تبعیات برق در بورس کالا علیه مردم
تبعیات برق در بورس کالا علیه مردم

تبعیات برق در بورس کالا علیه مردم است. قیمت کالاها در بورس بر مبنای نرخ ها در بازار جهانی به علاوه قیمت دلار نیمایی است و این یعنی تورم.

به گزارش سرمایه فردا، رئیس سازمان بورس اخیرا اعلام کرد که قراره برق در بورس کالا فروخته شود. اولا خوبه بدانید سازمان بورس اوراق بهادار تهران که یک دستگاه دولتی و زیرمجموعه وزارت اقتصاد هست. با شرکت بورس کالای ایران که یک شرکت خصوصیه، فرق دارد. بورس اوراق بهادار، محل خرید و فروش سهام شرکت‌هاست. اما شرکت بورس کالای ایران، محل فروش مواد اولیه مثل فلزات و محصولات پتروشیمی و… است.
شرکت بورس کالای ایران رو همین شرکت‌های فولادی و پتروشیمی و بانک‌ها و… تاسیس کردند. حالا برق در بورس کالا یعنی چی؟ یعنی برق هم مثل فلزات و محصولات پتروشیمی و‌… قیمت‌گذاری و فروخته بشود؟ مگر فلزات و محصولات پتروشیمی و… چجوری قیمت‌گذاری و فروخته می‌شوند؟
مثلا شرکت مس می‌خواهد مس بفروشد. قیمت مس را از بورس فلزات لندن می‌گیرد. هر تن مس حدود ۱۰ هزار دلار قیمت گذاری می شود. این ۱۰ هزار دلار را ضربدر دلار ۴۸ هزار تومن می‌کند، در بورس کالا برای حراج عرضه می کند. یعنی هر تن مس، با قیمت پایه ۴۸۰ میلیون تومان به حراج گذاشته میشود. حالا هر کس بالاتر خرید، به آن فروخته می شود، مثل هر حراج دیگری.

برق در بورس کالا چگونه محاسبه خواهد شد؟

حالا برق می‌خواهد در بورس کالا به طور کامل عرضه شود. یعنی چی؟ قیمتش جهانی شود. یعنی مثلا هر کیلووات/ساعت برق در لندن ۴۰ سنت است. این ۴۰ سنت ضربدر دلار نیما می شود (دلار نیما فعلا ۴۸ هزار تومن است که وزیر اقتصاد گفته باید به بازار آزاد نزدیک شود یعنی حداقل ۵۰ هزار تومان). یعنی هر کیلووات ساعت برق با قیمت پایه ۲۰ هزار تومان، در بورس کالا حراج میشود. هر کسی بالاتر خرید، به آن فروخته می شود.
هر کیلووات حداقل ۲۰ هزار تومان یعنی در شرایطی که قیمت برق صنایع الان حدود ۳۷۰۰ تومان است یعنی برق برای صنایع حدود ۵ برابر می شود. اینجوری هزینه‌های تولید بالا می‌رود. در این شرایط تبعات این گرانی انرژی که به جیب شرکت های دولتی و دولت می رود به مردم تحمیل خواهد شد. قیمت برق خانگی الان حداکثر ۳۲۰ تومان است که اگر طبق همین فرمول برق خانگی هم تعیین قیمت بشود، برق هم از اون چند قلم اساسی زندگی مردم که هنوز دلاری نشده، دلاری می شود.