سفرهای آخر هفته به شمال دیگر نمی ارزد؟
سفرهای آخر هفته به شمال دیگر نمی ارزد؟

سفرهای آخر هفته به شمال در شهریور ۱۴۰۳ به اوج خود رسید. اما ترافیک سنگین و هزینه بالا منجر به پشیمانی مسافران مختلف شده است.

به گزارش سرمایه فردا، تعطیلات چند روزه شهریور ۱۴۰۳ به یک تجربه خوب از آخرین سفرهای آخر هفته شهریور تبدیل نشد. بلکه به دلیل ترافیک سنگین و هزینه بالای اقامت و حتی خوراک منجر به ریاضت مسافران شمال تبدیل شد.
آمارها نشان می‌دهد طی تعطیلات گذشته حدود ۲۱ میلیون خودرو در استان مازندران تردد کرد.این رقم معادل رقم سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ است. در حالیکه تعطیلات هفته قبل تنها ۵ روز بوده و به نوعی رکورد دار سفرها در تعطیلات مناسبتی به سمت شمال به‌شمار می‌رود.
جمعیت بیش از حد ظرفیت منطقه و نبود زیرساخت‌های لازم و کافی منجر به کمبود نیازهای ضروری سفر همچون نان، مواد خوراکی، مراکز اقامتی شد. برخی از مسافران بعد از اینکه در سفرهای آخر هفته به شهرهای شمالی رسیدند نتوانستند اقامتگاه مناسبی پیدا کنند. حتی جای مناسب چادرزنی وجود نداشت. به همین دلیل عده ای از آنها ترجیح دادند از شمال برگردند. صف‌های طولانی بنزین و قطعی برق در برخی مقاصد شمالی به چالش های سفرهای آخر هفته افزود. حتی محلی ها نیز با موضوع کمبود بنزین و نان و … دچار مشکل شدند و همین موضوع به نگاه بدبینانه انها از مسافران بیشتر شده است.

راهکار تجربه خوب در سفرهای آخر هفته به شمال

موضوع هجوم بیش از حد مسافران را بیش از همه باید در نبود تعطیلات کافی دانست. لایحه‌ای که در مجلس همچنان بلاتکلیف مانده و به‌دلیل دعوا بر سر روز دوم تعطیلی اخر هفته تاکنون معلق مانده است. شاید بتوان دلیل اصلی انتخاب سفرهای آخر هفته به شمال را در همین نبود تعطیلات کافی و پایدار در طول سال دانست. چون خانوارها تنها دو تا سه بار در طول سال امکان سفر دارند. از این رو ترجیح‌ می دهند سفرهای تابستانی را به شمال اختصاص دهند. هم دلیل داشتن مناظر و طبیعت زیبا، بهترین انتخاب ممکن در تعطیلات است و هم فاصله کمی تا تهران دارد.
اما تجربه سفرهای تابستانی شهریور ۱۴۰۳ نشان داد که همیشه تعطیلی مناسبتی برای سفرهای آخر هفته به شمال مناسب نیست. براساس دو ویژگی تعداد روزهای تعطیل و مصادف شدن با آخرین روزهای تابستان، منجر به سفرهای تهاجمی به شمال، ابرترافیک‌ها و قفل شدن جاده‌ها شد.