سیاست‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
سیاست‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

در چند وقت اخیر بررسی موانع سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، پیشنهادات جدیدی برای توسعه زیرساخت‌ها، ارایه مشوق و… در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر به دلیل الزام در جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ، مدیران منطقه آزاد ماکو به دنبال ایجاد مدیریت یکپارچه اقتصادی برآمده اند. به همین دلیل در جلسات متعددی با مدیران سایر دستگاه‌ها رفع موانع کسب‌وکارها را در دستور کار قرار داده‌اند.

همچنین الزام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل تعریف پروژه‌های اقتصادی در این منطقه باعث شده مدیران به دنبال اقداماتی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و ایجاد اطمینان در فعالیتهای اقتصادی سرمایه‌گذاران شوند. هرچند بخشی از این عوامل همچون ریسک‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز کلان بوده و تابع اقدامات منطقه نیست.

توجه به امکانات ماکو، سیاست گذاری مناسب، اجرای صحیح قوانین و مقررات، جذب فعالان اقتصادی و در نهایت اقدامات حمایتی مدیران منطقه باعث جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو خواهد شد.

براساس نیازمندیهای منطقه آزاد ماکو براساس تضامین قانونی همچون ماده ۲۱ قانون مناطق آزاد، دولت جمهوری اسلامی ‌ایران متعهد به حمایت از اصل سرمایه و سود حاصله از سوی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است. از این رو مدیران مناطق آزاد به تشریح ظرفیت های منطقه با در نظر گرفتن قوانین و مقررات می‌پردازند.

شرایط سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد


سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد باید به همراه انتقال تکنولوژی رخ دهد. در نتیجه رابطه و نقش منطقه آزاد ماکو در ایجاد و توسعه مراودات و بالطبع مبادلات بین‌المللی ایران در قیاس با تعاملات بین‌المللی کشور، روندی صعودی گرفته است.

ایجاد و توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو از دیگر راهبردهای موثر مدیران این منطقه آزاد است. چراکه در حوزه ترانزیت علاوه بر بالا بردن ظرفیت‌های حمل و نقل ایران، زمینه افزایش درآمدهای ارزی ناشی از ترانزیت کالا را فراهم می‌کند. از سوی دیگر قدرت اقتصادی ایران در معادلات تجاری منطقه افزایش خواهد یافت.

براساس همین نگاه مدیران منطقه آزاد ماکو تلاش کردند تا مناطق آزاد را پلی بین اقتصاد ملی و بین‌الملل قرار دهند. از یک سو با جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی پایه توسعه صادرات را استحکام ببخشند. از طرف دیگر با بهره‌گیری از منابع و استعدادهای بالقوه کشور، مزیت‌های نسبی اقتصاد را در زمینه اقتصاد بین‌الملل به بالفعل تبدیل کنند.

با توجه به پتانسیل ماکو در ایجاد ارزش افزوده بالای فعالیت‌های اقتصادی خصوصا برای سرمایه‌گذاران خارجی در صورت تامین موارد اپلیه در مناطق آزاد اقتصاد منطقه رشد قابل توجهی خواهد داشت.

بی‌شک تحرک مناطق آزاد در فعالیت‌های اقتصادی و تحقق اهداف تعیین شده آنها اثربخشی شگرفی در ارتقای جایگاه اقتصادی در سطح بین‌الملل دارد. همچنین به به‌روزسازی سطح تکنولوژیک کشور کمک خواهد کرد. چراکه در سالهای گذشته اثر سوء سیاست گذاری‌های دولت در سطح کلان اقتصادی و عدم شفافیت و کارایی قوانین و مقررات مربوط به مناطق آزاد مشکلات سرمایه‌گذاری مناطق آزاد را بیشتر کرده‌است.

مزیت سرمایه‌ گذاری در منطقه آزاد

سرمایه گذاری خارجی از عوامل عمده پیوند نظام اقتصادی بین‌المللی و اقتصاد داخلی کشورهاست. خصوصاً ارتباط اقتصادی کشورهای در حال توسعه و یا در حال رشد با اقتصادی کشورهای توسعه یافته و اقتصادی جهانی از طریق مناطق آزاد کشور کم ریسک تر است. این موضوع به دلیل مشوق های مناطق آزاد برای سرمایه گذاری خارجی است. ازاین‌رو بهتر می‌توانند انتقال مستقیم یا غیرمستقیم انتقال تکنولوژی را برای کشور فراهم کنند.

درحال حاضر ظرفیت اقتصادی و زیرساخت کشور عامل جذب سرمایه کشورهای سرمایه گذار و در حال پیشرفت محسوب شده‌است. برپایه این داده ها مدیران منطقه آزاد ماکو ضمن برنامه‌ریزی و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی برای رفع موانع جذب سرمایه های خارجی، زمینه فعالیت راحت‌تر سرمایه‌گذاران خارجی را نیز فراهم کرده‌اند. هرچند بخشی از این مسأله به مقررات و قوانین سرزمین مادر برمیگردد.

هم‌اکنون به طور معمول دو تنگنای اساسی در کشور برای میزبانی سرمایه خارجی وجود دارد که شامل محدودیت مبادلات پولی برای سرمایه های خارجی و دیگری قوانین دست و پاگیر است. وجود این تنگناها موجب شده سرمایه گذاران در مناطق آزاد ابتدا ریسک ریسکها رو برآورد کنند، پس به بررسی ظرفیت‌های منطقه آزاد بپردازند. مدیران مناطق آزاد ماکو سعی کرده‌اند با مذاکره با سرمایه‌گذاران چالش‌های موجود را برطرف کنند.