دارایی‌های توکن شده در اقتصاد جهان
دارایی‌های توکن شده در اقتصاد جهان

دارایی‌های توکن شده در اقتصاد جهان با وجود ریسک های بالا مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد. قانون گذاری دولت ها پشتوانه این دارایی ها شده است.

به گزارش سرمایه فردا، امسال دارایی‌های توکن شده اوراق قرضه، املاک و مستغلات و اوراق بهادار بیش از هر زمان دیگری توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند . دارایی‌های دیجیتالی مانند املاک و غیرملموس مانند اوراق بهادار در بازار ملموس هستند.
نمونه‌هایی از دارایی‌های توکن‌شده که در بازار توکن اوراق بهادار به بازار آمده است شامل سهام شرکت قبل از عرضه اولیه عمومی، صندوق‌های الماس و اوراق بهادار منحصربه‌فرد با پشتوانه استخراج بیت‌کوین و یا حتی سرمایه در گردش مجموعه‌ای از شرکت‌ها است.
سوال اینجاست چه دلیلی برای بازنمایی دارایی‌های توکن شده با مالکیت سنتی و سرمایه شرکت‌ها در قالب توکن و بر پایه بلاکچین وجود دارد؟ جواب را می‌توان در تنوع دادن به محصولات مالی، توسعه بازار، شفافیت و امنیت بالایی که به واسطه شبکه بلاکچین در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد دید.
بدیهی است مشاوران مالی به دنبال دارایی‌های با عملکرد بالاتر برای افزایش سود سبد مشتریان خود باشند. صندوق‌های مالی احتیاج به اعداد و ارقام بزرگی حداقل ۵ میلیون دلار برای شکل یافتن هستند و این در حالی است که افراد ممکن است تنها تا چند صد هزار دلار برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.توکن‌سازی صندوق‌ها بهترین راه برای تقسیم یک کیک بزرگ بدون آنکه واقعا تقسیم شود است.

چرا دارایی‌های توکن شده با وجود ریسک پرطرفدار هستند؟

با توکن‌سازی دارایی ها مشتریان بیشتری می‌توانند از بازده‌های جذاب تعدیل‌شده بر اساس ریسک بهره ببرند و صادرکنندگان صندوق‌ها می‌توانند به لطف امکانی که به واسطه بلاکچین فراهم شده است، سرمایه‌گذاران خرد را راحت‌تر مدیریت کنند.
افزایش قانون‌گذاری یک شمشیر دو لبه برای بازار ارز‌های دیجیتال بوده است. در حالی که این شرایط می‌تواند به امنیت بیشتر سرمایه‌گذاران در این بازار مالی منجر شود، اما در بسیاری از زمان‌ها به ماهیت غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال آسیب می‌زند و کنترل دولت‌ها، سازمان و شرکت‌ها بر این دارایی‌های بلاک چینی را افزایش می‌دهد.
در حالی که بسیاری دارایی‌های بلاک چینی را صرفاً برای سرمایه‌گذاری و کسب سود خریداری و استفاده می‌کنند، استیبل کوین‌ها با ثبات قیمتی راهی امن و جذاب برای ذخیره و انتقال سرمایه بر بستر شبکه‌های بلاک چینی در اختیار علاقه مندان قرار داده‌اند. به همین دلیل به بخشی مهم از دارایی‌های سرمایه‌گذاران نهادی و خرد تبدیل شده‌اند.
چشم انداز نظارتی برای ارز‌های دیجیتال به سرعت در حال تغییر است. تحولات اخیر نیز اهمیت روزافزون دارایی‌های توکن شده را در سیستم مالی جهانی نشان می‌دهد.
با وجود برخی معایب و مخالفت‌ها، اقدام بریتانیا برای به رسمیت شناختن ارز‌های دیجیتال به عنوان دارایی قانونی، نهایی کردن MiCA توسط اتحادیه اروپا و مقررات استیبل کوین‌ها همگی می‌توانند به آینده بهتر بازار ارز‌های دیجیتال منجر شوند و گسترش این بازار مالی را رقم بزنند.