بیشترین شغل در چه بنگاه‌های ایجاد می شود
بیشترین شغل در چه بنگاه‌های ایجاد می شود

به گزارش سرمایه فردا، بیشترین شغل در چه بنگاه‌های کوچکی ایجاد می شود که امکان ادامه فعالیت اقتصادی در هر شرایطی همچون تحریم، کرونا و… داشته باشند. به همین دلیل دولت باید اجازه توسعه این مشاغل را فراهم کند.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند در برنامه‌های انتخاباتی مورد بحث قرار گیرد، سیاست‌های نامزدها درباره اشتغال‌زایی است. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی عملکرد بازار کار در دولت‌های قبل پرداخته است.

به نظر می‌رسد با توجه به ابهام درخصوص مقایسه اشتغال با معیار نرخ بیکاری می‌توان این عملکرد را بر اساس شاخص‌هایی مانند نسبت اشتغال به جمعیت، ساده‌سازی کرد.

بر اساس این شاخص، بهترین عملکرد در دوره دولت اصلاحات رقم خورده است؛ اما راز افزایش اشتغال در جوامع توسعه‌یافته چیست و در چه بستری می‌توان تولید اشتغال کرد؟

از نگاه کارشناسان، بیشترین اشتغال‌زایی در بنگاه‌های کوچک و متوسط رقم می‌خورد. در سال‌های گذشته تحریم‌ها و پاندمی کرونا، در کنار محدودیت‌های فضای مجازی اثر منفی در بازار کار به‌ویژه در بخش زنان گذاشته است.

در این شرایط ثبات اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار، بهبود وضعیت اینترنت و توسعه پلتفرم‌های مجازی در بازار کار و مشارکت با اقتصادهای جهان می‌تواند عملکرد دولت چهاردهم در بازار کار را ارتقا دهد./دنیای اقتصاد