سیاست جدید مالیاتی برای افزایش درآمد دولت چین
سیاست جدید مالیاتی برای افزایش درآمد دولت چین

سیاست جدید مالیاتی برای افزایش درآمد دولت چین با تمرکز بر روی ثروتمندان کلید خورده است. به همین دلیل سرمایه گذاری در این کشور تحت تاثیر است.

به گزارش سرمایه فردا، به گزارش بلومبرگ دولت چین قصد دارد از سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خارجی ثروتمندان چینی مالیات اخذ کند. این اقدام بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت برای مقابله با کاهش درآمد مالی کشور به‌ویژه به‌دلیل کاهش فروش زمین است. مالیات یکی از منابع اصلی درآمد دولت چین محسوب می‌شود. افراد ثروتمند در شهرهای بزرگ چین توسط مقامات مالیاتی احضار شدند و از آن‌ها خواسته شد که خوداظهاری خود را انجام دهند، یا در جلساتی شرکت کنند تا بدهی‌های مالیاتی احتمالی آن‌ها ارزیابی شود.
این اقدامات با کمپین «رفاه مشترک» شی جین‌پینگ همسو است که هدف آن توزیع عادلانه‌تر ثروت است. این مالیات بر افرادی اعمال می‌شود که دارایی‌های قابل توجهی در خارج از کشور دارند. به‌ویژه افرادی که حداقل ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در خارج دارند. اگرچه قوانین محلی مدت‌هاست مالیات بر درآمد جهانی را تعیین کرده است.
اما این قوانین تاکنون به‌درستی اجرا نشده بود. انتظار می‌رود این روند با استفاده از اطلاعات جهانی از سیستم استاندارد گزارش‌دهی مشترک (CRS) برای جلوگیری از فرار مالیاتی، شدت یابد. این اقدامات بخشی از راهبرد کلی برای افزایش درآمدهای مالیاتی و مقابله با چالش‌های اقتصادی ناشی از افت بخش املاک است.

درآمد دولت چین برای جبران کسری بودجه

از دیدگاه اقتصادی، اجرای این سیاست می‌تواند پیامدهای متعددی برای اقتصاد چین داشته باشد. در کوتاه‌مدت، این اقدام می‌تواند با استفاده از عایدی مالیاتی حاصل از این سیاست، درآمد دولت چین را تا حدودی جبران کند. منبع جدیدی از درآمد برای کسری و بودجه دولت فراهم کند. با این حال، ممکن است منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌های داخلی شود، زیرا ثروتمندان تلاش می‌کنند دارایی‌های خود را از چین خارج کنند تا از پرداخت مالیات فرار کنند.
این خروج سرمایه می‌تواند رشد اقتصادی را از رهگذر کاهش نقدینگی در صنایع کلیدی مانند املاک و نیز بازارهای مالی تضعیف کند. علاوه بر این، ممکن است باعث افزایش مهاجرت افراد ثروتمند شود که به فرار مغزها و سرمایه دامن بزند. در حالی که این اصلاحات مالیاتی با اهداف چین برای توزیع مجدد ثروت همخوانی دارد، اثرات بلندمدت آن ممکن است کاهش رغبت ثروتمندان برای سرمایه‌گذاری در بازارهای داخلی باشد که احتمالاً نوآوری را کاهش داده و رشد اقتصادی را کند می‌کند.