دستاوردهای فولاد هرمزگان برای مجمع عمومی
دستاوردهای فولاد هرمزگان برای مجمع عمومی

دستاوردهای فولاد هرمزگان برای مجمع عمومی گزارشی از ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان فروش داخلی و ۱۱ هزار میلیارد تومان فروش صادراتی است. بر مبنای رشد درآمد عملیاتی ۱۴۰۲، هرمزگان با ۳۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص به مجمع عمومی می رود.

به گزارش سرمایه فردا، فولاد هرمزگان با نماد هرمز در آستانه برگزاری مجمع عمومی است. این شرکت نه تنها به دلیل تامین ۶ درصدی نیاز داخلی، بلکه به خاطر صادراتی که دارد در صنعت فولاد کشور جایگاه رفیعی دارد. به همین دلیل دستاوردهای فولاد هرمزگان برای مجمع عمومی در این گزارش تشریح شده است.
فولاد پس از نفت خام دومین ماده پر مصرف در کشورهای مختلف جهان بوده و کاربردهای بیشمار آن در صنایع مختلف غیرقابل انکار است. صنایعی نظیر ساختمان و انبوه سازی، خودروسازی، تولید قطعات لوازم خانگی و … از فولاد به عنوان مواد اولیه خود استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده در سالهای اخیر رشد مصرف فولاد در کشورهای مختلف به شدت در رشد اقتصادی آنها موثر شود. تا جایی که گفته می‌شود هر ۱ درصد رشد مصرف فولاد در یک کشور، معادل رشد اقتصادی ۸۵ دهم درصدی آن کشور است.

ظرفیت ها فولاد هرمزگان در صادرات

بر مبنای همین ظرفیت ها فولاد هرمزگان توانسته صادرات خود را توسعه دهد. به طوری که در گزارش سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ به  میزان ۶۳۴,۳۵۶ تن فروش صادراتی به مبلغ ۱۱ هزار  و ۵۳۷ میلیارد تومان فروش صادراتی داشته است. معادل ارزی فروش صادراتی فولاد هرمزگان شامل ۷۱۸ میلیون درهم و ۷۷ میلیون یورو و ۲۳ میلیون دلار بوده است.
به طور کلی شرکت در دوره مالی ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ در بین شرکتهای فعال در این صنعت معادل ۸۱۱٬۸۶۳ تن فروش داخلی داشته است که در بین شرکتهای بورسی این صنعت به ترتیب با حجم فروش ۶۶۱٬۶۰۰ تن اسلب در بورس کالا معادل مبلغ ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان سهم ۲۷ درصدی را به خود اختصاص داده است.
شرکت در سال مالی منتهی به ۱۴۰۲ علی رغم اینکه  در مقدار فروش داخلی ۳ درصد و  در فروش صادراتی ۱۱ درصد نسبت به فروش مشابه سال قبل کاهش داشته است اما توانسته در بخش درآمد عملیاتی شرکت در فروش داخلی ۳۶ درصد و در فروش صادراتی ۱۳ درصد به ازای فروش محصول اصلی شرکت افزایش داشته باشد.

ریسک های مالی و اقدامات فولاد هرمزگان

همچنین شرکت برای کاهش ریسکهای مالی از جمله ریسک بازار نقدینگی و اعتبار در طول سال و از طریق هماهنگی با سهامدار عمده سیاست‌های لازم را اتخاذ می کند. فعالیتهای شرکت در وهله اول در معرض ریسک های مالی ناشی از تغییرات در نرخ های مبادله ارزی قرار دارد. شرکت به منظور مدیریت کردن آسیب پذیری از ریسک ارزی با استفاده از تجزیه و تحلیل حساسیت تأثیر یک تغییر محتمل در نرخهای ارز در طی سال را ارزیابی می‌کند. این اقدام منجر شده فولاد هرمزگان بتواند نسبت به تغییرات بازار واکنش مناسبی داشته باشد.
شرکت برای مدیریت ریسک‌نقدینگی یک چهارچوب  نقدینگی مناسب برای مدیریت کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت تامین وجوه و الزامات مدیریت نقدینگی تعیین کرده است. شرکت ریسک نقدینگی را از طریق نگهداری اندوخته کافی و تسهیلات بانکی از طریق نظارت مستمر بر جریانهای نقدی پیش بینی شده انجام می‌دهد و از طریق تطبیق مقاطع سر رسید دارایی‌ها و بدهی‌ها وضعیت مالی را مدیریت می کند.

ریسک انرژی درصورتهای مالی فولاد هرمزگان

همچنین  قطعی گاز و برق و میزان ظرفیت بلااستفاده ماشین آلات تولید ریسک دیگری در فعالیت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۲ بوده است.
مقدار تولید اسلب فولاد هرمزگان طی سال ۱،۳۹۴،۳۸۴ تن بوده است. مقدار ۲۹۹ تن آن مربوط به اسلب طول کوتاه است. بابت آن مقدار ۱،۶۹۹،۵۹۹ تن آهن اسفنجی و بریکت مصرف شده است .

با توجه به محدودیت مصرف گاز در فصل زمستان به منظور تداوم تولید محصول اصلی بخشی از مواد اولیه مصرفی خط تولید آهن اسفنجی از سایر شرکت‌های تولیدی تامین شده است. با توجه به عدم شارژ مستقیم در کوره نسبت خلوص آهن آن کمتر شده است. 

همچنین مصرف هات بریکت به عنوان مواد کمکی خط تولید ضریب مصرف را نسبت به مدت مشابه افزایش داده است. از طرفی براساس استراتژی شرکت تولید محصول ویژه در این سال افزایش یافت. از آنجائی که تولید  محصول ذکر شده همراه حساسیت بیشتری دارد منجر به تولید اسلب های با استاندارد پایینتر  شده است. باید توجه داشت که داسلب غیر استاندارد تولید شده با اعمال تخفیف ۱۲ تا ۱۶ درصدی به فروش می‌رسد. بنابراین ریسک های حوزه انرژی در درآمد ارزی و سودآوری شرکت تاثیر مستقیم داشته است.