تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت طلا
تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت طلا

به گزارش سرمایه فردا، تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت طلا از آنجایی اهمیت دارد که عدم ثبات اقتصادی آمریکا موجب کاهش محبوبیت اسناد خزانه و افزایش تقاضا برای طلا می‌شود.

به گزارش سرمایه فردا، بانک‌های مرکزی طلای بیشتری می‌خرند. در دوران پسا کرونا و جنگ اوکراین، بانک‌های مرکزی برای ایجاد ثبات اقتصادی از ذخایر طلای خود استفاده کردند. همین مسئله منجر به جهش قیمت اونس طلا شد.

هم اکنون بانک‌های مرکزی به بازسازی این ذخایر نیاز دارند و تمایل به خرید طلا افزایش یافته است. از این رو پیش‌بینی می‌شود که در یک بازه زمانی قیمت انس طلا تثبیت شود یا روند نزولی بگیرد. در این بازه زمانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه بانک مرکزی طلای بازار را خریداری خواهند کرد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت طلا

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت طلا از آنجایی اهمیت دارد که عدم ثبات اقتصادی آمریکا موجب کاهش محبوبیت اسناد خزانه و افزایش تقاضا برای طلا می‌شود.

نظرسنجی از ۶۹ بانک مرکزی نشان داد که ۲۸ درصد از آن‌ها انتظار دارند ذخایر طلای خود را در ۱۲ ماه آینده افزایش دهند. این رقم از سال ۲۰۱۸ تاکنون بالاترین مقدار است. ۶۸ درصد نیز انتظار تغییر نداشتند و تنها ۳ درصد به کاهش ذخایر اشاره کردند.

همچنین ۶۲ درصد معتقدند که سهم دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی در پنج سال آینده کاهش می‌یابد. این عدد در نظرسنجی‌های سال ۲۰۲۳ حدود ۵۵ درصد و در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۲ درصد بوده است. یکی از عواملی که می‌تواند در کاهش ارزش دلار موثر باشد پایان قرارداد پترودلار است. به عبارت دیگر از این پس کشورهای دیگر می‌توانند از ارزهای دیگر برای معاملات نفتی استفاده کنند.

عوامل موثر در کاهش نقش دلار

عوامل موثر در کاهش نقش دلار شامل «سطح نرخ بهره»، «نگرانی‌های تورم» و «بی‌ثباتی ژئوپلیتیک» می‌شوند.

مدیران ارشد ۶۹ بانک مرکزی جهان شامل ۲۴ بانک از اقتصادهای توسعه‌یافته و ۴۵ بانک از اقتصادهای درحال‌توسعه در این نظرسنجی شرکت کردند.