رمزارزها مشمول مالیات هستند ؟
رمزارزها مشمول مالیات هستند ؟

در ایران فعلا قانونی نیستند. به همین دلیل رمزارزها مشمول مالیات نیز نیستند. اما در آمریکا صرافی‌ها باید اطلاعات معامله‌کنندگان را ثبت کنند.

به گزارش سرمایه فردا، وزارت خزانه‌داری آمریکا قانون مالیات‌ ستانی از رمزارزها را نهایی کرد و از این پس رمزارزها مشمول مالیات خواهند بود. کارگزاران این نوع دارایی‌‌ها باید گزارش‌های خرید و فروش را به سازمان مالیاتی گزارش کنند.

درآمد پیش‌بینی شده از محل دریافت مالیات از رمزارزها حدود ۲۸ میلیارد دلار طی در سال است و با این اقدام پولشویی از طریق رمزارزها بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، قانونی جدید را نهایی کرد. طبق این قانون کارگزاران رمزارز، از جمله صرافی‌ها و پردازشگرهای پرداخت، باید اطلاعات خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را به سازمان مالیات گزارش دهند.

هدف اصلی مقابله با فرار مالیاتی است :
الزامات جدید با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی اجرایی شده است. سرچشمه قانون جدید، قانون سرمایه‌گذاری زیرساختی و مشاغل است. قانون فوق دو حزبی بوده و با ارزش ۱ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۱ تصویب شده است.

در زمان تصویب این لایحه، تخمین زده می‌شد که قوانین جدید می‌تواند در طول یک دهه نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار درآمد مالیاتی داشته باشد.


خزانه‌داری گفت: این قانون از فصل ثبت مالیات ۲۰۲۶ به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. این کار قوانین مالیاتی را هماهنگ می‌کند. رمزارزها با الزامات گزارش مالیاتی موجود برای کارگزاران سایر ابزارهای مالی، مانند اوراق قرضه و سهام، هماهنگ می‌شود.مقامات وزارت خزانه‌داری گفتند که قانون نهایی اصلاح شده است.

در آمریکا رمزارزها مشمول مالیات می‌شوند

این کار با پیشنهاد اولیه وزارت خزانه‌داری به منظور کاهش فشار بر کارگزاران و اجرا کردن الزامات جدید انجام شد. همچنین یک حد آستانه ۱۰ هزار دلاری برای گزارش تراکنش‌های مربوط به استیبل‌کوین تعیین شده است. استیبل‌کوین نوعی رمزارز است که معمولا معادل یک دلار است.

ادامه روند قانون‌گذاری با وجود اعتراض‌ها : وزارت‌ خزانه‌داری این قانون را سال گذشته پیشنهاد داد. صنعت رمزارزها از این حرکت خزانه‌داری ناخشنود بود. آنان معتقد بودند دامنه تعریف پیشنهادی از کارگزار بسیار گسترده است. همچنین این الزامات، حریم خصوصی صاحبان رمزارز را نقض می‌کند. کارزاری اعتراضی نیز علیه خزانه‌داری راه اندازی شد.

وزارت خزانه‌داری گفت بیش از ۴۴۰۰۰ نظر در مورد این پیشنهاد را بررسی کرده است. همچنین گفت که پیش‌بینی می‌کند تا اواخر سال جاری قوانین بیشتری را صادر خواهد کرد. هدف بعدی، ایجاد الزامات گزارش مالیاتی برای کارگزاران غیرمتمرکز مانند صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارز است.

وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای تاکید کرد که دارندگان رمزارز باید «همیشه بر خرید و مبادله دارایی‌های دیجیتالی مالیات بدهند.» و قانون جدید «به سادگی الزامات گزارشی را ایجاد کرده است تا به مالیات دهندگان کمک کند که اظهارنامه‌های دقیق ارسال کنند. همچنین مالیات‌های لازم را طبق قانون فعلی بپردازند.»


طبق گفته وزارت خزانه‌داری، این قانون یک فرم گزارش مالیاتی جدید به نام فرم ۱۰۹۹-DA را معرفی می کند. این فرم به مالیات دهندگان کمک می کند تا تعیین کنند که آیا مالیات بدهکار هستند یا خیر. همچنین به کاربران رمزارز کمک می کند از انجام محاسبات پیچیده برای تعیین سود خود اجتناب کنند.

در ایران فعلا قانونی نیستند. به همین دلیل رمزارزها مشمول مالیات نیز نیستند. اما در آمریکا صرافی‌ها باید اطلاعات معامله‌کنندگان را ثبت کنند.