روند شاخص قیمت مسکن در سال ۲۰۲۴
روند شاخص قیمت مسکن در سال ۲۰۲۴

شاخص قیمت مسکن Case-Shiller در ماه ژوئن با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته، پنجمین ماه متوالی رشد را تجربه کرد. در طی سال، متوسط قیمت مسکن ۵.۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش سرمایه فردا، در سال ۲۰۲۴، بازار مسکن آمریکا شاهد تحولات قابل توجهی بود و قیمت خانه‌ها در ماه ژوئن به رکوردهای جدیدی دست یافت. شاخص قیمت مسکن Case-Shiller در ماه ژوئن با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته، پنجمین ماه متوالی رشد را تجربه کرد. در طی سال، متوسط قیمت مسکن ۵.۴ درصد افزایش یافته است. در ۲۰ شهر بزرگ آمریکا، قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته ۶.۵ درصد رشد کردند که بیشترین افزایش در شهرهایی مانند نیویورک، سن دیگو و لاس وگاس مشاهده شد. با این حال و با وجود این افزایش‌ها، نشانه‌هایی از کاهش سرعت رشد قیمت مسکن به دلیل افزایش موجودی خانه‌ها و نرخ‌های بالای وام مسکن دیده می‌شود.

در مناطق مختلف، داده‌های آژانس مالی مسکن فدرال (FHFA) روند صعودی قیمت‌ها را تأیید می‌کند. به‌ طوری‌ که قیمت خانه‌ها در کل آمریکا تا پایان سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۵.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. برخی از ایالت‌ها، به‌ویژه در شمال شرقی، مانند ورمونت و ویرجینیای غربی، به ترتیب بالاترین میزان افزایش سالانه را با ۱۳.۴ درصد و ۱۲.۳ درصد ثبت کردند. با این حال، برخی از مناطق شهری مانند آستین و تگزاس شاهد کاهش قیمت بودند که نشان‌دهنده تغییرات منطقه‌ای است. علاوه بر این، همه‌ی نه منطقه‌ی موضوع بررسی آماری آمریکا شاهد افزایش قیمت‌های سالانه بودند که منطقه میدل آتلانتیک با ۸.۵ درصد افزایش در صدر قرار داشت.

روند صعودی شاخص قیمت مسکن

با وجود رشد مداوم شاخص قیمت مسکن، بحران عدم توانایی در خرید مسکن همچنان پابرجاست. در ماه ژوئن ۲۰۲۴، شاخص توانایی خرید مسکن انجمن ملی مشاوران املاک به ۹۳.۳ کاهش یافت. وضعیت کنونی نشان می‌دهد خانواده‌های معمولی آمریکایی برای خرید یک خانه با قیمت متوسط دچار مشکل هستند.

نرخ‌های بالای وام مسکن که به‌طور متوسط برای وام ۳۰ ساله با نرخ ثابت به ۶.۴۶ درصد رسید. چالش بازار مسکن را تشدید کرد و باعث شده بسیاری از خریداران بالقوه خرید خود را به تأخیر بیندازند و منتظر کاهش نرخ‌ها باشند. بحران عدم توانایی خرید همچنان عاملی منفی برای شاخص قیمت مسکن بود. این موضوع در کاهش درخواست‌ها برای خرید خانه و بازپرداخت وام مسکن مشهود است.

با نگاهی به آینده، خوش‌بینی محتاطانه‌ای نسبت به شاخص قیمت مسکن وجود دارد و انتظار می‌رود که نرخ‌های وام مسکن با کاهش نرخ بهره فدرال رزرو کاهش یابد. با این حال، بازار همچنان در حالت عدم اطمینان به سر برده و خریداران و فروشندگان منتظر شرایط مطلوب‌تری هستند. کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها و افزایش موجودی خانه‌ها نشان می‌دهد که بازار مسکن ممکن است. در ماه‌های آینده به تعادل بیشتری رسیده و فرصت‌های مناسب‌تری برای خریداران و فروشندگان فراهم کند.