سود صنایع در دوران ترامپ چه تغییری می کند
سود صنایع در دوران ترامپ چه تغییری می کند

صنایع در دوران ترامپ رفتاری متفاوت خواهند داشت. نفتی ها، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و… پرهزینه و کم سود می‌شوند.

به گزارش سرمایه فردا، معین حیدریه، تحلیلگر اقتصادی، با طرح این پرسش که، در صورت پیروزی ترامپ کدام صنایع از رونق می‌افتند؟ پیامدهای بازگشت نامزد جمهوری‌خواهان را شرح داده است.
چکیده مقاله:

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیرات عمیقی بر صنعت این کشور و اقتصاد جهانی دارد.

انتخاب دونالد ترامپ یا نماینده دموکرات‌ها، هر یک پیامدهای متفاوتی برای اقتصاد و صنعت آمریکا به همراه خواهد داشت که از سیاست‌های اقتصادی، تجاری و محیط زیستی کلی حزبی روسای جمهور نشأت می‌گیرد.

در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سیاست‌های اقتصادی او عمدتاً بر کاهش مالیات‌ها و مقررات محدودکننده صنایع متمرکز بود تا از این طریق با تشویق سرمایه‌گذاری داخلی، سطح تولید افزایش یابد.

افزایش تعرفه واردات محصولات صنایع در دوران ترامپ

این کاهش مالیات‌ها، به‌خصوص برای شرکت‌های بزرگ، باعث شد که بسیاری از صنایع با افزایش سودآوری مواجه شوند و امکان توسعه بیشر برای آنها فراهم شود.

همچنین کاهش محدودیت‌ها در بسیاری از صنایع، از جمله صنایع نفت و گاز، موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش رقابت‌پذیری این صنایع شد.

رفع محدودیت‌ها در کنار انقلاب فناوری شیل سبب رشد ۳۰درصدی تولید نفت آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ شد.

هر چند این اقدامات سود شرکت‌های آمریکایی را افزایش داده و به رشد بازار سهام انجامیده اما منتقدان معتقدند که این سیاست‌ها منجر به افزایش نابرابری اقتصادی و فشار بیشتر بر طبقات متوسط و پایین جامعه شده است.

افزایش شدید تعرفه‌های واردات، یکی از پرتکرارترین وعده‌های این نامزد است. سیاست‌های تجاری دولت ترامپ، به ویژه در رابطه با چین، تاثیرات عمده‌ای بر صنعت آمریکا خواهد داشت.

افزایش تعرفه‌های تجاری با افزایش هزینه‌های تولید برای بنگاه‌ها و کالاهای نهایی برای مصرف‌کنندگان می‌تواند به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بیانجامد.

علاوه بر اقتصاد داخلی ایالات‌متحده، پیروزی این نامزد در کارزار ریاست‌جمهوری، اقتصاد سایر کشورها را نیز متاثر خواهد کرد.

سیاست ترامپ در قبال تولید انرژی

ایالات‌متحده بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپا به‌شمار می‌رود که یک‌ پنجم صادرات اروپا را به خود اختصاص داده است.

برنامه وضع تعرفه ۱۰درصدی به عنوان یک تهدید بالقوه برای اقتصاد اروپا و آمریکا به شمار می‌رود و در صورتی که کشورهای اروپایی نیز در پاسخ به این سیاست به افزایش تعرفه‌ها روی بیاورند، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فشار تورمی در این کشورها شود.

از سوی دیگر وعده این نامزد در جهت پایان دادن به جنگ اوکراین، یکی از مسائل کلیدی است که متحدان اروپایی آمریکا را به شدت نگران کرده است.

زیرا توافقی که امتیازات زیادی برای روسیه در بر داشته باشد، منافع کشورهای اروپایی را تهدید خواهد کرد.

ترامپ در طول دوره ریاست‌جمهوری خود دیدگاه‌های متمایزی نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر داشت که انتقاد و نگرانی کارشناسان را برانگیخته است.
.
ترامپ بارها انرژی باد و خورشید را به‌عنوان گزینه‌هایی ناکارآمد و گران مطرح کرده است.

به‌زعم وی انرژی‌های نو نمی‌توانند به‌طور پایدار و قابل‌اعتماد نیاز انرژی کشور را تامین کنند. از طرفی مشاغل ایجادشده در این بخش‌ها در مقایسه با میزان اشتغال حاصل از صنعت نفت و گاز بسیار پایین‌تر است. 

ترامپ مشوق‌های مالیاتی برای صنعت نفت و گاز را حفظ و تقویت کند. در نتیجه این دیدگاه احتمالاً مصرف نفت آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد که می‌تواند رشد قیمت این حامل انرژی را رقم بزند.

با توجه به موارد مذکور صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر احتمالاً مهم‌ترین بازنده پیروزی مجدد ترامپ خواهد بود.

با پیروزی ترامپ، صنعت خودروسازی ایالات‌متحده با نااطمینانی بالایی مواجه خواهد شد.

سیاست‌های ترامپ و تلاش‌های مکرر برای تغییر قوانین موجود، باعث شد که شرکت‌های بیمه در برنامه‌ریزی و ارائه خدمات با چالش‌های جدی روبه‌رو شوند.

بنابرین در صورت انتخاب مجدد ترامپ برای سمت ریاست‌جمهوری، احتمالاً درآمد بخش بیمه و سلامت کاهش خواهد یافت.

صنایع در دوران ترامپ رفتاری متفاوت خواهند داشت. نفتی ها، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و… پرهزینه و کم سود می‌شوند./تجارت فردا