صورت‌های مالی ۱۴۰۳ شستا منفی شد
صورت‌های مالی ۱۴۰۳ شستا منفی شد

در حالی که مدیرعامل شستا وعده افزایش درآمد شرکت در سال های آینده داده است. این شرکت در صورت‌های مالی ۱۴۰۳ شستا عملکرد مثبتی نشان داد. حتی هزینه های آن از سود سهام شستا پیشی گرفته‌است.

به گزارش سرمایه فردا، بازار سرمایه در حالی تحت تاثیر فضای روانی حمله ایران به اسرائیل وارد یک روند نزولی شده است که بسیاری از سهامداران چشم انتظار حرکت مثبت نمادهای شاخص ساز هستند تا از این طریق از روند نزولی نجات پیدا کنند. یکی از عواملی که می توانست منجر به حمایت بازار در این مقطع کنونی باشد گزارش های ۱۲ ماهه شرکت هاست. عارف نوروزی مدیرعامل شستا به تازگی خبر داده این هلدینگ بیش از ۱۰ درصد بازار سرمایه را به خودش اختصاص داده است. صورت‌های مالی ۱۴۰۳ شستا سود نشان نمی‌دهد که با این حجم از بازاری که دارد شستا عامل سقوط بورس است.

برخلاف انتظار سهامداران شستا به عنوان غول بازار سهام در این دوره نه تنها نتوانسته سودسازی خود را افزایش دهد، بلکه وارد زیان نیز شده است. در ۱۲ ماهه صورت‌های مالی ۱۴۰۳ شستا منتهی به ۳۰ خرداد حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان سود ساخت. در حالی که بدهی آن در ۶ ماهه منتهی به ۳۰ خرداد امسال به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سیگنال منفی صورت‌های مالی ۱۴۰۳ شستا

سال گذشته تحقق درآمدهای عملیاتی شستا ۲۷۹ همت بوده و برای امسال ۵۷۰ همت هدف‌گذاری شده است. یعنی ۱۰۴ درصد افزایش درآمد باید محقق می شد، اما این شرکت نتوانسته به اهداف خود دست یابد. چراکه در ۹ ماهه به ازای هر سهم حدود ۱.۳ تومان زیان ساخته است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل این شرکت سود ساخته بود. همچنین از نظر تابلوی معاملات شستا در ۹ ماهه اخیر حدود ۱۰ درصد بازدهی منفی داشته است.

سهام شرکت های قابل معامله شستا در بورس ۱۵۱ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان است. این شرکت سال مالی قبل تر حدود ۱۴۹ هزار ۴۸۸ میلیارد تومان سهام قابل معامله در بورس داشت. این عدد نشان می دهد در یک سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در بور بیشتر سرمایه گذاری کرده است. بهای تمام شده پرتفوی سرمایه گذاری شستا در ابتدای دوره ۱۸۴ هزار و ۴۷۸ هزار میلیارد تومان بود. و در پایان دوره به ۱۸۵ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان رسیده است.

در حالی که مدیرعامل شستا وعده افزایش درآمد شرکت در سال های آینده داده است. این شرکت در صورت‌های مالی ۱۴۰۳ شستا عملکرد مثبتی نشان نمی‌دهد. حتی هزینه‌های آن از سود شستا پیشی گرفته‌است.