ورودی فرودگاه امام خمینی با معماری داخلی
ورودی فرودگاه امام خمینی با معماری داخلی

آیین رونمایی از پوستر مسابقه طراحی جایگاه تشریفات اختصاصی ورودی فرودگاه امام خمینی با جایزه ۴۰ سکه طلا برگزار شد.

به گزارش نبض اقتصاد، محمد غفاری در آیین رونمایی از پوستر مسابقه طراحی جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی با اشاره به اینکه در حال حاضر نقش طراحان در سازه های شهر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است گفت: هر ساخته ای نماد نیست، به همین دلیل به دنبال استفاده از استعدادهای معاصر هستیم. در این مسابقه دو بخش طراحی المان و جایگاه اختصاصی در نظر گرفته شده است.
او با تاکید بر اینکه در هیات داوران در مقیاس کلان پروژه کار کرده‌اند در هیات داوران داریم، تصریح کرد: از گروه ترمه و گروه کارفرمایان تشکر می کنم که کمک کردند تا موضوعی خاص را رقم بزنیم.
غفاری با تاکید بر اینکه ۴۰ سکه به عنوان جایزه برای این مسابقه در نظر گرفته ایم، تصریح کرد: در این مسابقه به این دلیل اهمیت دارد که طرحهای برتر رتبه یک تا ۳ شانس ساخته شدن دارند.

پروژه ملی در فرودگاه امام خمینی

همچنین باقری مدیرعامل شرکت تاو آویژه پارس با بیان اینکه شرکت سال گذشته روی حوزه تشریفات اختصاصی فعالیت ویژه ای داشته است، گفت: با توجه به بررسی انجام شده در برخی از بخش ها همچون حوزه خدمات و طراحی نیازمند بازنگری بود که بخشی از آن توسط کارشناسان شرکت انجام شد. بخش طراحی نیز قرار شد به مسابقه گذاشته شود.
او با تاکید بر اینکه با شرکتهای بزرگی مانند ماهان، ایران ایر، قطرایرویز و… همکاری داریم، گفت: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها همکاری با برخی شرکت‌ها را از دست دادیم. در حال حاضر هیات مدیرها فرودگاه امام را قانع کرده‌ایم تا در کنار سی آی پی سازه ای برای مسافران ورودی داشته باشیم.
او با تاکید بر اینکه ابتدا قرار بود که یک شرکت برای طراحی این سازه انتخاب شود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع به عنوان ورودی کشور تصمیم گرفتیم یک کار ملی انجام دهیم تا به عنوان یک یادگار برای کشور باشد.
او با اشاره به اینکه تشریفات فرودگاه مهرآباد سال ۱۳۷۰ به بهره‌برداری رسید، گفت: در آن زمان قرار بود فرودگاه مهرآباد قرار بود به هاب منطقه تبدیل شود. در حالی که هنوز ترکیه و امارات اینقدر پیشرفت نکرده بود. از طرف دیگر متاسفانه به دلیل بی سلیقگی برخی مدیران نیمه کاره رها شد. بنابراین امیدواریم با همراهی دوستان این پروژه به یک کار ملی تبدیل شود.

سازه‌ای برای ایجاد ذهنیت مثبت به ایران

قانعی رییس هیات داوران مسابقه طراحی جایگاه تشریفات اختصاصی ورودی فرودگاه امام خمینی گفت: در حال حاضر باید این سازه به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که هرکسی وارد کشور می‌شود ذهنیت خوبی پیدا کند.
او با تاکید بر اینکه در طراحی از عناصری ناهمگون استفاده شده‌است، افزود: در شرایط کنونی این سازه به خاطر اینکه میتواند ارتباط جهان با فرهنگ ایران باشد. به همین دلیل در ساخت آن باید دقت عمل زیادی بکار گرفته شود.

عدم موفقیت در تلفیق معماری ایرانی و بین‌المللی

محمدرضا نیکبخت عضو هیات داوران مسابقه طراحی جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی با اشاره به اینکه طراحی این سازه باید متناسب با کاراکتر فرودگاه امام خمینی باشد، تصریح کرد: با مرور فرهنگ و تاریخ کشور به دو ستون می رسیم. نخست معماری و دیگری زبان و فرهنگ است. در معماری معاصر به دلیل وجوه بین المللی ویژگی های بومی کمرنگ شده است. به عبارت دیگر معماران به وجه بین المللی پرداخته‌اند. بنابراین در تلفیق معماری نو موفقیت آمیز نبوده است. البته در بخش کلاسیک توفیقاتی حاصل شده است.
او افزود: در حال حاضر این سازه قرار است به دروازه ایران تبدیل شده است. در این سازه نگاه اسطوره ای به افرادی مانند فردوسی نیاز است. همچنین سعدی اخلاق، حافظ زیبایی کلام و مولوی عشق را تعریف می کند. همچنین در نظامی جایگاه زن را تعریف می کند. در حال حاضر می توان از این وجوه در آثار هنری استفاده کرد.

طرحی متناسب با تاریخ و فرهنگ ایران

رضا نجفیان عضو دیگر هیات داوران مسابقه طراحی جایگاه تشریفات اختصاصی ورودی فرودگاه امام خمینی ،گفت: معماری این سازه باید در شأن تاریخ و فرهنگ کشور باشد. به همین دلیل ذهن من درگیر این موضوع شده که در این پروژه چکار می تواند بیفتد.

عبدالرضا محسنی عضو هیات داوران در آیین رونمایی از پوستر مسابقه طراحی جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی گفت: این جایگاه ورودی اختصاصی فرودگاه دارد و مسیر ترانزیت نیز محسوب می‌شود. به همین دلیل برای جایگاه اختصاصی سالن نشست، هتل و… در نظر گرفته شده است.
او با تاکید بر اینکه جایگاه تشریفات باید بر مبنای معماری داخلی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: اثر هنری شبیه شعر است.