تجارت جهانی به کدام سمت می رود؟
تجارت جهانی به کدام سمت می رود؟

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر جدال آمریکا و چین بر سر واردات و صادرات وارد جنگ جدیدی شده‌اند. در شرایط کنونی آمریکایی ها به دنبال واردات بیشتر هستند. اما حالا باید دید که با این سیاست گذاری دو کشور تجارت جهانی به کدام سمت می رود؟

در مرز مکزیک و آمریکا، کامیون‌های زیادی در گذرگاه اوتای مسا که کالیفرنیا و تیووانا را از هم جدا می‌کند، صف می‌کشند تا کالاهای خود را به انبارهای تازه‌ساخته در مکزیک تحویل دهند و سپس این کالاها به بسته‌های کوچک تر تقسیم شده و بدون پرداخت تعرفه به آمریکا بازمی‌گردند.

این فرآیند به واردکنندگان چینی اجازه می‌دهد تا از معافیت “de minimis” استفاده کرده و تعرفه‌های آمریکا را دور بزنند. این معافیت به بسته‌هایی با ارزش کمتر از ۸۰۰ دلار اجازه می‌دهد که بدون تعرفه وارد آمریکا شوند.

در سال جاری، انتظار می‌رود بیش از ۱٫۴ میلیارد بسته به ارزش حداقل ۶۶ میلیارد دلار تحت این معافیت وارد شود که نسبت به ۵۰۰ میلیون بسته در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

این حجم از واردات، داده‌های تجاری آمریکا و چین را مخدوش کرده و کسری تجاری آمریکا با چین را ۱۳ درصد بیشتر از ارقام رسمی نشان می‌دهد.

برندگان اصلی این معافیت، تولیدکنندگان چینی و مصرف‌کنندگان آمریکایی هستند. مصرف‌کنندگان آمریکایی، به ویژه خانواده‌های فقیر، از این معافیت بهره‌مند می‌شوند و سالانه ۲۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌کنند. شهرهای مرزی نیز از این معافیت بهره‌مند شده و تعداد انبارها و خطوط تجاری افزایش یافته است.

اما بازندگان این معافیت، شامل صنایع منسوجات و خرده‌فروشان آمریکایی هستند که نمی‌توانند از عوارض مرزی اجتناب کنند. برای مثال، خرده‌فروشانی که تی‌شرت‌ها را از چین وارد می‌کنند، باید ۱۶٫۵ درصد عوارض و ۷٫۵ درصد تعرفه‌های خاص چین را بپردازند.

برخی از سیاستمداران آمریکایی در حال کار بر روی قوانینی هستند که این معافیت را از بین ببرد.

اما این اقدام می‌تواند به فقیرترین مصرف‌کنندگان آمریکایی آسیب برساند و قیمت‌ها را افزایش دهد. از سوی دیگر، باقی ماندن این معافیت به نفع تولیدکنندگان چینی و به ضرر خرده‌فروشان آمریکایی است.

در حال حاضر جدال آمریکا و چین بر سر واردات و صادرات وارد جنگ جدیدی شده‌اند. در شرایط کنونی آمریکایی ها به دنبال واردات بیشتر هستند. اما حالا باید دید که با این سیاست گذاری دو کشور تجارت جهانی به کدام سمت می رود؟/دنیای اقتصاد