تاثیر قیمت دلار ۷۵ هزار تومانی بر خودرو خارجی 

تاثیر قیمت دلار ۷۵ هزار تومانی بر خودرو خارجی 

برخلاف تصور خودرو خارجی در پاییز ۱۴۰۳ تحت تاثیر رشد قیمت دلار افزایش نداشت. حتی میتوان ادعا کرد که اصلاح قیمت نیز داشته‌است. داستان چیست؟

 

به گزارش سرمایه فردا، قیمت دلار ۷۵ هزار تومانی بر خودرو خارجی تاثیر تورمی نداشت. این مسأله تحت تاثیر دو عامل کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی و همچنین تخصیص راحت تر ارز برای واردات خودرو از محل معاملات ارز توافقی است.

مرور اوضاع بازار خودروهای خارجی (جدید) در شش ماه نخست امسال، حکایت از افت قیمت تا یک میلیارد تومان دارد. به عنوان مثال، تویوتا کرولا توربو ۱۲۰۰ سی‌سی که در اوایل سال چهارمیلیارد و ۲۰۰میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر به خودرویی دومیلیارد و ۷۵۰میلیون تومانی شده است. یا مثلا سوزوکی سیاز که در اوایل سال سه‌ میلیارد تومان قیمت بود، قیمت آن به زیر ۲ میلیارد تومان رسیده است.

کدام خودرو داخلی ارزان شد

خودروهای چینی نیز افت قیمت قابل‌توجهی داشته‌اند. به عنوان مثال، جتا از خودرویی سه‌میلیارد ‌تومانی تبدیل به خودرویی ۲٫۱میلیارد تومانی شده است. یا مثلا دانگ فنگ شاین مکس که در ابتدای سال سه‌میلیارد تومان قیمت داشت. در انتهای با قیمت یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان در بازار آزاد قابل خرید است. هرچند مدلهای مونتاژی در بازار ایران مجوز افزایش قیمت گرفتند اما این مسأله منجر به رشد قیمت چینی وارداتی نشد.

طبق قانون بودجه در سال ۱۴۰۳، خودرو خارجی که ارزش آنها بیشتر از ۳٫۵ میلیارد تومان است، مشمول ۱ درصد مالیات خواهد شد. بنابراین اگر ارزش خودرویی زیر ۳٫۵ میلیارد تومان باشد، خودروی لوکس نیست و مشمول مالیات نمی‌شود.

خودرو خارجی

 

آیا خودروهای برقی گرانتر می‌شوند؟

به طور کلی قیمت خودروهای خارجی در بازار جهانی نیز افت داشته است.‌ این موضوع ناشی از افت قیمت برخی فلزات و همچنین حرکت شرکت‌ها به سمت بهره‌وری بوده است. موسسه تحقیقاتی Benchmark Mineral Intelligence معتقد است میزان مصرف مس در خودروهای برقی در سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۵ و به ازای هر خودرو، ۳۸ کیلوگرم کاهش خواهد یافت.

با این وجود پیش‌بینی آنها از حدود ۷۰ کیلوگرم مس مصرفی به ازای هر خودرو برقی در سال ۲۰۳۰، است. این میزان مصرف مس هنوز بیش از دو برابر میزان مس مصرفی در یک خودروی بنزینی است. به طور کلی این موسسه، افزایش ۱۷۷ درصدی تقاضای مس از بخش خودروهای برقی و باتری تا سال ۲۰۳۰ را پیش‌بینی می‌کند که به ۲٫۵ میلیون تن در سال خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *