سود سهمیه ارز اربعین چقدر است؟
سود سهمیه ارز اربعین چقدر است؟

قیمت دینار در بازار ارز به محدوده ۳۹ تومان کاهش بافت. سود دریافت سهمیه ارز اربعین به ۸۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سرمایه فردا، سهمیه ارز اربعین از دو هفته آینده باید در ۷ بانک تخصیص پیدا کند. در حال حاضر دولت برای تامین این میزان دینار مشکلی ندارد.

🔹با فرارسیدن ماه محرم تقاضای دینار برای سفر اربعین افزایش می یابد. جالب آن‌که در چنین شرایطی قیمت دینار در ایران کاهش پیدا کرده است. گفته می‌شود دولت عراق در بازار غیر رسمی اقدام به عرضه سنگین دینار کرده است.

کاهش ارزش سهمیه ارز اربعین

🔹در ایران نیز قیمت دلار روند کاهشی داشته و این باعث کاهش بیشتر قیمت دینار شده است.

🔹 بانک مرکزی درباره سهمیه ارز اربعین اعلام کرده است که به هر نفر ۲۰۰ هزار دینار برای سفر اربعین با نرخ ای‌تی‌اس پرداخت خواهد کرد. قیمت دینار در بازار ارز به محدوده ۳۹ تومان کاهش بافت. سود دریافت سهمیه ارز اربعین به ۸۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

تا افزایش قیمت بر سهمیه ارز اربعین

🔹برخی کاهشی‌های بازار معتقدند در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت ارز نخواهیم بود. زیرا ورود پول به بازار سخت شده است. شرایط اجتماعی نیز کشش پرش‌های بلند در مقطع زمانی فعلی را ندارد. به همین دلیل افزایش قیمت بر سهمیه ارز اربعین تاثیری ندارد.

🔹به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، سیاست‌گذار مسئول ایجاد هر روندی بازار ارز و قیمت دلار در بلندمدت است.

🔹آنها می‌گویند فعلاً شرایط باثبات و آرامی در بازار ارز حاکم است و تا نیمه مرداد و مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید این ثبات در بازارهای مالی پابرجاست.

رشد نرخ دلار آزاد با نرخ تورم

🔹به عقیده برخی از تحلیلگران امید بازار نسبت به چشم انداز سیاسی – اقتصادی کشور در دولت چهاردهم افزایش یافته است. در نتیجه می توان گفت که بازار حداقل در کوتاه مدت از کانال های ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی فاصله گرفته و در حال کریدور سازی زیر مرز ۶۰ هزار تومانی است.

🔹از سوی دیگر عدم همراهی نرخ دلار آزاد با نرخ تورم کشور (بازدهی منفی دلار از ابتدای سال شاهد این امر است) حاکی از آن است که بازارساز تمایلی به تعدیل نرخ ارز ندارد.

🔹در نتیجه می توان احتمال داد که نرخ دلار در هفته های آتی نیز در کریدور مذکور به فعالیت خود ادامه دهد.

🔹البته برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که درصورت همراهی بازارساز با روند کاهشی و افزایش سطح تزریق های ارزی به بازار امکان حضور نرخ ارز مذکور در کانال های پایین تر نیز وجود دارد.

قیمت دلار ۵۷ هزار تومان می‌شود ؟

🔹اما تحلیلگران تکنیکال ضمن اشاره بر تلاش ناموفق دلار جهت حضور در کانال ۵۷ هزار تومانی معتقدند که سطح حمایت معامله گران بازار زیر رقم ۵۸ هزار تومان به میزانی است. به راحتی قیمت دلار ۵۷ هزار تومان نمی‌شود. برای صورت پذیرفتن چنین افت نرخی، علاوه بر افزایش حمایت های بانک مرکزی نیاز به انتشار اخبار جریان ساز مثبت نیز وجود دارد.

سیاست دولت تثبیت نرخ ارز

🔺درشرایط کنونی سرمایه‌گذاران چشم انتظار تشکیل کابینه دولت چهاردهم و برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت هستند تا بتوانند تصمیمات درستی برای سرمایه‌گذاری خود در آینده بگیرند.

🔺شکاف عمیق میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد نیز موضوع دیگری است که سیاست دولت تثبیت نرخ ارز باشد.

🔺تک‌نرخی‌کردن قیمت ارز و از بین بردن این شکاف قیمتی بین دلار نیما و دلار بازار آزاد از وعده‌‌‌‌‌های اصلی رئیس‌جمهور جدید و تیم اقتصادی وی بوده که باید دید این موضوع چه زمانی محقق خواهد شد.

حال و هوای بازار ارز تهران در آخرین روز معاملاتی هفته حکایت از تداوم کاهش نرخ دلار داشت.

قیمت دلار در بازار هرات

🔻در همین راستا براساس آنچه که معامله‌گران ادعا کردند قیمت دلار در بازار هرات امروز با ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان بازگشایی کرد. تا محدوده ۵۷ هزارو ۸۰۰ تومان پایین آمد. گفتنی است آخرین باری که دلار هرات در این کانال معامله شد اوایل خرداد ماه سال جاری بود.

🔻فارغ از نوسانات ارزی هرات، قیمت درهم امروز کانال ۱۶ هزار تومان را از دست داد. تا محدوده ۱۵ هزار و ۹۰۰  تومان عقب نشینی کرد و در مقایسه با روز قبل تقریبا ۲۱۰ تومان افت کرده است.

🔻 همچنین امروز دلار تهران لیدر کاهش قیمت‌ها در بازار ارز بود و پایین‌تر از نرخ برابری درهم به دلار و‌ تتر معامله شد.

🔻عده ای از فعالان بازار معتقدند درصورت تداوم سیگنال‌های مثبت سیاسی و همراهی بازار‌ساز با روند کاهشی و افزایش سطح تزریق‌های ارزی به بازار امکان حضور نرخ ارز  در کانال‌های پایین‌تر نیز وجود دارد.

تاثیر نرخ دلار بر سهمیه ارز اربعین

🔻فعالان بازار می گویند  با توجه به تعطیلی بازار طلا در هفته آینده به نظر نمی‌رسد بازار ارز فعلا آرایش صعودی قابل ملاحظه را ثبت کند.

🔻به عقیده این دسته در فضای رکودی کنونی اخبار مثبت می‌تواند باعث سقوط دلار به کانال ۵۶ هزار تومانی شود.

🔻به این ترتیب قیمت دلار تهران امروز به ۵۸ هزارو ۱۰۰ تومان رسید، البته  تتر برخلاف نرخ دلار صعودی شد و با ۵۸ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد. به طور قطع افزایش قیمت دلار منجر به کاهش ارزش دینار می‌شود. به همین دلیل قیمت دینار در برابر ریال نیز بالاتر می‌آید.

🔻علی باقری سرپرست وزارت خارجه اعلام کرده که مذاکرات رفع تحریم‌ها از طریق گفت‌وگوهای غیرمستقیم به واسطه عمان در جریان است.

🔻بازیگران ارزی عمان و قطر را به عنوان واسطه‌هایی می‌شناسند که غالبا واسطه خبرهایی شده‌اند که باعث کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شده‌اند.

🔻همچنین گفتنی است که بزرگ‌ترین ریسک سیاسی پیش‌روی بازار را می‌توان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محسوب کرد. چرا که درصورت روی‌کار آمدن مجدد دونالد ترامپ، احتمال اعمال محدودیت بر میزان فروش نفت و افزایش فشار‌های خارجی به اقتصاد کشور وجود دارد.