سیگنال بازارهای مالی جهان
سیگنال بازارهای مالی جهان

سیگنال بازارهای مالی جهان حرکت قهقرایی به سمت کف‌های پایینتر است. این مسأله تحت تاثیر پیش‌بینی رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۴ است

به گزارش سرمایه فردا، تاریخ بازارهای مالی جهان تاکنون چهار دوشنبه سیاه را تجربه کرده است.

دوشنبه سیاه ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ و سقوط بیش از ۲۲درصدی شاخص داوجونز به دلیل ترکیبی از عوامل اقتصادی، ترس سرمایه‌گذاران و ورود معاملات خودکار به بازار؛

دوشنبه سیاه ۲۹سپتامبر ۲۰۰۸ و سقوط بیش از ۷درصدی بازار سهام آمریکا به دلیل بحران مالی جهانی و عدم‌تصویب بسته نجات مالی توسط کنگره؛
دوشنبه سیاه ۹مارس ۲۰۲۰ که بازارهای سهام به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی با سقوط شدید مواجه شدند.

آخرین دوشنبه سیاه مربوط به ۵ اوت ۲۰۲۴ (۱۵مرداد ۱۴۰۳) است که حتی به تعطیلی بازار ژاپن منجر شد.

بازار سرمایه ایران نیز با گسترش اقبال مردم در سال ۱۳۹۸ از دارابودن دوشنبه سیاه جا نماند و دوشنبه سیاه ایرانی در ۲۸مهر ۱۳۹۹ که کاتالیزور نزول بازار ایران شد.

نکته قابل‌توجه این است که فواصل رخداد دوشنبه‌های سیاه در حال کاهش بوده و از طرف دیگر معمولا دوشنبه‌های سیاه به بازارهای خرسی تبدیل شده‌اند و این دو نکته نااطمینانی سرمایه‌گذاران را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

هرچند تمام سرمایه‌گذارانی که این بازار را برای ورود انتخاب می‌کنند، ذات و ماهیت ناپایدار این بازار را به امید بازده بالاتر پذیرفته‌اند. اما جایی این پذیرش دچار تزلزل می‌شود که از ماندگاری ریزش‌‌‌ها خبر می‌دهد.

در ادامه به بررسی کارکرد ابزار اختیار معامله برای کاهش پیامدهای دوشنبه سیاه به‌عنوان مکانیزم ایمنی در زمان‌‌‌های آشفتگی پرداخته می‌شود.

پیش‌بینی رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۴

در ماه مارس، انویدیا اعلام کرد که مدیرعامل آن، قصد دارد ۶۰۰،۰۰۰ سهم از سهام خود را تا ۳۱ مارس ۲۰۲۵ به فروش برساند.

از ژوئن تا جولای، هوانگ میلیون‌ها سهم را با قیمت‌های بین ۱۰۹ تا ۱۳۵ دلار فروخته است که این امر به عنوان هشداری برای سرمایه‌گذاران در مورد احتمال نزدیکی اوج حباب هوش مصنوعی تلقی می‌شود.

همچنین، انویدیا به دلیل نقص در تولید تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی خود، با تأخیر سه‌ماهه در ارائه این محصولات به بازار مواجه شده است.

در همین حال، وارن بافت از شرکت برکشایر هاتاوی نیز ۹۰ میلیون سهم بانک آمریکا را فروخته و نیمی از سهام اپل برکشایر را در سه ماهه دوم سال کاهش داده است. این اقدامات، نشان‌دهنده نگرانی‌های بافت از آینده بازار است.

این فروش‌های سهام توسط مدیران ارشد و سرمایه‌گذاران بزرگ به عنوان نشانه‌ای از نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت بازار و احتمال وقوع رکود بازار در آینده نزدیک تعبیر می‌شود./دنیای اقتصاد