جزئیات برنامه نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران

تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران و همچنین خودروهای برقی پیش‌بینی شده است. شادی ملکی، این برنامه را تشریح کرد.

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر، تهران با بیش از ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از مجموع ۷۸ هزار دستگاه تاکسی فعال، با یک چالش جدی مواجه است. این خودروهای فرسوده نه تنها آلودگی هوا را تشدید می‌کنند، بلکه از نظر ایمنی و فنی نیز مشکلات فراوانی ایجاد می‌کنند. برنامه‌ریزی گسترده و حمایت‌های دولتی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا را هدف قرار داده است.
در این راستا، شهرداری تهران با اجرای برنامه‌های متنوع، در تلاش است تا با ارائه تسهیلات مناسب و جلب همکاری شرکت‌های خودروساز، این چالش را پشت سر بگذارد.
وضعیت تاکسی‌های فرسوده در تهران

وضعیت تاکسی‌های فرسوده در تهران

شادی ملکی، رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در گفتگو با ما گفت: «ما در کل کشور بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی داریم و تعداد تاکسی‌های فرسوده نیز بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه است. در تهران از مجموع ۷۸ هزار دستگاه تاکسی، بیش از ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده است و تعدادی نیز در مرز فرسودگی قرار دارند. لذا برنامه نوسازی یکی از اقداماتی است که هم از طریق مدیریت شهری و هم با حمایت دولت محترم باید انجام شود.»

وی افزود: «خودروی فرسوده علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، که یک دغدغه جدی در کشور است، به لحاظ ایمنی و فنی نیز مشکل‌ساز است. چنین خودروهایی ممکن است در شریان‌های اصلی خراب شوند و بار ترافیکی و مشکلات جدی‌ای ایجاد کنند که می‌تواند منجر به تصادف و خطرات جانی برای راننده شود. لذا نوسازی تاکسی‌ها یکی از موضوعات جدی است.»

برنامه نوسازی تاکسی‌ها توسط شهرداری تهران

ملکی در ادامه گفت: «شهرداری تهران برنامه نوسازی را به دو صورت پیش می‌برد: یکی از طریق روال عادی که شامل خودروهای غیر برقی می‌شود و دیگری با خودروهای برقی. امسال، یک رشد ۱۸ درصدی در حوزه نوسازی با خودروهای غیر برقی داشته‌ایم. تاکنون ۱۴۰۰ دستگاه تحویل داده شده و نزدیک به ۳ هزار پرونده تشکیل شده است. در حوزه خودروهای برقی، ۱۷۲ دستگاه فعال هستند و نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه نیز خودروهای برقی شهرداری تهران است که پلاک تاکسی دریافت کرده‌اند و در شرف واگذاری به متقاضیان هستند.»

برنامه واگذاری خودروهای برقی

وی ادامه داد: «برنامه واگذاری خودروهای برقی به زودی توسط شهرداری تهران انجام خواهد شد. این خودروها به متقاضیان نوسازی که دارای خودروی فرسوده هستند با شرایط و تسهیلات خوبی واگذار می‌شود. در حوزه تسهیلات، سعی بر این است که مبلغ قابل توجهی از خرید خودرو در قالب تسهیلات با کارمزدهای بسیار پایین به رانندگان تاکسی داده شود تا توان خرید آنها افزایش یابد. برای خودروهای غیر برقی، ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۸ درصد ارائه می‌شود.»

مسئولیت اجتماعی شرکت‌های خودروساز

ملکی تصریح کرد: «شرکت‌های خودروساز موظفند در راستای مسئولیت اجتماعی، قیمت خودروهای مورد استفاده در حمل و نقل عمومی را نسبت به خودروهای شخصی افزایش ندهند. همچنین، بسته‌های حمایتی از سمت دولت برای رانندگان دارای خودروی فرسوده ارائه می‌شود تا شرایط خرید خودرو بهبود یابد. به این ترتیب، شاهد وضعیت نوسازی بهتری در کشور خواهیم بود.»

چالش‌های پیش‌رو در نوسازی تاکسی‌های تهران

وی افزود: «در خصوص خودروهای برقی، ۱۷۲ دستگاه خودرو در تهران فعال هستند و ۵۱۱ دستگاه نیز توسط شرکت فردا موتور تولید می‌شود. این در حالی است که خودروهای داخلی باید ظرفیت تولید خود را افزایش دهند تا بتوانند تقاضای رانندگان را پوشش دهند. قیمت خودرو نیز از سال گذشته تاکنون به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حالی که توان خرید رانندگان افزایش نیافته است.»

هدف‌گذاری برای نوسازی سالانه تاکسی‌ها

رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: «برای بهبود شرایط، نیاز به حمایت ویژه دولت و مسئولیت اجتماعی شرکت‌های خودروساز داریم. در نهایت، با تلاش‌های مشترک همه دستگاه‌ها و ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات مناسب، می‌توانیم به روند عادی نوسازی بازگردیم و سالانه ۱۵ هزار تاکسی را جایگزین کنیم. این اقدامات باعث بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.»

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *