به گزارش سرمایه فردا، در تاریخ چابهار فراموش نمیشود. چون حلقه اتصال هند و ایران است. حالا قرار شده پای روسیه رو به آبهای گرم باز کند.
بندر چابهار در منطقه مکران، تنها بندراقیانوسی کشور است که دارای مزایایی چون عمق مناسب برای پهلوگیری کشتیهای تجاری و اقیانوسپیما، فاصله کمتر نسبت به بنادری چون بندرعباس به دریای آزاد، خارج بودن از منطقه حساس تنگه هرمز و دسترسی مناسب به آبراههای آزاد است.
علاوه بر این، چابهار با قرار گرفتن در مسیر دو گذرگاه بینالمللی، ظرفیت تبدیلشدن به قطب و نقطه اتصال تجاری بین بخش قابلتوجهی از جمعیت جهان (حدود ۴۰ درصد) در کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، هند، چین و روسیه را دارد.
در اوج دوره فشار حداکثری، در خرداد ۱۳۹۹ خبری در رسانههای غربی و متعاقبا در رسانههای داخلی مبنی بر «اعطای معافیت تحریمی» از سوی آمریکا به هند برای توسعه بندر چابهار منتشر شد.
این در حالی است که آنچه از سوی آمریکا به هند اعطا شده بود، نه یک «معافیت تحریمی» بلکه یک «استثنای بسیار محدود تحریمی» از سوی وزارت خارجه آمریکا ذیل بخش ۱۲۴۴ قانون تحریمی ایفکا (۲۰۱۲) بود.
استثنای فوق مربوط میشود به اعطای اجازه تعدادی فعالیت محدود در رابطه با بازسازی و توسعه افغانستان بهعنوان یکی از منافع امنیت ملی کلیدی آمریکا در منطقه.
هند در پرونده تعامل با ایران، تطابق حداکثری با مقررات تحریمی آمریکا دارد و مصداق این گزاره بهروشنی در تصمیم هند نسبت به قطع واردات نفت از ایران متعاقب بازگشت تحریمها در سال ۱۳۹۷ مشاهده شد؛ همین گزاره در مورد پرونده چابهار نیز صادق است.
رودرا گائوراو شِرِست سفیر هند در تهران در گفتوگو با روزنامه دنیای اقتصاد از توافق اخیر ایران و هند در حوزه چابهار سخن گفت.
وی تفاوتهای توافق ۲۰۱۶ با توافق ۲۰۲۴ را تشریح کرد و علت جذابیت این پروژه را برای هند به مخاطب ایرانی توضیح داد.
وی تصریح کرد که «در قرارداد سال ۲۰۱۶ این مبلغ ۸۵ میلیون دلار بود اما در قرارداد جدید به ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است. در قرارداد سال ۲۰۱۶، هند همچنین متعهد شده بود ۱۵۰میلیون دلار برای توسعه زیرساختهای مربوط به بندر چابهار از جمله برای اتصال آن به پس کرانه ایران تامین مالی کند. ما اکنون این تعهد مالی را نیز به حداقل ۲۵۰ میلیون دلار افزایش دادهایم.»
سفیر هند در تهران تاکید کرد: برای هند، پتانسیل اصلی بندر چابهار همیشه در ارتباط با اتصال منطقهای گسترده تر بوده است و نه صرفا تجارت دوجانبه بین هند و ایران.
مهمترین مبنای منطقی برای این بندر، نیاز به ایجاد یک مسیر جایگزین به افغانستان است. چابهار میتواند به ارائه کمکهای بشردوستانه لازم به افغانستان و همچنین تسهیل صادرات آن کشور کمک کند.
گائوراو شرست به اشتراکات فرهنگی میان تهران و دهلی و نوع نگاه کلان هند به جهان و ایران پرداخت.
سفیر هند با اشاره به حضور اقلیت زرتشتیان متنفذ در کشورش و با اشاره به اینکه از این اقلیت در هند به عنوان پارسیها یاد میشود، توضیح داد:
«پارسیها بهرغم اینکه درصد کمی از جمعیت وسیع هند را تشکیل میدهند، سهم زیادی در توسعه هند داشتهاند. با توجه به تاثیر پارسیها در تجارت و زندگی فرهنگی هند، آنها میتوانند سفیران خوبی برای همکاری و تعامل بیشتر بین هند و ایران باشند.»
در تاریخ چابهار فراموش نمیشود. چون حلقه اتصال هند و ایران است. حالا قرار شده پای روسیه رو به آبهای گرم باز کند./دنیای اقتصاد
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا