگرایان چه بود
عامل شکست اصولگرایان چه بود

به گزارش سرمایه فردا، عدم اجماع قالیباف و جلیلی، افزایش مشارکت و بی برنامگی عامل شکست اصولگرایان بود.

به گزارش سرمایه فردا، انتخابات با پیروزی اصلاح‌طلبان به پایان رسید. حالا عده‌ای به دنبال عامل شکست اصولگرایان هستند. جلیلی و طرفدارانش پیروزی پزشکیان را به حساب رای اقوام به پزشکیان می داند. اما مگر اقوام در دوره‌های قبل در رای گیری شرکت نمی کردند. آیا تعیین کننده اصلی کاندیدای پیروز بپدند؟

رحمن قهرمان‌پور؛ تحلیلگر انتخابات و سیاست خارجی معتقد است که اصولگرایان اشتباهات متعددی را در کمپین جلیلی مرتکب شدند. نخست اینکه اساس کمپین خود را بر تداوم وضع موجود قرار دادند. از طرف دیگر همزمان نقش چالشگر را ایفا کردند و «نه‌» به دولت سوم روحانی را شعار خود قرار دادند.

او افزود: ایفای همزمان دو نقش مستقر و چالشگر در کمپین انتخاباتی رای‌دهنده مردد را سردرگم می‌کند. کمپین جلیلی از ابتدا به رای‌دهنده مردد نزدیک نشد و نتوانست آنها را جذب کند.

عدم اجماع قالیباف و جلیلی عامل شکست اصولگرایان

به اعتقاد قهرمان پور این در حالی بود که پزشکیان از ابتدا توانست سبد رای شخصی خوبی را جذب کند و تا آخر هم آن را حفظ کرد. سبد رای حزبی اصلاح‌طلبان هم به این سبد رای شخصی اضافه شد و او را پیروز انتخابات کرد.

عدم اجماع قالیباف و جلیلی عامل شکست اصولگرایان بود. به نظر می‌رسد حاکمیت هم می‌خواهد هزینه‌های سیاسی اداره کشور را کاهش دهد. تایید صلاحیت نامزد اصلاح‌طلبان هم نشانه سیاسی روشنی در این زمینه است.

اصلاح‌طلبان همواره ناکامی خود در پیشبرد اصلاحات را به سنگ‌اندازی رقیب نسبت داده‌اند. هنر سیاستمدار اجماع‌سازی برای انجام اصلاحات و تغییرات است‌. اصلاح‌طلبان در این زمینه ضعیف عمل کردند.

اکنون اصلاح‌طلبان باید سخنگوی گروه‌های مختلف باشند و منافع خود را به منافع آنها گره بزنند تا بتوانند در اداره کشور و بازسازی اعتبار سیاسی خود موفق شوند.

عدم رای اقوام عامل شکست اصولگرایان نبود

عباس عبدی روزنامه‌نگار و پژوهشگر با بیان اینکه اصولگرایان هنگامی که بخش زیادی از مردم را از حکومت و اصلاحات دلسرد و اصلاح‌طلبان را حذف می‌کنند، این تقسیم‌بندی دوباره میان خود آنها نیز رخ می‌دهد. گفت: در نتیجه بخش قابل توجهی از آنها به سمت اصلاح‌طلبان رفتند. یک قشر و گروه خاصی نبودند که به پزشکیان رای دادند. چون اصولا او وعده خاصی به یک قشر و گروه خاصی نداد که آنها بخواهند به او رای دهند.
وعده‌های پزشکیان معطوف به یک امر اجتماعی بود که شامل همه طبقات می‌شد.

به گفته او در آذربایجان طبیعی است که رای پزشکیان بیشتر شود و غیرمتعارف نیست. به معنای گرایش قومی نیست. عامل شکست اصولگرایان کمپین طرف مقابل پزشکیان بود. یک کمپین بی‌محتوا به معنی تمام کلمه بود. هر کدام یک وعده‌هایی می‌دادند. هیچ ایده‌ای پشت این وعده‌ها نبود. آنها رانتی بودند و بر مبنای قدرت عمل می‌کنند و بین خودشان می‌خواستند انتخاباتی برگزار شود.

عامل شکست اصولگرایان افزایش مشارکت

عبدی همچنین تاکید کرد: اگر مردم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد هم در انتخابات مشارکت نمی‌کردند. انتخابات در ایران تمام می‌شد. عامل شکست اصولگرایان این بود که مردم اجازه ندادند یک انتخابات انحصاری مثل ۱۴۰۰ برگزار شود.

به همین دلیل تمام وعده‌هایی که می‌دادند به ضد خودشان تبدیل شد و درنتیجه آقای پزشکیان خیلی راحت با کمک وعده‌‌های زاکانی، قاضی‌زاده و جلیلی توانست رای بیاورد.

در واقع این نامزدها بیشترین کمک را به آقای پزشکیان کردند. آنها تولید محتوا و جریان و ایده نداشتند. تنها کمپین قدرت‌طلبی بودند.

تاثیر کلیدواژه های پزشکیان

سروش کیانی قلعه‌سرد با اشاره به اینکه استفاده از کارشناسان، کلیدواژه پرتکرار دکتر پزشکیان در رقابت‌‌‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است، گفت: امری امیدوار‌کننده که نشان داد نیاز رجوع به کارشناسان و متخصصان به‌خوبی احساس شده است.

این موضوع هرچند از دید بخشی از رقبای ایشان در عرصه انتخابات به‌عنوان یک نقطه ضعف و مبتنی بر بی‌‌‌برنامگی تلقی می‌شد. اما این موضوع نه‌تنها امری درست. بلکه ضروری و حیاتی است که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است.

معرفی کابینه‌‌‌ای متخصص

در واقع در نظام تصمیم‌گیری کشور کمتر مسوولی را می‌‌‌توان نام برد که در یک زمینه تخصصی که خود در آن تخصص ندارد. ضمن اذعان به آن، تصمیم‌گیری را به متخصصان ارجاع دهد.

دولت باید به گونه‌‌‌ای زیرساخت‌‌‌های لازم را فراهم کند. تا فرصت برابری را برای عموم کارشناسان و متخصصان جهت نقش‌آفرینی و ارائه طریق فراهم سازد.

مسلما معرفی کابینه‌‌‌ای که اعضای آن با این نوع نگاه رئیس‌جمهور همراهی و همدلی داشته و در عمل بتوانند این نوع نگرش را پیاده‌سازی کنند، ضروری‌‌‌ترین اقدام و اولین گام در دست‌‌‌یابی به این هدف مهم خواهد بود.