تفاوت ایران و آمریکا در امنیت داده
تفاوت ایران و آمریکا در امنیت داده

تفاوت ایران و آمریکا در امنیت داده در این است که باهوشترین افرادی که در حوزه امنیت داده آمریکا خارجی هستند اما در ایران متخصصان به آمریکا رفته‌اند.

به گزارش سرمایه فردا، محمدرضا اسلامی: تفاوت ایران و آمریکا در نوع برخورد با استعدادها نمایان می‌شود. جوانی آس و پاس، با یک چمدان لباس و یک چمدان خرده وسایل از هند وارد خاک آمریکا شد. این جوان هندی البته مستعد و همزمان مشتاق آموختن و تکنولوژی بود. او که در دانشگاه شریفِ هند (IIT) کارشناسی مهندسی متالورژی خوانده بود. وقتی که پایش به آمریکا رسید دنبال دکترا خواندن نرفت. بعد از اینکه فوق لیسانس متالورژی را در دانشگاه استنفورد خواند، به دنبال علاقه اش در حوزه مدیریت تکنولوژی رفت و در پنسیلوانیا فوق لیسانس MBA خواند. این آقای سوندار پیچای الان «مدیرعامل (CEO) گوگل» است. همه‌ ما می دانیم گوگل چیست اما بیایید از منظر امنیت ملی به تفاوت بین ایران و آمریکا نگاه کنیم.
گوگل غول تکنولوژی است که بر روی موتورهای جستجوگر اینترنت، تجارت الکترونیک و هوش مصنوعی متمرکز است.از منظر «قدرت» گوگل قوی ترین شرکت دنیا شناخته می شود. جزء پنج غول تکنولوژی دنیا در کنار آمازون، اپل، متا و مایکروسافت است. گوگل به‌طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است. روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو، و حدود ۲۴ پتابایت «داده تولید شده توسط کاربران» پردازش انجام می‌دهد.

مقایسه متخصصان ایران و آمریکا از نظر فناوری

هیچ شرکتی در جهان به اندازه گوگل اطلاعات شخصی/خصوصی از کاربران اینترنت ندارد. به بیان برخی متخصصان، گوگل شما را بهتر از همسرتان می شناسد.
سوندار پیچای، جوان قصه ما، پس از پایان دوره لیسانس وارد خاک آمریکا شد و در ۳۲ سالگی وارد گوگل شد! یعنی یک شهروند «غیرمتولد آمریکا» امروز به چنان گستره وسیعی از اطلاعات مهم دسترسی دارد که زمانی برای سازمانهای جاسوسیِ برتر دنیا هم یک رویا بود. حالا مقایسه ایران و آمریکا منطقی است؟
۲- یک جوان عاشق تکنولوژی دیگر که در آفریقای جنوبی متولد شده بود و در ۱۸ سالگی به کانادا رفته بود، برای اولین بار در عمرش در ۲۰ سالگی برای تحصیل وارد خاک آمریکا شد. امروز بر روی زمین در جاده های آمریکا ماشینهای تسلا محصول کارخانه اوست و در آسمان آمریکا صدها ماهواره استارلینک او در گردش دائم اند. ایلان ماسکِ غیر متولد آمریکا، امروز از چنان قدرتی در عرصه اطلاعات، حمل و نقل، اقتصاد و سیاست ایالات متحده برخودار است که زمانی تصورش هم برای بسیاری از سناتورهای «متولد آمریکا» یک رویا بود.
۳- فرید زکریا، یک جوان مسلمان که در بمبئی هندوستان متولد شده بود، در جوانی وارد آمریکا شد و امروز از موثرترین چهره ها در حوزه «رسانه» و صاحب یک برنامه تلویزیونی به نام خودش در شبکه تلویزیونی CNN است. در حالی که متخصصان و ثروتمندان ایرانی به خارج مهاجرت کردند و این نشان دهنده عملکرد معکوس ایران و آمریکا است.
دکتر پزشکیان اگر بخواهد از حامد قدوسی برای سمت ریاست بانک مرکزی کشور استفاده کند نمی تواند! حامد قدوسی در سال ۱۳۷۵ رتبه یک کنکور سراسری در منطقه ۲ کشور بود. در اروپا دکترای اقتصاد خواند، در MIT پسادکترا گذرانده و در دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا (Cal Poly) دانشیار فاینانس است. مساله امروز ایران اقتصاد است ولی رئیس جمهور ایران نمی تواند از پویا ناظران استفاده کند.