عملکرد تسهیلات بانکی در سال جاری

عملکرد تسهیلات بانکی در سال جاری

در سال ۱۴۰۳، بانک‌های ایران با اعطای تسهیلات بانکی قابل توجه به شرکت‌های زیرمجموعه و کارکنان خود، نقشی اساسی در تأمین مالی ایفا کردند. این گزارش به بررسی عملکرد این بانک‌ها و تحلیل وام‌های اعطایی در حوزه‌های مختلف می‌پردازد.

به گزارش سرمایه فردا،در سال ۱۴۰۳، تسهیلات بانکی نقش مهمی در تأمین مالی و ارائه وام به شرکت‌ها و افراد مختلف ایفا کرده‌اند. این گزارش به بررسی عملکرد بانک‌های ایران در حوزه تسهیلات بانکی به شرکت‌های زیرمجموعه و کارکنان خود می‌پردازد. همچنین، مقایسه‌ای از میزان وام‌های اعطایی به مردم و کارکنان بانک‌ها و تحلیل تسهیلات امهالی پرداختی در بازه زمانی فروردین تا مهر ۱۴۰۳ ارائه خواهد شد.

عملکرد بانک‌ها در سال ۱۴۰۳: تحلیل تسهیلات بانکی

در سال ۱۴۰۲، بانک‌های ایران مجموعاً ۲۱۵ همت به شرکت‌های زیرمجموعه خود تسهیلات بانکی اعطا کرده‌اند. در این میان، بانک آینده با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرکت‌های زیرمجموعه خود، با اختلاف زیاد در صدر قرار دارد.

رتبه‌بندی بانک‌ها بر اساس تسهیلات بانکی پرداختی:

  1. پاسارگاد: ۲۴ همت
  2. موسسه اعتباری ملل: ۱۸ همت
  3. پارسیان: ۱۷٫۵ همت
  4. تجارت: ۱۴ همت

بانک‌های پیشرو در پرداخت تسهیلات بانکی طی ۷ ماه اخیر:

  • بانک ملت: بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان
  • بانک پاسارگاد: ۴۴۷ هزار میلیارد تومان
  • بانک ملی: ۳۷۵ هزار میلیارد تومان
  • بانک تجارت: ۳۶۱ هزار میلیارد تومان
  • بانک صادرات: ۳۰۸ هزار میلیارد تومان

تحلیل تسهیلات بانکی به کارکنان بانک و مردم: در سال ۱۴۰۳، بانک‌ها به کارمندان خود ۱۶۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی اعطا کرده‌اند. با توجه به تعداد کارکنان شبکه بانکی (۲۲۰ هزار نفر)، سهم هر کارمند از تسهیلات بانکی، ۷۴۵ میلیون تومان می‌باشد. در مقابل، متقاضیان وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن حدود ۲٫۱۷۶ میلیون نفر بوده و از این تعداد، ۱٫۵۶۶ میلیون نفر موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند که سهم هر نفر به‌طور میانگین ۱۳٫۵ میلیون تومان است.

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش مانده کل تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط با هر بانک در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرده است که نشان می‌دهد بانک های آینده، شهر و ایران‌زمین بیشترین سهم تسهیلات پس داده نشده را داشته‌اند. ۴۰ درصد تسهیلاتی که بانک‌ها به خودشان دادند ولی بازپرداخت نکرده‌اند، متعلق به بانک آینده است.
بانک آینده یک رکورد جالب دیگر را هم به نام خود ثبت کرده است و آن نسبت مانده تسهیلات به کل اصل مبلغ وام پرداختی است که به ۱۱۳۴ درصد رسیده است! یعنی این بانک حدود ۱۲ برابر تسهیلاتی که از منابع و سپرده‌های مردم به خودش داده را هنوز پس نداده است!
و در نهایت نسبت کل مانده تسهیلات اشخاص مرتبط به کل مبلغ پرداختی در شبکه بانکی برابر ۹۹ درصد است. به این معنا که ۹۹ درصد مبالغ پرداختی تبدیل به مانده شده و بازپرداخت نشده است

عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات امهالی

بر اساس گزارش بانک مرکزی، از فروردین تا مهر ۱۴۰۳، بانک‌ها بیش از ۳ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت کرده‌اند. در این میان، بانک سرمایه با کمترین میزان تسهیلات بانکی پرداختی همچنان در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. همچنین، بانک‌ها در این بازه زمانی حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات امهالی پرداخت کرده‌اند که بانک‌های تجارت و ملی در این زمینه پیشتاز بوده‌اند.

لیست بدهکاران کلان بانکى منتشرشده توسط بانک مرکزى تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد یکی از ابربدهکاران کلان بانکی، عباس ایروانى گروه عظام است که از هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکى خود، شش هزار میلیارد تومان آن را معوق کرده و پس نداده است.
جالب اینکه این حجم از معوقات، فقط مربوط به بانک مسکن است.
در اسفند ۱۴۰۲، حکم قطعى عباس ایروانى صادر شد و او به ۶۵ سال حبس محکوم شد. این حکم شامل ۲۵ سال حبس به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، ۲۵ سال حبس به اتهام مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، و مجازات‌های دیگر به اتهامات مختلف است. پس از صدور حکم، ایروانی بازداشت و برای اجرای حکم به زندان معرفی شد.
گفتنی است که وى علاقه ویژه اى هم به امور خیریه دارد و نقش ویژه اى در خیریه امام رضا متعلق به زهرا مشیر استخاره داشته است.

نتیجه‌گیری: بررسی عملکرد بانک‌ها در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تمرکز اصلی تسهیلات بانکی بر شرکت‌های زیرمجموعه و کارکنان بانک‌ها بوده است. در حالی که میزان وام‌های اعطایی به مردم نسبتاً کمتر بوده و تفاوت چشمگیری در سهم تسهیلات بانکی میان کارکنان بانک‌ها و مردم وجود دارد. این نکته می‌تواند نشان‌دهنده نیاز به بازنگری در سیاست‌های تسهیلات بانکی و توزیع عادلانه‌تر منابع مالی باشد. در مجموع، ارائه گزارش‌های دقیق و شفاف توسط بانک‌ها و بررسی‌های مستمر می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش اعتماد عمومی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *