ثبت نام خودرو با شروط جدید
ثبت نام خودرو با شروط جدید

به گزارش سرمایه فردا، ثبت نام خودرو در شرایط رکودی سایر بازارها مورد توجه قرار گرفته‌است. اما وضعیت بازار خودرو چگونه است؟

به گزارش سرمایه فردا، دور جدید ثبت نام خودرو ، متفاوت تر از دو سال گذشته در حال اجرا است. در این دوره  از ثبت نام خودرو ، برخلاف سال ۱۴۰۱ به تمام متقاضیان، خودرو اختصاص پیدا نخواهد کرد.

اولویت ثبت نام خودرو

بسیاری از ثبت نام کنندگان خودرو با این تصور که این بار نیز به تمامی متقاضیان با در نظر گرفتن اولویت ، خودرو تخصیص پیدا خواهد کرد، اقدام به دپوی ۲۳۰ میلیون تومان در حساب های بانکی خود کرده اند.

در شرایطی که طبق اطلاع رسانی قبلی و همچنین اطلاعیه امروز ایران خودرو ، ثبت درخواست خرید توسط متقاضیان به معنای تعهد این شرکت برای تحویل خودرو نیست.

این شرکت همچنین اعلام کرده که ثبت درخواست خودرو در طرح فعلی برای باقی‌مانده ظرفیت تولید (پس از تحویل خودروهای سامانه یکپارچه) تا پایان سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

سهمیه خودروهای فرسوده در طرح فروش خودرو

از چهارشنبه هفته گذشته سایت ایران خودرو برای ثبت نام متقاضیان فعال شد ،بر این اساس پیش بینی ها حکایت از آن دارد که حدود دو میلیون نفر برای ۱۲۰ هزار خودرو تاکنون به ثبت درخواست خود پرداخته اند.

در این بین افراد عادی که ۲۳۰ میلیون تومان پول در حساب های خود دپو کردند شانس بسیار کمی برای برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو دارند.

تخصیص خودرو به این صورت است که از ۱۲۰ هزار خودرو عرضه شده، ۶۰ هزاردستگاه به مادران ، ۲۴ هزاردستگاه به دارندگان خودروهای فرسوده و ۳۶ هزاردستگاه نیز به افراد عادی خودرو اختصاص پیدا خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات بدست آمده، تا کنون حدود ۷۲۰ هزار متقاضی عادی در طرح اولویت بندی ایران‌خودرو شرکت کردند که با این حسال شانس برنده شدن متقاضیان عادی به حدود ۵.۵ درصد می رسد.

مادران و دارندگان خودرو فرسوده نیازی به دپوی ۲۳۰ میلیون تومانی ندارند.

شرط ثبت مجدد درخواست خرید خودرو

حالا نیز ایران خودرو اعلام کرده که با توجه به این‌که در حال حاضر تعداد متقاضیان بالاتر از ظرفیت فروش است. این شرکت، پس از انجام فرایند قرعه‌کشی، صرفا به متقاضیانی تعهد خواهد داشت که بر اساس ظرفیت فروش، موفق به دریافت اولویت‌های نخست این مرحله از ثبت تقاضا شده‌اند. در واقع اولویت‌های پایین و خارج از ظرفیت تعیین شده فروش، بلافاصله پس از قرعه‌کشی حذف می‌شوند. اما امکان ثبت مجدد درخواست خرید خودرو برای آنان در فروش انتهای سال فراهم خواهد بود.

برخی از خودروسازان مطرح جهان در گذر زمان تحت تاثیر تغییرات تکنولوژیکی، رقابت شدید، بحران‌های اقتصادی و تغییرات سلیقه مصرف‌کنندگان، به ورطه نابودی کشیده شده‌اند.

با این حال اما خودروسازی کشورمان زیر سایه دولت با توجه به تمام این تغییرات و زیان دهی بالا (زیان انباشته ۲۵۰ همتی آن هم برای تولید محصولاتی با کیفیت کنونی) همچنان در حال تنفس است.

منتقدان با اشاره به زیان دهی خودروسازان و تولید محصولات بی کیفیت، مزیت خودروسازی را زیر سوال می برند.

درحال حاضر خودروسازی جهان تولید محصولات فسیلی را کاهش و در آینده نزدیک، توقف تولید این خودروها را در در دستور کار قرار داده اند. اما در ایران به دلیل نبود استراتژی مدونی در این صنعت، خودروسازی بدون اینکه چشم اندازی برای تولید محصولاتی با کیفیت و تکنولوژی بالا را در دستور کار داشته باشد، فقط تولید می کند.

چالش اصلی بازار خودرو چیست

البته عده ای نیز از وضعیت موجود خودروسازی دفاع کرده و  تاکید دارند که با توجه به سرمایه گذاری عظیم و میزان اشتغال بالا نمی توان به راحتی از دومین صنعت بزرگ کشور گذشت.

از سوی دیگر تعطیلی این صنعت و تکیه بر واردات و مونتاژ عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد کشور دارد که یکی از آن ها خروج بی حساب ارز از کشور است.

هر چند تعطیلی خودروسازی موضوعی است که چندان عاقلانه به نظر نمی رسد. با این حال اما نمونه های زیادی در دنیا بوده که در گذر زمان و تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون تغییرات تکنولوژیکی، رقابت شدید، بحران‌های اقتصادی و تغییرات سلیقه مصرف‌کنندگان، به ورطه نابودی کشیده شده‌اند.

در حال حاضر تمامی این عوامل در خودروسازی کشور ما موجود است اما به واسطه دولت این صنعت به ورطه نابودی کشیده نشده است.