انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه می‌شود ؟
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه می‌شود ؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون به نفع ترامپ است. مگر اینکه مشارکت در انتخابات افزایش بالای ۶۰ درصد داشته باشد.

پس از کش و قوس‌های فراوان، جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انصراف داد.

اقدامی که با توجه به فشار هم حزبی‌ها، افکار عمومی، رسانه‌ها و تامین کنندگان مالی از سه هفته گذشته بویژه پس از مناظره فاجعه بار مقابل دونالد ترامپ محتمل به نظر می‌رسید.

بایدن ۸۱ ساله در بیانیه‌ای درباره کناره‌گیری نوشت: معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که از رقابت ها کناره گیری کنم و تنها بر انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهور برای باقی مانده دوره خود تمرکز کنم.

او پیش‌تر گفته بود تنها در صورت ابتلا به بیماری و یا تشخیص پزشکان از رقابت کنار خواهد رفت. کمتر از چند روز پس از این سخنان، او به کرونا مبتلا شد و سه روز بعد هم از رقابت انصراف داد.

با انصراف بایدن، اکنون همه نگاه‌ها متوجه جانشین اوست، بایدن در بیانیه کناره‌گیری از خانم کامالا هریس معاون خود رونمایی کرد. گزینه‌ای که برخی آن را به هندوانه در بسته یا سهل ممتنع تشبیه کرده‌اند.

با این حال هریس راه دشواری دارد و تنها گزینه هم نیست و گیون نیوسام فرماندار کالیفرنیا طرفداران پرشوری دارد.

بر اساس نظرسنجی‌ها احتمال پیروزی هریس در انتخابات نوامبر حدود ۳۶ درصد در مقابل ترامپ ۶۲ درصدی است.

ترامپ در واکنش به این اقدام بایدن گفت: شکست دادن هریس آسان‌تر است.

هریس مخالفان عمده‌ای هم در حزب دموکرات دارد. نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا یکی از این مخالفان است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ترامپ چگونه است

پلوسی معتقد است اگر کاملا هریس توسط حلقه ای از سیاستمداران به رای دهندگان تحمیل شود و در کنوانسیون ملی دموکرات ها رقابت درونی جدی شکل نگیرد، نامزد نهایی دموکرات ها شانس زیادی برای برنده شدن نخواهد داشت.

برخی معتقدند درصورتیکه حزب بخواهد از هریس هم عبور کند، کار برای جلب رضایت رنگین پوستان، حامیان جدید و جلب حمایت اتحادیه ها بسیار سخت خواهد شد.

استدلال این گروه این است که حزب باید ترکیبی کاملا جدیدی را در برابر ترامپ ایجاد کند که بتواند تمام داشته‌های تیم بایدن و هریس را احیا کند. کاری که در مدت کوتاه پیش رو بسیار دشوار است.

فرید زکریا تحلیلگر و مجری شبکه سی.ان.ان اما در توئیتی متفاوت از روزهای خبرساز دموکرات ها خبر داد و نوشت: تاریخ ساخته می شود، چند هفته آینده می تواند تغییری را آغاز کند که حزب دموکرات را برای چندین دهه برای آمریکایی های بیشتری جذاب تر کند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چالش دموکرات‌ها

سرمقاله این هفته اکونومیست به موضوع انتخابات آمریکا و اینکه با دونالد ترامپ و جی‌دی ونس آمریکا به کجا کشیده خواهد شد اختصاص یافته است. ترامپ در اولین اقدام پس از ترور ناموفق، معاون اول خود را معرفی کرد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ گزینه‌ای امن، محافظه‌کار اجتماعی را انتخاب کرده بود تا رضایت رای‌دهندگان مخالف سقط جنین را جلب کند.

اکونومیست می‌نویسد اما امروز ترامپ به قدری از پیروزی خود مطمئن است که این بار فردی ضد جهانی‌شدن، ضد تجارت، ضد مهاجرت، طرفدار کارگران و از طرفداران ماگا (MAGA) همراه خود کرده است که تجربه کار سیاسی کمی دارد و احتمالا تاثیر کمی در جلب نظر رای‌دهندگان خواهد داشت.

یکی از بهترین استدلال‌هایی که دموکرات‌ها می‌توانند علیه ترامپ به کار گیرند این است که حضور او هنجارهای دموکراتیک را تهدید می‌کند. با این حال شجاعت ترامپ در لحظه تیراندازی باعث شد، هرچند کوتاه، او بیشتر از همیشه مدافع ارزش‌های آمریکایی به نظر برسد.

خواست ترامپ برای اتحاد در اقنای مردم برای اینکه او رهبری قدرتمند در دنیای خطرناک است، موثر واقع شده است. هر چند همیشه گفته می‌شود تاثیرات خارجی بر نظرسنجی‌ها موقتی است، چراکه سلطه احزاب بر مردم به گونه‌ای است که نامزدها گویی با سقفی از بتن آرمه مواجه هستند. با این حال، تاثیر برخی از اتفاقات مانند تیراندازی و عواقب آن ممکن است پایدار باشد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون به نفع ترامپ است. مگر اینکه مشارکت در انتخابات افزایش بالای ۶۰ درصد داشته باشد./دنیای اقتصاد