ثبت نام خودروهای وارداتی می ارزد؟
ثبت نام خودروهای وارداتی می ارزد؟

بسیاری از ثبت نام کنندگان اسفند ۱۴۰۱ هنوز خودروی منتخب خود را تحویل نگرفتند. حال سوال این است که ثبت نام خودروهای وارداتی می ارزد؟

به گزارش سرمایه فردا، ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه در شرایطی ۱۸ تیر آغاز شد. بسیاری از ثبت نام کنندگان اسفند ۱۴۰۱ هنوز خودروی منتخب خود را تحویل نگرفتند. حال سوال این است که ثبت نام خودروهای وارداتی می ارزد؟ به طور قطع اگر تحویل خودروهای وارداتی به تعویق چند ماه بیفتند و سود مشارکت یا خسارت دیرکرد پرداخت نشود مصرف کنندگان ضرر می کنند.

🔺طبق گفته رییس سازمان توسعه تجارت ایران این آخرین فرصت متقاضیان قدیمب خودروهای وارداتی است. اما برای متقاضیان جدید خودروهای وارداتی از دوشنبه ۱۸ تیر فرایند مربوط به وکالتی کردن پول به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به منظور پیش‌شرط ثبت نام آغاز شده است. متقاضیان تا روز پنجشنبه ۲۱ تیر برای وکالتی کردن حساب خود مهلت دارند.

تعویق در عرضه جدید وارداتی ها

🔺عرضه جدید وارداتی ها در حالی است که برخی از ثبت نام کنندگان اسفند ۱۴۰۱ با وجود انتخاب خودروی مورد  نظر خود به دلیل عدم ترخیص ، هنوز موفق به دریافت آن نشدند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که دولت وعده عرضه ده برابری خودروهای وارداتی را داده است.

🔺هر چند به گفته مقامات صنعتی کشور جریان واردات خودرو سرعت گرفته با این حال ،ترخیص از گمرکات پروسه ای طولانی و زمان بر است به همین دلیل بسیاری از متقاضیان هنوز خودروی ثبت نامی خود را تحویل نگرفتند.

🔺اسفند ۱۴۰۱وزارت صمت شرایط ۳۳ هزار متقاضی خودرو وارداتی را احراز و قرار بود خودروهای ثبت نامی تا پایان ۱۴۰۲ تحویل داده شود.

آمار خودروهای وارداتی ترخیص شده

🔺با این حال با توجه به تعداد خودروهای ترخیص شده در سال گذشته که تعداد ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه بود. همچنین خودروهای وارداتی ترخیص شده تا ۲۰ خرداد ماه امسال ۴ هزار دستگاه خودرو است. هنوز، تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان موفق به دریافت خودروی خود از اسفند ۱۴۰۱ نشدند.

🔺با این حساب سازمان توسعه تجارت بار دیگر ثبت نام جدید وارداتی ها را در شرایطی از امروز آغاز کرد. مشخص نیست آیا تحویل خودروها همچون دور اول یک سال زمان خواهد برد؟ آیا ارزی برای ترخیص این محصولات تخصیص داده خواهد شد ؟ رویکرد دولت چهاردهم در واردات چه خواهد بود؟

ثبت نام متقاضیان خودروهای وارداتی

🔺هر چند بنا به آمار گمرک ۱۲ هزار و ۷۰۴ خودرو در محوطه گمرکی کشور موجود است اما برای ترخیص این خودروها ارز قابل توجهی باید تخصیص پیدا کند و از سوی دیگر پروسه ترخیص نیز زمان بر خواهد بود.

🔺این امیدواری وجود دارد که وزارت صمت بار دیگر با ثبت نام متقاضیان خودروهای وارداتی ، “خالی فروشی” نکند.

🔹نسخه شفابخش خودرو در دولت چهاردهم چیست؟ بسیاری از دست اندرکاران صنعت خودرو همراه با پایان انتخابات به نسخه پیچی برای صنعت بحران زده خودرو پرداختند.

واگذاری سهام دولت در خودروسازی

فعالان این حوزه معتقدند بعد از حذف قیمت گذاری دستوری و واگذاری سهام دولت در خودروسازی ها، مشارکت های خارجی در دولت چهاردهم در زمره الزامات احیای این صنعت قرار دارد.

با در نظر گرفتن مواضع مثبت مسعود پزشکیان مبنی بر ارتباط با جهان و باز کردن مرزها، فرض این است که در آینده باب مذاکرات برای توافق و لغو تحریم ها باز خواهد شد.

حتی اگر این اتفاق به این زودی ها رخ ندهد. باز هم در اینکه مشارکت های خارجی نسخه نجات بخش خودروسازی ایران است، تردیدی وجود ندارد. زیرا در این سال ها به دلیل نبود یا حداقل ضعف شدید همکاری های خارجی، خودروسازی کشور از تکنولوژی و فناوری روز دنیا عقب افتاده است.

هیوندایی و فولکس واگن در ایران

🔹خودروسازی ایران در بخش سواری سال ها با برندهای اروپایی به خصوص پژو همکاری کرده است. یا در بخش تجاری، با امثال ولوو و اسکانیا در ارتباط بود و محصولات شان را مونتاژ می کرد.

🔹در بخش خصوصی نیز شرکت هایی مانند هیوندایی و فولکس واگن همکاری هایی با خودروسازان ایرانی داشتند.

🔹بیشتر مشارکت های خارجی خودروسازان ایرانی به دلیل تحریم لغو شد. تا جریان  فناوری و تکنولوژی که در صنعت خودروی کشور جریان داشت قطع شود.