حمله اسرائیل به ایران چگونه خواهد بود؟
حمله اسرائیل به ایران چگونه خواهد بود؟

چگونگی حمله اسرائیل به ایران مورد گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها قرار گرفته و تهدید سایتهای هسته‌ای و نفتی مطرح شد. اینجا جزئیات واکنش ها بررسی شده است.

به گزارش سرمایه فردا، از شب گذشته جو رسانه‌های غربی ایجاد فضای ملتهب درباره شدت حمله اسرائیل به ایران بوده است. در همین راستا گمانه‌زنی‌ها از حمله به تاسیسات هسته‌ای تا تاسیسات نفتی مطرح شده است. مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که فکر می‌کنند واکنش (به حملات موشکی ایران) در ماه آوریل بسیار کم و بسیار محدود بوده است.

به گفته یک مقام ارشد ایالات متحده، رهبران اسرائیل احساس می‌کنند که اشتباه کرده‌اند که در آن زمان به توصیه‌های کاخ سفید برای انجام یک حمله تلافی‌جویانه معتدل گوش داده‌اند.

تبعات حمله اسرائیل به ایران نوسان قیمت نفت

این بار، حمله اسرائیل به ایران ممکن است سایت‌های تولید نفت و پایگاه‌های نظامی باشد. به گفته مقامات، آسیب رساندن به پالایشگاه‌های نفتی می‌تواند به اقتصاد ضعیف ایران لطمه بزند. همچنین بازارهای جهانی نفت را یک ماه قبل از انتخابات ایالات متحده دچار آشفتگی کند.

علیرغم گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، اسرائیل در حال حاضر برنامه‌ای برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران ندارد. به گفته چهار مقام اسرائیلی، هرچند اسرائیل تلاش‌های ایران برای ایجاد برنامه سلاح‌های هسته‌ای را به عنوان یک تهدید وجودی می‌بیند.

هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای که بسیاری از آن‌ها در عمق زمین قرار دارند، بدون حمایت ایالات متحده دشوار خواهد بود. رئیس‌جمهور بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد که از حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد.

حمله اسرائیل به ایران احتمالا محدود به پایگاه های نظامی در منطقه از جمله یمن و سوریه و همچنین ایران خواهد بود. بعید به نظر می رسد که تاسیسات نفتی جزو اهداف آنها باشد. هرچند ادعا می‌کنند که یکی از موشک‌های ایران در عسلان به میدان گازی اصابت کرده است. به همین دلیل مدعی هستند که ایران قصد وارد کردن خسارت به اسرائیل داشته‌است. با این حال بسیاری از دولتهای غربی پاسخگویی اسرائیل به نحوی که منجر به جنگ در منطقه‌ای شود را اکیدا خطرناک می‌دانند. گروه‌های مقاومت در عراق اعلام کردند هرگونه حمله به ایران موجب هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی آمریکا در منطقه خواهد شد.

همچنین برخی از مقامات سپاه پاسداران تاکید کردند که هرگونه تهاجم به ایران منجر خواهد شد که ۳۲ هدفی که در اسرائیل در نظر گرفته شده است به طور کامل نابود شود. همچنین منابع آمریکا در منطقه و ناوهای این کشور مورد هدف موشک‌های ایرانی خواهد بود. به طور قطع پاسخ اسرائیل با یک فاجعه روبرو خواهد شد.

آمادگی ایران برای جنگ با ایران چقدر است؟

به طور قطع در مقطع کنونی آمادگی اسرائیل برای جنگ با ایران در حداقل ممکن قرار دارد. چراکه برخی رسانه‌های غربی درباره عدم رهگیری سامانه‌های پدافندی اسرائیل گفته‌اند به دلیل کمبود موشک در این سامانه‌ها اسراییل در حمله موشکی ایران اهداف را کمتر رهگیری کرده است. آنها این مسأله را به افزایش ارسال تجهیزات نظامی غرب به اوکراین عنوان کرده اند.

از طرف دیگر در یک ماه اخیر حملات موشکی حرب الله و حوثیها منجر شده این سامانه‌ها فعالیت زیادی داشته باشند. به همین دلیل کمبود مهمات قطعی است. همچنین حمله موشکی ایران نشان داد که این سامانه‌ها چندان برای اسرائیل بازدارندگی ایجاد نمی کنند و هرگونه واکنش ایران در مرحله بعد می‌تواند به قیمت نابودی تمام زیرساخت‌های اسرائیل باشد.

نکته دیگر اینکه گوگل عرس اعلام کرده که اسرائیل بر روی پایگاه هوایی نواتیم ابر دیجیتالی قرار داده است. تا مشخص نشود که میزان خسارت این پایگاه نظامی بعد از حمله موشکی ایران چقدر است. از طرف دیگر اسرائیل دیروز حملات خود به لبنان را از طریق ناوهای خود انجام داد. این موضوع نشان می‌دهد که پایگاه هوایی این کشور آسیب بسیار جدی دیده‌اند. بنابراین این کشور در حال حاضر آمادگی چندانی برای جنگ با ایران ندارد.

سناریو حمله زمینی به اسرائیل

همچنین باید توجه داشت که در صورتی که اسرائیل قصد واکنش شدید به ایران داشته باشد. اینبار خاک اسرائیل از طریق نیروهای حزب الله، نیروهای انصار الله و… مورد حمله قرار می گیرد. و این جمله زمینی نه تنها از خاک لبنان، بلکه از مرزهای سوریه نیز خواهد بود. رسانه‌های آمریکایی نیز چندی پیش تایید کرده‌اند که چندین هزار نیروی زمینی از گروههای انصار الله، فاطمیون، زینبیون، حشدالشعبی و… در مرز سوریه و اسرائیل اردوگاه زده‌اند.

بنابراین ریسک جنگ برای اسرائیل بسیار بالا خواهد بود. هرچند آمریکا وعده حمایت داده است اما خطرات برای این کشور نیز به قدری بالاست که می‌تواند شاهد یک جنگ تمام عیار علیه ناوهای جنگی و کشتیهای تجاری خود باشد.