افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد
افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد

افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد. چراکه سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر کرد و واردات خودروهای کارکرده متوقف شد.

بعد از ۱۴ ماه فریز قیمتی، بزرگترین خودروساز کشور، از صدور مجوز افزایش قیمت خودرو خود توسط سازمان حمایت خبر داد.

اما معاون وزیر صمت تکذیب کرد و گفت مجوزی برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا صادر نشده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی بورس کالا، قیمت جدید شش محصول این شرکت را اعلام کرد که طبق لیست قیمتی مذکور، محصولات این شرکت در تیرماه بطور میانگین ۴۰ درصد افزایش یافتند.

اما روز پنج شنبه ورق برگشت و معاون وزیر صمت اعلام کرد با وجود درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت، اصلا مجوزی در این زمینه صادر نشده است.

قیمت گذاری خودرو در هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم با بحران روبرو نبوده است.

قیمت گذاری خودرو به دو دلیل در دولت سیزدهم به کج راهه رفته است. اقدامات پوپولیستی دولت در حوزه خودرو و همچنین بی برنامگی و تصمیمات خلق الساعه در امورات مربوط به خودرو.

ساز ناکوک خودرویی دولت از یک سو منجر به فریز ۱۴ ماهه قیمت ها شده و از سوی دیگر بر زیان انباشته خودروسازی افزوده است. با این حال اما موتور “خرده فرمایشات” برای رشد تیراژ و عرضه همچنان روشن است.

سال گذشته شورای رقابت رشد قیمتی خودروها را اعلام، اما معاون اول رییس جمهور آن را وتو کرد و در دوره ای نیز شورای رقابت خودخواسته از قیمت گذاری کنار کشید با این حال سازمان حمایت موافق رشد قیمت ها نبود.

عباس علی آبادی وزیر صمت هفته گذشته در اظهاراتی عنوان کرد که مخالف قیمت گذاری دستوری خودرو است، حال آنکه ظاهرا با مجوز اصلاح قیمت خودرو نیز موافق نیست.

عملکرد وزارت صمت در قیمت گذاری خودرو، هم بازار را معطل کرده و هم تولید.

اما مدال عدم افزایش قیمت در دولت سیزدهم در شرایطی قرار است به گردن مسوولان صنعتی این دولت انداخته شود که بازار اگر چه هم اکنون آرام به نظر می رسد اما بسیاری از دست اندرکاران خودرو معتقدند که شرایط کنونی بازار، آرامش قبل از طوفان است و خودروسازان در صورت عدم اصلاح قیمت می توانند شرایط بازار را تغییر دهند.

توقف واردات خودرو عامل افزایش قیمت خودرو

بانک مرکزی در اطلاعیه ای به اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه کرد تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی واردات خودروهای کارکرده  از هر اقدامی برای واردات خودرو کارکرده اجتناب کنند.

آیین نامه خودروهای کارکرده اواخر تیرماه درهیات دولت در شرایطی به تصویب رسید که منابع ارزی ورود کارکرده ها از محل ارز حاصل از صادرات ، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی از جمله ارز با منشأ خارجی ، پیش بیینی شده است.

با این حال بانک مرکزی  امروز در اطلاعیه ای شرایط تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز توسط بانک مرکزی در قبال آیین‌نامه اجرایی واردات خودروی کارکرده را اعلام کرد.

در اطلاعیه بانک مرکزی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه مندرج در ماده ۲ آیین نامه اجرایی واردات کارکرده ها (کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ) و لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز از سوی این بانک به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه شده تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی واردات کارکرده ها و تایید برنامه واردات توسط کارگروه مذکور، از هرگونه اقدام برای واردات خودرو کارکرده اجتناب کنند.

درحالی که قیمت خودرو داخلی افزایش یافته است. اما واردات خودروهای کارکرده متوقف شد. به همین قیمت خودرو بازار آزاد بالا می‌رود.