پیش بینی بازار خودرو در دولت پزشکیان
پیش بینی بازار خودرو در دولت پزشکیان

پیش بینی بازار خودرو در دولت پزشکیان به روابط خارجی بستگی دارد. با افزایش درآمد ارزی ثبت‌ نام خودروهای وارداتی به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

به گزارش سرمایه فردا، پیش بینی بازار خودرو در دولت پزشکیان به روابط خارجی بستگی دارد. اینکه چقدر درآمد ارزی حاصل از صادرات داشته باشد. تا بتواند واردات خودروهای خارجی را تسهیل کند.

در حال حاضر خودروسازان ایرانی نتوانسته اند تولید را به اندازه نیاز داخلی تامین کنند. به همین دلیل در چند وقت اخیر ثبت نام خودروهای وارداتی افزایش یافته است. اما تاکنون حدود ۲۴ هزار خودرو خارجی به ایران وارد شده است.

در حالی که دو سال پیش دولت فروش صد هزار خودرو وارداتی را به ۱۰۰ هزار نفر وعده داده بود. حتی ۵۰۰ میلیون تومان از پول آنها را دو ماه بلوکه کرده بود.

واردات خودروهای خارجی در ۱۴۰۳

مسعود پزشکیان راه دشواری برای اصلاح صنعت خودرو پیش رو دارد. وی در شرایطی سکاندار پاستور شده که خودروسازان را با ۲۵۰ همت زیان تحویل گرفته است.

یکی از وعده های پزشکیان در دوره مناظرات، ساماندهی صنعت و واردات خودروهای خارجی به کشور بود. وی در این مناظرات تصویری از خودرو ترسیم کرد که نشان می داد از حال و روز بد خودرو و گلایه مندی مردم از وضعیت کنونی با خبر است.

حالا اما کار برای رییس جمهور منتخب سخت به نظر می رسد. چرا که وی در شرایطی دولت چهاردهم را تحویل می گیرد که دومین صنعت بزرگ کشور در چاله ای از وعده های انجام نشده دولت سیزدهم افتاده است.

وعده واردات خودروهای خارجی

وعده واردات خودروهای خارجی، وعده تولید بالای یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال جاری و در نهایت وعده خصوصی سازی خودرو.

اما در مناظرات بین کاندیداها، آنچه از اظهارات پزشکیان قابل برداشت بود، روابط حسنه با دیگر کشورها است  همین نقطه می تواند امیدهایی را برای  بازگشت برخی از شرکای خودروسازی کشور بوجود آورد.

همچنین دولت چهاردهم برخلاف دولت های پیشین باید به طور جدی نسبت به واگذاری سهام دولتی خودروسازان اقدام کند، خصوصی سازی این صنعت بطور حتم می تواند قدمی موثر در خروج از بحران کنونی خودرو باشد.

دستورالعمل عجیب درباره قیمت خودرو

اما مقررات و دستورالعمل عجیب درباره قیمت خودرو یا تعیین تیراژ نیز باید هر چه سریع تر تعیین تکلیف شود. لازمه آن نیز خروج دولت از خودرو است.

در این زمینه یک کارشناس می گوید در حال حاضر آنچه باعث شده صنعت خودرو و متعاقب آن بازار خودرو از وضعیت نامناسبی برخوردار باشد آن است که بخش زیادی از صنعت خودرو و عملیات آن توام با زیان است.

۸۵ درصد بازار خودرو در اختیار کیست

به گفته وی بررسی اینکه این زیان چرا و چگونه ایجاد شده و ریشه اصلی آن را در کجا باید جستجو کرد و اینکه بدانیم مسببین اصلی این سطح از زیان چه کسانی بوده اند باید از جمله اولویت های اصلی دولت چهاردهم در حوزه خودروسازی باشد.

دولت پزشکیان مسیر اصلی توسعه در خودروسازی کشور را اصلاح وضعیت خودروسازهای دولتی می‌داند. این دو خودروساز در حدود ۸۵ درصد بازار خودرو را در اختیار دارند. تاکید دارد که این نگاه در دولت چهاردهم می تواند بسیاری از موضوعات صنعت خودروی کشور را ساماندهی کند.

قیمت خودرو برقی در سال ۱۴۰۳

خودرو برقی در بازار ایران در چند ماه اخیر به بیش از ۵ هزار دستگاه رسیده است. در حالی که در تهران تنها ۱۸ ایستگاه شارژ خودرو برقی وجود دارد. از طرف دیگر در بین شهرهای ایران ایستگاه شارژ خودرو برقی وجود ندارد. با این حال تقاضا برای خرید این خودروها بالا بود. قیمت خودرو برقی سال ۱۴۰۳ در محدوده یک میلیارد تا ۳ میلیارد تومان در سامانه یکپارچه بود. قیمت خودرو برقی در بازار ایران هنوز خیلی قابل ارزیابی نیست. زیرا بیشتر به صورت سلیقه‌ای قیمت‌گذاری انجام می‌شود.