برنامه استراتژیک حمل و نقل و ترافیک تهران

برنامه استراتژیک حمل و نقل و ترافیک تهران

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به پنجاهمین سالگرد تأسیس این سازمان از برنامه‌ریزی استراتژیک برای بهبود حمل و نقل و ترافیک تهران، ایجاد خطوط ویژه حمل و نقل پرسرنشین (HOV) و تلاش برای توسعه شبکه سبز و زندگی در کل تهران خبر داد. همچنین، تلاش‌ها برای فعال‌سازی دوربین‌ها در محدوده طرح ترافیک، استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت ترافیک و اجرای طرح جدید ترافیک با ویژگی پیمایش محوری تشریح شد. از دیگر برنامه‌های آتی سازمان، نهضت پارکینگ‌سازی مشارکتی، نصب GPS روی خودروهای سنگین، توسعه حمل و نقل اشتراکی با دوچرخه و تراموا و بهبود معاینه فنی برای خودروهای برقی و موتورسیکلت‌ها است.

به گزارش سرمایه فردا، پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در نشست خبری مشترک با عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران که صبح دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ برگزار شد، درباره پنجاهمین سالگرد تأسیس این سازمان (۱۳۵۳) اظهار داشت: در این ۵۰ سال، مترو و برقی‌سازی ناوگان داشتیم و در دهه ۷۰، اتوبوس برقی سیمی تجربه شده بود. اما امروزه برقی‌سازی ناوگان یک گام رو به جلو است.

وی افزود: یکی از اولین موضوعاتی که برنامه‌ریزی کردیم، تدوین برنامه استراتژیک برای بهبود حمل و نقل و ترافیک تهران است. برخی عوامل داخلی مربوط به شهرداری است، مانند تلاش برای برقی‌سازی که نیازمند کمک مالی دولت است. با این حال، ناترازی در حوزه انرژی و خودرو از موضوعاتی است که کشور با آن درگیر است. در کشور ما، استفاده از خودرو نسبتاً ارزان و خرید خودرو نسبتاً گران است. مالیات مرتبط با خودرو، مانند طرح ترافیک و سوخت، نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است. سازمان ترافیک باید با این ناترازی‌ها مقابله کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: طراحی برای اصلاح طرح ترافیک و ایجاد خط ویژه حمل و نقل پرسرنشین (HOV) برای کاهش استفاده از خودروی شخصی در حال انجام است.

علیمردانیدرباره اجرای طرح خودروهای پرسرنشین توضیح داد: این طرح به صورت پایلوت در بزرگراه همت از منطقه ۲۲ تا محدوده مرکزی اجرایی می‌شود. طبق آمارها، از اول تا روزهای پایانی اسفند، مثبت ۲۵۰ هزار خودروی انباشته در شهر داریم. در نوروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون ۴۰۰ هزار خودرو از تهران خارج می‌شوند. این طرح بعد از ماه رمضان عملیاتی خواهد شد و ممکن است تست‌های آن قبل از این بازه زمانی انجام شود.

حذف سفرها به واسطه دولت الکترونیک

وی همچنین اشاره کرد: حذف سفرها به واسطه دولت الکترونیک و تردد به شکل پیاده، با دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی از استراتژی‌های حمل و نقل برای کاهش ترافیک معابر است. توسعه مترو و اتوبوسرانی در تهران اقداماتی انجام شده و در بخش پیاده، اقدامات جدی انجام شده است. تلاش می‌کنیم بخش پیاده و دوچرخه‌سواری را با ایجاد شبکه مخفی توسعه دهیم که مستقل از شبکه حمل و نقلی موجود باشد. در منطقه ۶، ۷ و ۱۲ تداخلاتی ایجاد می‌شود اما مسیر زندگی از منطقه ۲ آغاز شده و بوستان‌ها در مسیری به طول ۴۷ کیلومتر به هم متصل می‌شوند. امیدواریم شبکه سبز یا شبکه زندگی در کل تهران توسعه یابد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در مناطق نوسازتر تهران همچون منطقه ۲۱ و ۲۲، توسعه مسیر زندگی ساده‌تر است. اما بافت مرکزی تهران فرسوده‌تر و پیچیده‌تر است. در منطقه ۳، ۵ و ۶ و تا حدودی منطقه ۱، مسیر ادامه خواهد یافت.

علیمردانی به ایجاد خط زرد برای محدود کردن فعالیت خودروهای شخصی در بزرگراه‌ها و خط فیروزه‌ای برای تردد شهروندان به صورت پیاده در شبکه زندگی اشاره کرد. امیدواریم ضریب شکست این اقدام را کاهش دهیم. مباحث اقتصادی باعث شده که نتوانیم تردد پیاده را عملیاتی کنیم اما امیدواریم برنامه ما در این حوزه به نتیجه برسد.

وی درباره تردد موتورسیکلت‌ها گفت: سهم حمل و نقل موتوری برای جابجایی مسافر در سال ۱۳۹۵ حدود ۷ درصد و امسال حدود ۱۱ درصد است. تشکیل دبیرخانه قرارگاه موتورسیکلت برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها با مدیریت شهردار تهران انجام شده است. برای معاینه فنی موتورها نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

علیمردانی به بهینه‌سازی شبکه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: در نقاط کلیدی که بحران ترافیکی داریم، با ظرفیت‌های طرح جامع حمل و نقل، رمپ و لوپ‌ها اصلاح می‌شوند.

وی درباره دوربین‌های سطح شهر اظهار کرد: دوربین‌ها سه دسته هستند: دوربین‌های نظارتی، دوربین‌های طرح ترافیک و دوربین‌های کنترل سرعت. بیش از ۹۵ درصد دوربین‌های نظارتی فعال هستند. دسته دوم، دوربین‌های طرح ترافیک است که بیش از ۹۰ درصد فعال شده و پلاک‌ها را ثبت می‌کنند. دسته سوم، دوربین‌های کنترل سرعت هستند. تکنولوژی تور عنکبوت در این زمینه مطرح است و تخلفات سرعت را ثبت می‌کند.

فعال‌سازی دوربین‌ها و بهینه‌سازی شبکه حمل و نقل

وی اضافه کرد: دوربین‌ها در محدوده طرح ترافیک فعال هستند و تلاش می‌کنیم با پیامک به شهروندان اطلاع‌رسانی کنیم که جرائم ورود به طرح، با توجه به فعال شدن دوربین‌ها، اعمال می‌شود. علیمردانی افزود: در کنترل سرعت، تلاش می‌کنیم هر تخلفی در هر نقطه‌ای به‌عنوان الگوی به‌هم‌پیوسته در شبکه رؤیت شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص دوربین‌های خراب و مستهلک، یادآور شد: دوربین‌های نظارتی تقریباً قطعی ندارند و قطعی‌ها روزانه برطرف می‌شوند. در دوربین‌های طرح ترافیک نیز قطعی‌ها کمتر از ۱۰ درصد است. در حوزه دوربین‌های کنترل سرعت، وضعیت خوبی نداریم و تنها در ۳۵ نقطه، سرعت لحظه‌ای را ثبت می‌کنند. وی با اعلام اینکه دوربین‌ها از سال ۱۳۸۵ نصب شده و بعد از آن نصب دوربین نداشتیم، خاطرنشان کرد: قراردادهای موضوع سرعت متوسط منعقد شده و دوربین‌ها در حال نصب است. در این طرح، بخش قابل‌توجهی از تخلفات با بیش از ۲۰۰ دوربین پلاک‌خوان سرعت متوسط رفع خواهد شد.

علیمردانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در مورد مدیریت ترافیک در چند معبر پایتخت با استفاده از هوش مصنوعی، تصریح کرد: طرح آزمایشی هوش مصنوعی در پاسداران با کمک پلیس راهور در حال اجراست. هوش مصنوعی تکنولوژی خوبی است که به ما در بهبود وضعیت حمل و نقل کمک خواهد کرد. وی ادامه داد: در سال آینده، برنامه پایش محوری خودروها در محدوده ترافیک مورد توجه قرار خواهد گرفت و بر اساس تعدد تردد، خودروها جستجو و شناسایی می‌شوند. در طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها نیز نواقصی در خوانش پلاک موتورسیکلت‌ها وجود دارد و در طرح ترافیک بعدی، عوارض برای موتورسواران نیز اعمال خواهد شد.

علیمردانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری اکو ایران در مورد طرح ترافیک جدید با بیان اینکه طرح جدید آماده شده و در هفته جاری به شورای ترافیک ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: پیمایش محوری یکی از ویژگی‌های طرح ترافیک جدید است. در این طرح، هر چه در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا پیمایش داشته باشیم، عوارض پرداخت خواهیم کرد و اگر تنها ورود و خروج داشته باشیم، هزینه کمتری نسبت به پیمایش پرتکرار در محدوده پرداخت می‌کنیم. وی با بیان اینکه محدوده طرح ترافیک تقریباً ثابت خواهند ماند، یادآور شد: محدوده در طرح جدید تغییر نکرده و تنها ماهیت اجرای طرح با تغییر روبه‌رو خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار تهران آنلاین در مورد تردد خودروهای پلاک شهرستان، یادآور شد: حدود ۲۸ درصد از خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا تردد می‌کنند، دارای پلاک غیر از تهران هستند که عمدتاً به خودروهای دارای پلاک شهرهای حومه تعلق دارند که اطراف تهرانی‌ها شامل ۲۲ درصد می‌شود و ۵ تا ۶ درصد هم پلاک شهرستان‌های دورتر هستند. وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای شهر، باید عوارض بیشتری از خودروهای پلاک شهرستان که تعداد روزهای بیشتری در محدوده طرح ترافیک تردد دارند، دریافت می‌شد که این موضوع از سوی فرمانداری تأیید نشد و بازگشت داده شد. در نهایت ما مجری طرح هستیم و هرآنچه مصوب شود، اجرایی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *