مولفه‌های موثر در آینده نسل زد
مولفه‌های موثر در آینده نسل زد

آینده نسل زد در آموختن عمیق و استعداد پروری در یک سیستم آموزشی کارآمد تعریف شده‌است. الگوی رفتار خانواده و جامعه بر نسل زد موثر است.

به گزارش سرمایه فردا، گاهی از زبان آدمهای به ظاهر معمولی در اطراف خودمان جملاتی را میشنویم که بقدری پر مفهوم و تحسین برانگیزست که برای همیشه در ذهن آدمی حک میشوند. در یک مهمانی خانوادگی یک خانم بی ادعا در پاسخ به پرسش؛ نقش متقابل والدین و فرزندان در اعتبار سازی اجتماعی، اینگونه گفت:«فرزندان تا کوچک هستند به پدر و مادر خود افتخار می کنند و وقتی بزرگ می شوند ، پدر و مادر باید به وجود آنها افتخار کنند.»
این جملات چند سال است در ذهنم حک شده اند. بطوریکه در حین مطالعات ریسک های کارآفرینی ، بارها و بارها در ذهنم مرور میشود و از خود می پرسم والدین چکار باید بکنند تا باعث افتخار فرزندان باشند و در سن بازنشستگی و بزرگ شدن فرزندان ، چگونه آنها را پرورش داده باشند که به فرزندان در اجتماع افتخار کنند.
چه ویژگیهایی و چه رفتارهایی از والدین موجب افتخار فرزندان و بر عکس چه سرنوشتی و چگونه نحوه زیستنی از فرزندان موجب افتخار والدین می گردد. همین اصل در مورد رابطه متقابل بین جوانان و جامعه نیز صدق می کند. جوانان پس از والدین ، عاشق کشور خویش ، مام وطن هستند. کشور نیز به وجود جوانان رشید و دانا خود افتخار می کند. وقتی جوانان در رقابت های علمی ، هنری ، ورزشی ، شغلی و حرفه ای رتبه های برتر را کسب می کنند ، همه هموطنان بدانها افتخار می کنند. دولت ها و والدین چگونه می توانند موجبات افتخار فرزندان را فراهم کنند و سپس موجب افتخار به فرزندانشان در زمانی که آنها بزرگ می شوند و تحصیل می کنند، در صحنه مشاغل می درخشند و تشکیل خانواه می دهند و مسئولیت پذیر می‌شوند.

مطالعه خط روند زندگی و کار نسلهای خاموشان و  بیبی بومرها و X ها در ایران نشان می دهند که رفتارها و عملکرد آنها موجب افتخار تک تک فرزندان ایران زمین است. آنها با کمترین امکانات و از سر گذرانیدن تحولات بزرگ اجتماعی – اقتصادی همچون ؛ جنبش مشروطیت و جنگ های اول و دوم جهانی ، نهضت ملی شدن صنعت نفت و سپس انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و جنگ تحمیلی هشت ساله ، فرازها و فرودهای اجتماعی و اقتصادی بسیاری را طی کرده اند. در میان آن نسل ها زنان و مردان شاخص پرشماری وجود دارند که امروزه موجب افتخار نسل های Y و Z هستند . بر عکس این موضوع نیز صادق است ، در میان نسل های نو ایران ، رشادت ها ،استعدادها ، خلاقیت هایی دیده می شوند که موجب افتخار والدین و جامعه سربلند ایرانی هستند. رشادت و جوانمردی ایرانیان در جنگ تحمیلی توسط استعمار، حمایت ایرانیان از هم در پی فجایع طبیعی بزرگ همچون زلزله و نیز کسب رتبه های بالای المپیادهای علمی ، ورزشی ، هنری ، شغلی در آوردگاههای جهانی همه از پتانسیل، هوشمندی و لیاقت بی نظیر فرزندان ایران زمین حکایت دارند .
وقت آنست در یک محاسبه جمع جبری با در نظر گرفتن نقاط قوت و نقاط ضعف یسک های مانع توسعه متوازن و پایدار همه جانبه بطور دقیق احصا شوند. هر آنچه موجب افزایش نقاط قوت ملی هستند تقویت و به موازات از لیست نقاط ضعف کاسته گردند.

آینده نسل زد از مدرک گرایی تا تجربه

در همین چند روزه دو خبر منتشر شدند که در نوع خود جالب و یکی بار منفی و یکی بار مثبت دارد :
۱- صد نفر از کسانی که با مدرک تحصیلی تقلبی در دوره اخیر کاندیدای نمایندگی مجلس شده بودند که پس از استعلام لو رفته اند . یکی از آنها با مدرک تقلبی از شغل استادی دانشگاه بازنشسته شده است.
۲- آینده نسل زد به مهارت آنها بستگی دارد. در همین چند وقت پیش ، در المپیاد علمی پس از ایالات متحده آمریکا و چین ، رتبه سوم جهانی را کسب کرده اند. بجای رسیدگی قضایی ، سبک تربیت والدین ایندو نسل لازمست تحقیق شود.
خبر اول ،تاسف آور و خبر دوم ، غرور آفرین است . برای ساعیان دانش احترام قلبی باید قائل بود . آموزگاران ، اساتید ، متخصصین رشته های مختلف ، کشاورزان ، صنعتگران ، تجار تلاشگر باعث افتخارند.بی شک مدرک بدون درک ریسک هایش به مراتب بیشتر از برکات و منافع  آن است . لیکن آموختن عمیق و استعداد پروری در یک سیستم آموزشی کارآمد ، ریسک های اخلاقی در هر عرصه را بشدت کاهش میدهد.
بیبی بومر و X های ایرانی بازنشسته شده اند. سن بالاهای Y ها هم کم کم در حال بازنشسته شدن هستند. پیشقراولان Z ها ، فرزندان باهوش و با استعداد نسل دیجیتال و عصر موج چهارم وارد عرصه کار و تشکیل خانواده شده اند. آینده نسل زد ضریب هوشی بالا و طرز اندیشیدن زیبا و علاقه شدید آنان به کسب دانش و تجربه نه تنها برای والدینشان افتخار آفرین است، بلکه هموطنانشان هم به وجودشان افتخار می کنند.
تشویق به مهارت آموزی و کتابخوانی و آموزش اصل صداقت ، پشتکار ، تعاون و مزایای کار دست جمعی برای اجتناب از ریسک های عقب ماندگی ، نسل Z با لیاقت را به مدیران و سکانداران شاخص مبدل خواهد کرد.