جدیدترین ارزیابی بازار خودرو ایران

جدیدترین ارزیابی بازار خودرو ایران

بازار خودرو ایران در حال حاضر درگیر عدم تعادل عرضه و تقاضاست. حالا با زیان ۲۵۰ همتی خودروسازان موضوع خصوصی سازی جدی شده است.

به گزارش سرمایه فردا، بازار خودرو ایران قرار بود موتور رشد اقتصادی در ایران شود. حالا ایران خودرو و سایپا نه تنها قادر به درآمدزایی برای کشور نیستند. بلکه باری بر دوش دولت‌ها نیز بوده‌اند و به تازگی نیز زیان انباشته ۲۵۰ همتی تحمیل کرده‌اند. بنابراین اگر دولت چهاردهم از همین فردا اراده کند که سرعت زیان‌دهی در دو شرکت مذکور را کاهش دهد. باید اصلاحات ساختاری را آغاز و در قدم اول نسبت به واگذاری سهام خودروسازان اقدام کند.
هر چند خودروسازان خصوصی در مقایسه با ایران خودرو و سایپا تیراژ و فروش کمتری دارند اما بیشترین سود از بازار خودروی کشور نصیب این شرکت‌ها شده است. به عنوان مثال بزرگ‌ترین و پرتیراژترین شرکت خصوصی کشور در شرایطی ۳۹ همت در سال گذشته سود کرده که ایران‌خودرو ۳۷ همت زیان را در کارنامه خود دارد. سودآوری این شرکت ناشی از قیمت‌گذاری متفاوت محصولات و همچنین تمرکز بر تولید خودروهایی با کلاس‌های متفاوت است.

بازار خودرو ایران در انتظار آزادسازی ثبت سفارش

ثبت سفارش واردات خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون در تعلیق مانده است. هرچند در پنج ماهه امسال ۱۵ هزار خودرو وارداتی ترخیص شد. با این حال عنوان می شود که ثبت سفارش وارداتی ها مربوط به سال گذشته است.
گفته می شود دلیل اصلی توقف ثبت سفارش، عدم تقاضا برای برخی محصولات وارداتی، بخصوص خودروهای چینی است. تا تعیین تکلیف این خودروها، ثبت سفارش ها همچنان متوقف خواهد ماند.
در اوایل آزادسازی واردات، بیشتر برندهای چینی و کم طرفدار وارد شدند. ازآنجاکه واردات پنج سال ممنوع بود. چشم انداز شفافی نیز از آینده بازار خودروهای خارجی کشور وجود نداشت، از خودروهای موردنظر استقبال شد.
در ادامه با توجه به اینکه تنوع خودروهای وارداتی بیشتر شد و برندهای محبوب نیز به کشور ورود کردند. بازار از خودروهای وارداتی اولیه به خصوص چینی ها فاصله گرفت.

پشیمانی مشتری خودروهای چینی

بازار خودرو ایران در اوایل واردات، مشتری خودروهای چینی بودند، با گرفتن این سیگنال که خودروهای بهتر و برندهای معتبرتری در راه بازار کشور است، این خودروها را پس زدند.
حالا سیاست گذار با درک اتفاق رخ داده و با توجه به اینکه ثبت سفارش جدید، فروش خودروهای وارداتی یا ثبت سفارش شده قبلی را با مشکل روبرو خواهد کرد. سیاست توقف غیر رسمی ثبت سفارش را در پیش گرفته است.
طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت صمت، تا اواخر سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰ هزار مورد ثبت سفارش خودرو انجام و قرار بود این میزان به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد. اگر همان ۸۰ هزار دستگاه را ملاک قرار دهیم، توقف ثبت سفارش واردات خودرو به این زودی ها رفع نخواهد شد. زیرا از ابتدای آزادسازی واردات تا به امروز، کمتر از ۳۰ هزار دستگاه خودرو به صورت قطعی وارد کشور شده است. بنابراین با توجه به سیاست در پیش گرفته شده –تعلیق ثبت سفارش واردات خودرو- ابتدا باید تکلیف ۵۰ هزار ثبت سفارش قبلی مشخص شود. پس از آن، به درخواست های جدید ثبت سفارش پاسخ داده شود.
اما ثبت سفارش واردات خودرو در حالی عملا متوقف است که خبر می رسد ممنوعیت ورود خودروهای کره ای که از چندی قبل اعمال شد، برداشته شده است.
هر چند دست اندرکاران بازار معتقدند فروش بزرگ خودرو که پروسه آن هنوز ادامه دارد.عامل اصلی آرامش بازار است با این حال به نظر می رسد که بازار خودرو برخلاف گذشته نسبت به جریانات و اخبار سیاسی کمی ضعیف شده است.

افزایش قیمت در بازار خودرو ایران

در هفته سپری شده، اگر چه برخی خودروهای داخلی افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی را در بازار خودرو ایران تجربه کردند. اما قیمت برخی محصولات مونتاژی ثابت و حتی کاهشی بوده و در بازار وارداتی ها نیز اتفاق خاصی رخ نداده است.
بررسی بازار خودرو در بیش از یک ماه گذشته نشان می‌دهد اوج اثرگذاری مجموع اتفاقات رخ‌داد. انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور و ابلاغ قانون واردات خودروهای کارکرده – در روزهای ابتدایی مرداد رخ داده است.
اما بازار خودرو به فاصله کوتاهی از ثبت این دره قیمتی، بار دیگر وارد فاز افزایشی شد و در نیمه مرداد به اوج رسید. مسائلی مانند افزایش قیمت ارز به دلیل ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس سبب رشد منحنی قیمت خودرو در آن مقطع شد.
پس از آن و در نیمه دوم مرداد، بازار خودرو وارد فاز کاهشی شد و سرعت افت قیمت بعد از اعلام خبر فروش جدید خودرو – خارج از سامانه – بالا رفت.

در واقع اعلام خبر طرح فروش بزرگ خودرو سبب کاهش تقاضا در بازار آزاد شد. ضمن اینکه اعمال شرط وکالتی کردن حساب با مبلغ ۲۳۰میلیون تومان نیز به نوعی مانع ورود این سیل نقدینگی به بازار خودرو شد. حالا نیز بازار همچنان ثبات خود را حفظ کرده با این حال مشخص نیست بعد از قرعه کشی خودرو در هفته آینده، این ثبات تداوم داشته باشد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *