به گزارش سرمایه فردا، آمار واردات خودرو از سال ۱۳۸۴ که سال شروع واردات خودرو به کشور تا سال ۱۳۹۷ گویاست. بیشترین میزان واردات خودرو مربوط به سال ۱۳۹۳ با تعداد تقریبی ۱۰۲۰۰۰ خودرو است. یعنی در ۱۴ سال واردات خودرو به کشور هیچگاه میزان واردات از ۱۰۲۰۰۰ دستگاه فراتر نرفته.است. در این گزارش شرایط واردات خودروهای کارکرده بررسی شدهاست.
بررسی میزان دلاری واردات خودرو نیز در طول این سالها حاکی از آن است که به صورت میانگین هر خودرو وارداتی به صورت میانگین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار ارزش داشته است.
در سال ۹۳ که بیشترین میزان واردات خودرو را داشتیم. ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار به این موضوع اختصاص یافت. واردات این میزان خودرو تا حد زیادی تقاضای داخلی برای خودروهای وارداتی را پوشش داد. تامین این میزان ارز حتی در شرایط تحریم ها نیز دور از دسترس نیست.
همانطور که مشاهده می شود واردات خودرو نو به صورت قطره چکانی از سال گذشته استارت زده شد. در انتهای سال گذشته تاکنون به بالاترین حد خود رسیده است.
بنابراین واردات خودروی نو و پوشش تقاضای داخلی ادامه دار خواهد بود. کم کم الزام واردکنندگان به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیز برداشته خواهد شد. واردکنندگان میتوانند از طریق سامانههای فروش خود همچون واردکنندگان خودروهای چینی نسبت به عرضه و فروش به صورت عمومی اقدام کنند.
واردات خودروهای کارکرده با عمر سه تا پنج سال شرایط بسیار متفاوتی نسبت به خودروهای دارند. چرا که واردات به ازای هر کد ملی با توجه به شرایط ارزی کشور مقدور نیست. همچنین شرط مهم ارز با منشا خارجی نیز مهم ترین مانع در این امر خواهد بود.
طبق آیین نامه اجرایی ساماندهی صنعت خودرو ماده ۲ اشاره می کند که سقف تعداد و ارزش واردات خودروهای کارکرده توسط کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد،بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تعیین خواهد شد.
در واقع سالانه تعداد و ارزش خودروهای کارکرده را این کارگروه مشخص خواهد کرد.
ماده ۳ اشاره میکند که ارز مورد نیاز باید از محل ارز حاصل از صادرات کالا یا خدمات باشد. یا از منابع ارزی با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی که همین مورد مانع جدی برای واردات خودرو کارکرده توسط اشخاص حقیقی خواهد بود. عموم قادر به این کار نخواهند بود.
بنده الف ماده ۴ محدودیت سنی خودروهای وارداتی کارکرده را مشخص کرده است. سن خودرو باید حداقل سه سال و حداکثر ۵ سال باشد. یعنی خودروهای با مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱.آخرین مدل خودروهای وارداتی بعد از شروع تحریم ها ۲۰۱۸ است.
در واقع با این واردات خودرویی مشابه و هم مدل خودروهای وارداتی کارکرده فعلی وارد نخواهد شد.
بند ج ماده ۴ مقرر می دارد که واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.
در واقع بازار خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی کماکان داغ خواهد بود. آن دسته از خودرویی ها که با حجم موتور کمتر در طول سالهای اخیر با سوپرحباب قیمت مواجه شدهاند در بازار شکننده خواهد بود.
طبق بند پ ماده ۵ امکان واگذاری خودروی وارداتی کارکرده تا پنج سال توسط واردکنندگان امکان پذیر نخواهد بود.
عبدالخالق زاده گفت: معاملات بورس انرژی به دلیل وابستگی دولتی در منافع عرضه کنندگان تاثیر…
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…