سیاست دموکرات ها برای ایران
سیاست دموکرات ها برای ایران

سیاست دموکرات ها برای ایران در سالهای اخیر روی حقوق بشر متمرکز بوده‌است. هریس اگر رییس‌جمهور شود روی حقوق زنان و برجام تمرکز می‌کند.

به گزارش سرمایه فردا، دویچه وله در گزارشی ادعا کرد‌: اگر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، به عنوان نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شود. و در نهایت به کاخ سفید راه پیدا کند. مساله زنان و برنامه هسته‌‌‌ای احتمالا نقاط کلیدی سیاست دموکرات ها برای ایران خواهد بود.

به نظر می‌رسد سیاست هریس تنش‌‌‌زدایی با ایران با هدف دستیابی به یک توافق هسته‌‌‌ای جدید- یک توافق حداقلی یا تفاهم جدیدی که توسعه برنامه هسته‌‌‌ای ایران را متوقف کند- باشد.

از سوی دیگر، هریس همچنین علاقه‌مند به توسعه نسل جدیدی از سیاست‌‌‌های حقوق بشر‌محور، در قبال ایران است. ترکیب این دو رویکرد، پیگیری موثر سیاست ایران را برای او چالش‌برانگیز می‌کند.

هریس به‌‌‌عنوان معاون رئیس‌‌‌جمهور چند بار با دیاسپورای ایرانی ملاقات کرده است.

در مورد برنامه هسته‌ای ایران، هریس پیوسته از توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال ۲۰۱۵ با ایران امضا شد. دفاع کرده و آن را دستاورد مهم حزب دموکرات در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما می‌داند.

پیش‌بینی انتخابات آمریکا چیست

در نظرسنجی انجام‌شده پس از کناره‌گیری بایدن، دونالد ترامپ و کامالا هریس گرفتار یک رقابت تنگاتنگ شده‌اند. به‌گونه‌ای‌که در زمان تنظیم این گزارش، اختلاف این دو به یک درصد رسیده است.

تنها چند روز پس از اینکه رئیس‌جمهور، کمپین انتخاباتی خود را تحت فشار رهبران حزب کنار گذاشت. این نظرسنجی نشان داد که بیشتر دموکرات‌ها پشت سر کامالا هریس به‌عنوان نامزد احتمالی قرار گرفته‌اند و تنها ۱۴درصد گفته‌اند که گزینه دیگری را ترجیح می‌دهند.

بیش از ۷۰درصد از رای‌دهندگان دموکرات گفته‌اند: می‌خواهند به جای درگیر شدن در یک روند رقابتی‌تر و طولانی‌تر، به سرعت پشت سر او جمع شوند.

به‌نظر می‌رسد که جمع شدن سریع دموکرات‌ها پشت سر کامالا هریس، به این حزب کمک می‌کند. که برتری ترامپ نسبت به نامزد دموکرات‌ها کاهش پیدا کند.

در نظرسنجی‌های پیشین ترامپ با اختلاف ۶درصدی از بایدن پیشی داشت. اما در نظرسنجی جدید هریس توانسته ۴۷درصد از آرا رای‌دهندگان را به دست آورد. درحالی‌که ترامپ تنها ۴۸ درصد آرا را دراختیار دارد.

نتایج نظرسنجی همچنین نشان داد که هریس تعداد زیادی رای از لاتین‌تبارها و رای‌دهندگان جوان را به دست می‌آورد.

تاثیر اقتصادی سیاست دموکرات ها برای ایران

تولید ناخالص داخلی آمریکا، با نرخ سالانه ۲٫۸ درصد در سه ماهه دوم افزایش یافت. سرعت رشد در سه ماهه دوم، شتاب شدیدی را از نرخ ۱٫۴ درصدی در سه ماهه اول نشان داده است.

با وجود اینکه ایالات متحده در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی عملکرد خوبی داشته است. حتی در نرخ‌های بهره بالا نیز رشد قابل قبولی را شاهد بود. همچنان نارضایتی‌هایی از سوی مردم نسبت به افزایش قیمت مواد غذایی، خودرو و مسکن نسبت به سال‌های گذشته وجود دارد.

از سوی دیگر، برخلاف وجود نرخ بیکاری پایین در سه ماهه دوم امسال، سرعت ایجاد مشاغل نسبت به سه ماهه نخست کاهش یافته است.

بازار مسکن نیز، به علت افزایش قیمت‌ها و نرخ‌های بالای وام مسکن، شرایط رکودی را تجربه کرده است. این در حالی است که فصل بهار معمولا شلوغ‌ترین فصل در بازار مسکن آمریکاست.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ مواد غذایی در ایالات متحده، خبرهای ناامیدکننده‌ای درخصوص تقاضای مشتریان خود داده‌اند.

با وجود تمامی مشکلاتی که ذکر شد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شرایط گذراست و آینده بهتری در انتظار اقتصاد این کشور است.

در صورت محقق شدن نرخ‌های پایین‌تر و افزایش رشد اقتصادی آمریکا در ماه‌های آینده، این رشد می‌تواند دست‌آویز خوبی برای کامالا هریس و حزب دموکرات آمریکا باشد.

بنابراین، احتمال می‌رود که در ماه‌‌های آتی، شانس حزب دموکرات برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش چشم‌گیری داشته باشد. شرایط خوب اقتصادی در این چند ماه، به قیمت باخت ترامپ در انتخابات تمام شود.

سیاست دموکرات ها برای ایران در سالهای اخیر روی حقوق بشر متمرکز بوده‌است. هریس اگر رییس‌جمهور شود روی حقوق زنان و برجام تمرکز می‌کند./دنیای اقتصاد