ثبت‌نام پیش فروش ایران خودرو می‌ارزد؟
ثبت‌نام پیش فروش ایران خودرو می‌ارزد؟

ثبت‌نام پیش فروش ایران خودرو در شرایطی از دیروز کلید خورد که به نظر می رسد تجربه اسفند ۱۴۰۱ قرار است بار دیگر تکرار شود. در این عرضه تقریبا همه برندهای این خودروساز عرضه می‌شود.

به گزارش سرمایه فردا، سالی که فروش خودرو بدون در نظرگرفتن ظرفیت تولید در سامانه عرضه یکپارچه انجام شد و تمامی محصولات سال ۱۴۰۲ پیش فروش شد. در حالی که هنوز خودروسازان به تمامی تعهدات خود عمل نکردند. اینبار ثبت‌نام پیش فروش ایران خودرو با تعداد بالا انجام خواهد شد. اما تحویل وعده فروشی است؟

از سوی دیگر هنوز راهبرد صنعتی دولت چهاردهم مشخص نشده است. اما با این ثبت‌نام پیش فروش ایران خودرو تعهدات بی شماری از خودروهای داخلی به گردن این دولت می افتد.

بدین ترتیب با ثبت نام از متقاضیان خودرو “که از دیروز نسبت به  دپوی ۲۳۰ میلیون تومان” اقدام کردند، بخش اعظم ظرفیت تولید سال آینده نیز پیش فروش می شود. نکته ای که یکی از مدیران شرکت های خودرو از آن به عنوان “آینده فروشی” یاد کرده است.

با این تفاوت که آینده فروشی در اسفند ۱۴۰۱ با سامانه عرضه یکپارچه خودرو کلید خورد و این بار با مجوز وزارت صمت به شرکت های خودروساز.

مشکل ثبت‌نام در پیش فروش ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۳

سیاستگذار وقت خودرو در سال ۱۴۰۱ به دنبال آن بود که روند عرضه خودرو را شفاف کند. بدین جهت عرضه تمام خودروها تنها از طریق سامانه یکپارچه خودرو انجام شد. تا به نوعی هیچ خودروساز و مونتاژکاری نتواند بازار خودرو را که برای برخی‌ها محل سودهای میلیاردی شده بود به هم بریزد.

اما مشکل اصلی سامانه یکپارچه ثبت‌نام پیش فروش ایران خودرو، در اجبار خودروسازان برای عرضه خودرو حتی در صورت نداشتن ظرفیت بود.

آینده فروشی واژه ای است که در مورد فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه بطور مکرر توسط دست اندرکاران صنعت خودرو بکار گرفته شده است.  حالا ثبت‌نام پیش فروش ایران خودرو که از دیروز کلید خورده، سامانه یکپارچه کاملا منحل و فروش خودروسازان به شیوه قبلی یعنی ثبت نام در سایت اینترنتی این شرکت ها بار دیگر آغاز شد.

اما این فروش به نفع چه گروهی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خودروساز با خطای سیاستگذار در عدم اصلاح قیمت خودرو، به ناچار اقدام به پیش فروش محصولات خود کرده که این موضوع به طور موقت می تواند به نفع خودروساز باشد اما در ادامه و در صورت عدم اصلاح قیمت می تواند خودروساز را با ضرر بیشتر مواجه کند.

اما اگر خودروساز نتواند در موعد مقرر نسبت به تحویل خودروی ثبت نامی اقدام کند، از یک سو باید جریمه پرداخت کند و از سوی با انتقاد مشتریان روبروست.

آنچه مشخص است پیش فروش خودرو آن هم با تحویل سال آینده قرار نیست معجزه ای در خودروسازی کشور و یا بازار بوجود آورد، آنچه قرار است در صنعت خودرو کشور معجزه کند اصلاح قیمت خودرو است موضوعی که هر دولتی در تقابل با آن قرار دارد.