آمارها میگویند پادکستهای محبوب مانند «تجربه جو روگان» که ۱۴ سال است اجرا میشود، به طور متوسط ۸۰۰ هزار دلار در هر قسمت درآمد دارد.
یه گزارش سرمایه فردا، فاطمه لطفی پادکست، که اخیرا فرهنگستان زبان معادل فارسی «پادپخش» را برای آن انتخاب کرده (اما گمان نمیرود این کلمه بتواند جایگاهی همانند پادکست در زبان محاوره مردم بیابد) محتوایی صوتیست که از وب قابل دریافت است. پادکستها از زمان ظهور در سال ۲۰۰۱ رشد قابل توجهی پیدا کردهاند. پادکستهای محبوب از کل دنیا ۴۱۹۸۳۲۶ پادکست در سراسر جهان ثبت شدهاند. پادکستهای انگلیسیزبان ۶۰٫۳۸ درصد از کل پادکستها را تشکیل میدهد. در رتبههای بعدی پادکستهای اسپانیایی، پرتغالی، اندونزیایی، آلمانی، فرانسوی، چینی، ایتالیایی، ژاپنی و هندی قرار دارند.
گفته میشود ۵۳ درصد آمریکاییهای بالای ۱۸سال پادکست گوش میدهند و این کشور دستکم ۹۰ میلیون نفر شنونده پادکست دارد.
از سال ۲۰۲۲، مردم برزیل رتبه اول در گوش کردن به پادکست را از آن خود کردند، پس از برزیل سوئد و مکزیک قرار دارند. آمریکای شمالی و آسیااقیانوسیه بیشترین تعداد شنونده پادکست را دارند. ۵۸ درصد بزرگسالانه در کره جنوبی شنونده پادکست هستند.
محبوبترین ژانرهای پادکست
محبوبترین ژانرهای پادکست در ایالات متحده، به ترتیب ژانرهای کمدی، اخبار، جنایات واقعی، وزرش، سلامت و تناسب اندام است.
در میان محبوبترین دایرکتوریهای پادکست، اپلپادکست با ۳۸٫۷درصد از کل شنودگان و ۴۸۷۸۹۷۷۸ بارگیری پادکست در رتبه اول قرار دارد. پادکست اپل تا ژوئن ۲۰۲۴ میزبان ۲۶۹۷۳۷۶ پادکست بود. اسپاتیفای با ۲۸ درصد و ۳۵۲۹۵۵۳۶ بارگیری در رتبه دوم، مرورگر وب، گوگل پادکست، کستباکس در رتبههای بعد قرار دارند.
پادکست یک ابزار بازاریابی بسیار موثر برای برندهای بزرگ، مشاغل کوچک و کارآفرینانی است که به دنبال شناساندن کسبوکار خود هستند. بر اساس آمارهای بینالمللی ۷۲ درصد از شنوندگانی که به مدت چهار سال یا بیشتر به یک پادکست گوش دادهاند، یک تبلیغ حمایت شده در آن پادکست را خریداری کردهاند.
۶۹ درصد از پاسخ دهندگان میگویند تبلیغات پادکست آگاهی آنها را از محصولات، برندها و خدمات افزایش میدهد.۸۱ درصد میگویند که بیشتر به تبلیغات پادکست توجه دارند تا تبلیغات رادیویی، تلویزیونی، بیلبوردها و حتی تبلیغات دیجیتال در رسانههای اجتماعی.
تاثیر اقتصادی پادکستهای محبوب
صنعت پادکست بیش از ۵۴۶ میلیون شنونده در سراسر جهان دارد. پیشبینی میشود در آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۴ پادکستها در مجموع بتوانند از درآمد ۲ میلیارد دلاری تبلیغات عبور کنند. انتظار میرود تا سال ۲۰۲۶ این درآمد به نزدیک به ۲٫۶ میلیارد دلار برسد. درآمد تبلیغات پادکست در سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده به میزان ۵درصد افزایش یافته و به ۱٫۹ میلیارد دلار رسید.
اما در دنیا پیشبینی میشود که بازار تبلیغات پادکست شاهد رشد قابلتوجهی باشد و درآمد پیشبینیشده تا انتهای سال ۲۰۲۴ به ۴.۰۲ میلیارد دلار برسد. این رقم برای سال ۲۰۲۷ حدود ۵٫۰۳ میلیارد دلار پیشبینی شده است. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۴ میانگین درآمد هر کاربر در بازار تبلیغات پادکست ۸٫۶۹ دلار آمریکا پیشبینی میشود.
در کنار همه اینها، گفته میشود کل بازار جهانی صنعت پادکست در سال ۲۰۲۴ به ۳۴٫۸۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۳۲ به ۱۳۳٫۹ میلیارد دلار برسد.
هر چند ۵ سال پیش جک ریسایدر که درباره صنعت پادکست تحقیق جامعی کرده بود میگفت با پادکست ساختن هیچگاه پولدار نخواهید شد، اما امروزه آمارها میگویند پادکست «تجربه جو روگان» که ۱۴ سال است اجرا میشود، به طور متوسط ۸۰۰ هزار دلار در هر قسمت درآمد دارد.
در سال ۲۰۱۹، این پادکست پردرآمدترین پادکست در جهان بود و ۵۰ میلیون دلار درآمد داشت و طبق گزارشها تقریبا ۲۰۰ میلیون بار در ماه دانلود میشد. در رتبه دوم پادکست جنایی واقعی«قتل مورد علاقه من» اثر کارن کیلگاریف و جورجیا هاردستارک قرار گرفت که در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵ میلیون دلار درآمد داشت.
پای هوش مصنوعی هم به این منبع درآمد باز شده و آمارها میگویند پادکستهای مبتنی بر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ به ارزش ۳ میلیارد دلار خواهند رسید.
پادکستهای محبوب فارسی
آمار جامع و مشخصی از میران درآمد پادکستهای محبوب در ایران وجود ندارد اما تعدادی پادکست محبوب فارسی داریم از جمله: یکی از ستودنیترین پادکستهای ایرانی، پادکست «ماجرای مشروطه» با اجرای امیر خادم است که تحلیلی موشکافانه از علل و عوامل رخداد انقلاب مشروطه را ارائه میدهد. او ریشههای انقلاب مشروطه را در سالهای بسیار دور قبل از مشروطه جستجو میکند. خادم پیشتر با پادست «فردوسیخوانی» مشهور شده بود.
پادکستهای چنلبی و بیپلاس هم از پادکستهای مشهور فارسیست که علی بندری آن را اجرا میکند.دیگر پادکستها پادکستهای رادیو مرز، رادیو راه، فردوسیخوانی، رادیو تراژدی هستند.