به گزارش سرمایه، آسیا از ایران به اروپا وصل میشود. این هدفی بود که از اجرای پروژه کریدور شمال-جنوب دنبال شد. اما یک دهه طول کشید و تازه خط راه آهن تکمیل شده است. اما آیا این هدف محقق می شود.
این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ کیلومتر تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) آخرین بخش از کریدور شمال- جنوب و حلقه مفقوده این کریدور بالاخره پس از بیش از یک دهه معطلی بهرهبرداری شد.
ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت امکان انتقال بار برای آن تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.
در اهمیت تکمیل این قطعه در فعال شدن کریدور شمال-جنوب همین بس که محور ریلی رشت- آستارا تنها محور باقی مانده شاخه غربی راهگذر ریلی شمال- جنوب به حساب میآید.
با تکمیل این قطعه، میتوان گفت که بندر بمبئی در هند تا هلسینکی فنلاند به طول ۱۳ هزار کیلومتر، با اتصال مستقیم ریلی و با عبور از خاک ایران به یکدیگر متصل خواهند شد.
همچنین باید تاکید کرد که مسیر ریلی رشت- آستارا حتی به کریدور شرق به غرب نیز معنا میبخشد و قطار کانتینری شانگهای- تهران را میتوان از مسیر رشت – آستارا – تفلیس، راهی اروپا کرد.
بنابراین پروژه رشت- کاسپین- آستارا، کریدور شمال به جنوب را از مرز آبی و خاکی به هم پیوند میدهد و ظرفیت ترانزیتی خوبی برای کشور بخصوص استان گیلان فراهم میکند.
با بهرهبرداری از این قطعه مهم، ماموریت دولت آتی ایران این است که با فهم راهبردی و درست از اهمیت و جایگاه این خط ترانزیتی، نسبت به فعالسازی واقعی آن اقدامات لازم در جهت بازیابی موقعیت از دست رفته ایران در بازی جهانی کریدورها را در دستورکار قرار دهد./دنیای اقتصاد
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا