تردید تریدرها در تلاطم ترید
تردید تریدرها در تلاطم ترید

مونا موسوی: بازار سهم به پایین‌ترین حجم و ارزش معاملات رسیده است. با وجود اینکه برخی نمادها به سطوح ارزندگی رسیده‌اند اما تردید تریدرها همچنان بازار را در رکود نگهداشته است.

به گزارش سرمایه فردا، بعد از یک ماه معاملات منفی پی در پی، بازار سهام در حال متعادل شدن است. پیش‌بینی آغاز حرکت نمادهای بورسی بدیهی است، اما سهامداران و سرمایه گذاران فعلا تماشاچی می مانند.
حدود یک ماهه نماگر اصلی بازار سهام در آستانه  کف حمایتی قرار دارد، اما افت حجم و ارزش معاملات بازار را وارد رکودی کرد که نیروی بازگشت از این مرز حمایت نیز وجود ندارد. مقایسه روند دو شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن حکایت از این دارد که هر دو شاخص کل و هم‌وزن  ریزش شدید بازار را تجربه کرده‌اند هرچند نمادهای کوچک آسیب بیشتری دیده‌اند. به این ترتیب طی روزهای اخیر با وجود ارزندگی از ورود به مسیر صعودی بازمانده‌اند. با وجود اینکه در ماه‌های اخیر علاوه بر کاهش ریسک‌های سیاسی،  انتظارات تورمی نسبت به شرایط ابتدای سال نیز تعدیل پیدا کرده است. دلار بازار آزاد نیز به مرحله تثبیت رسیده و نرخ دلار نیمایی نیز در حال نزدیک کردن خود به نرخ بازار است. با این حال حرکتی مثبت در بورس نمایان نشده است.

پرویز خالقی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چالش‌هایی  به بازار سهام گرفتار آن شده است، گفت: ابهام در اصلاح نرخ خوراک فراورده های پالایشی یکی از بزرگترین چالش‌های بازار است. این دستورالعمل عطف به ماسبق شده است. از ابتدای ۱۴۰۲ قرار بود عملی شود تغییر یافته است. درواقع مقرر شده همان دستورالعمل جدید از تاریخ ابلاغ عملی شود.  اما جزئیات دیگر آن روشن نیست و همین افت بازار محسوب می‌شود.

افت ارزش معاملات خرد عامل رکود

خالقی با تاکید بر اینکه ارزش معاملات خرد بازار سهام تحت تاثیر همین دستورالعمل‌ها پس از افت شدید به ۴۵ میلیون دلار رسیده است، گفت: این حجم از معاملات از سال ١٣٩٧ سابقه نداشته است. در حالی که به اندازه ارزش بازار در همان سال، شرکتهای جدید وارد بورس شده و افزایش سرمایه رخ داده است. این وضعیت آیینه تمام نمای یک اقتصاد دستوری است.
خالقی با توجه به عدم تحرک حقوقی ها در بورس افزود:  این روند معاملات بورس نشانه در شرف زیان قرار گرفتن اغلب صنایع کشور و  رکود عمیق اقتصادی به دلیل سیاستهای پولی است. در حالی که بورس کشورهای با تورم بالا شرایط خیلی بهتری از بورس تهران دارند. برای نمونه  ارزش معاملات بورس استانبول  ٩٠ برابر بورس تهران و در حدود ۴ میلیارد دلار دارد.

بازار سرمایه با تردید تریدر به روند صعودی برنمی‌گردد

خالقی با تاکید بر اینکه  مشکلات اساسی بورس  تا زمانی که اصلاح نشود بازار سرمایه به روند صعودی برنمی‌گردد، گفت: در حال حاضر اصلاح و کاهش نرخ بهره و تک نرخی شدن ارز از مهمترین اولویت‌های اقتصادی کشور است. همچنین حذف رانت ارز نیمایی، اصلاح نرخ انرژی و خوراک شرکتهای پترو پالایشی و فلزات در حد معقول باید اتفاق بیفتد. همچنین حذف قیمت گذاری دستوری برای تمام شرکتها و… می تواند بورس را به دوربرگردان نزدیک کند.
او با تاکید بر اینکه پیش بینی پذیری اقتصاد و قانون مداری با جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و ابلاغ شبانه اتفاق می‌افتد، گفت: تا زمانی که تحریم است و سیاست های اقتصادی به زیان تولید خروج پول وجود دارد.

بازار سرمایه به کف حمایتی رسید

در حال حاضر بازار سرمایه به کف حمایتی رسیده است. زیرا محدوده دو میلیون واحد برای شاخص کل بورس نه تنها یک  حمایت روانی قوی وجود دارد. از نظر تکنیکال نیز محدوده حمایتی است. با این حال در مقطع کنونی کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که بازار به یک سیگنال قوی برای بازگشت سرمایه نیاز دارد.
با توجه به اینکه بازار سهام زمانی که بازارهای رقیب خیز قیمتی برداشتند نتوانست رشد کند. این رو پیش‌بینی می شود بعد از تجربه یک دوره افت بازدهی، حالا نوبت بورس رسیده که به دوران مثبت برگردد. با از آنجایی که بازدهی بورس بیشتر از دلار و طلا، طبق سنت این عقب‌ماندگی باید جبران شود.
 بورس تاکنون به اخبار مثبت واکنش نشان نداده و  همچنان منفی یا مثبت خیلی ضعیف ثبت کرده که تردید تریدرها در تلاطم ترید را تایید می‌کند. بعد از این اتفاق متولی بازار پول که عامل افت پورس هستند از موضع خود تا حدودی عقب نشینی کرده اند. به طوری که نرخ سود اوراق از هفته گذشته روند کاهشی به خودش گرفته بود. 

کاهش نرخ سود اوراق سیگنال به تریدرها

به نظر می‌رسد بالاخره بورسی‌ها کم‌کم به خودشان حرکت بدهند. هرچند آخر هفته گذشته به این متغیر بسیار مهم واکنش نشان دادند. بعد از چندین روز، ارزش معاملات خرد رشد کرد و به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید. در صورتی که کاهش نرخ سود اوراق تداوم داشته باشد و نرخ‌های زیر ۳۰ درصد (مرکب تثبیت شود) می‌توان انتظار داشت روزهای خوبی در انتظار بورس باشد.
شهیر محمدنیا معتقد است که در حال حاضر بازار به سمت معاملات متعادل می رود. از این رو کم کم رنگ سبز به بازار برمی گردد. احتمالا در هفته‌های اخیر افرادی که خرید داشتند در آینده سود خوبی عقایدشان خواهد شد.
از آنجائی که کماکان بازار بلندمدت در ابهام است، خریداران ترجیح می‌دهند سراغ گزینه‌های خیلی زودبازده بروند. به همین دلیل صندوق‌های اهرمی و سایر صندوق‌ها بیشتر از نمادها مورد توجه قرار گرفتند.

در سال‌های اخیر با توجه به بی ثباتی در دستورالعمل‌ها معامله‌گران یاد گرفته‌اند که هرچقدر سریعتر بازده را دریافت کنند. به همین دلیل جذابیت گزینه‌های اهرمی به خاطر دامنه نوسان بیشتر، برای آنها بالاتر می‌رود. در حال حاضر برخی از همین نوسانگیرها منتظر افزایش دامنه نوسان هستند. 

بنابراین پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی توجه سرمایه‌گذاران به معاملات صندوق‌ها و ابزارهای مالی، بیش از توجه به خود سهام باشد.