جدیدترین آمار بازار خودرو در سال ۱۴۰۳
جدیدترین آمار بازار خودرو در سال ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، جدیدترین آمار بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ حکایت از این دارد که ماهانه ۱۲۵ هزار خودروی سواری تولید شده است.

به گزارش سرمایه فردا، همچنان بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ ملتهب است. واردات خودرو فقط بازار را راکد کرده است. اما قیمت خودرو بازار آزاد با نرخ نرخ کارخانه فاصله دارد.
از طرف دیگر خودروسازان بزرگ کشور بهار امسال را در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته با افت تولید سپری کردند، با این حال تیراژ ماهانه آنها افزایش یافت.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سه ماه ابتدایی امسال حدود ۲۱۳ هزار دستگاه انواع خودروی سواری را به تولید رساندند. با توجه به آمار تولید حدودا ۲۳۶ هزار دستگاهی آنها در فصل مشابه پارسال، تیراژشان حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بیشترین تیراژ خودرو

در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌‌‌ خودرویی‌‌‌ ها شده که توانسته‌‌‌اند ۱۱۹ هزار و ۱۲۸ دستگاه محصول را در سه ماه نخست امسال تولید کنند.

سایپایی‌‌‌ها نیز به کمک زیرمجموعه خود پارس‌‌‌‌ خودرو، تولید حدودا ۹۴ هزار دستگاهی را در فصل ابتدایی امسال ثبت کرده‌اند. نسبت به بهار پارسال افت بیش از ۱۱ درصدی را نشان‌‌‌ می‌دهد.

افت تولید ۱۰ درصدی خودروسازان در بهار امسال در حالی است که طبق اعلام وزیر صمت، تولید خودرو در سال‌ جاری باید به بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۳

ماهی ۱۲۵ هزار دستگاه محصول سواری تولید شد

بنابراین غول های جاده مخصوص باید به طور متوسط ماهی ۱۲۵ هزار دستگاه محصول سواری را تولید کنند. این بدان معناست که در بهار امسال باید ۳۷۵ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید می شد.

کمبود نقدینگی، فریز قیمت و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان، در سال جاری نیز برقرار است و علاوه بر آنها، چالش تخصیص و تامین ارز نیز اضافه شده است.

خودروسازان به دلایلی که اصلی ترین آن فریز قیمت است، از نقدینگی لازم و کافی برای رشد و حتی ثبات تیراژ نسبت به پارسال برخوردار نیستند، ضمن آنکه نمی توانند مطالبات قطعه سازان را سر وقت بپردازند.

قطعه سازان حدود ۸۰ همت طلب دارند

گفته می شود در حال حاضر قطعه سازان حدود ۸۰ همت از خودروسازها طلب دارند.

ادامه این روند، سبب می شود نه تنها برنامه تولید بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی محقق نشود، بلکه افت تولید نسبت به پارسال نیز رخ خواهد داد.