منطقه آزاد اروند در زمینه صادرات و جذب سرمایهگذاریهای خارجی موفقیتهای چشمگیری داشته و با پنجره واحد در شلمچه، مرز اروند را از وضعیت نظامی به تجاری تبدیل کرده است.
به جگزارش سرمایه فردا، علی زارعی، مدیرعامل منطقه آزاد اروند، در نشست خبری خود اعلام کرد که این منطقه به دلیل ظرفیتهای منحصر به فردش میتواند نقش مهمی در اقتصاد ایفا کند.
از مهمترین پروژههای در حال اجرا، پل خرمشهر است که با ارزشی بالغ بر یک همت، تاکنون ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین پارک خلیجفارس نیز در حال انجام است و در مجموع حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه در منطقه آزاد اروند در دست اجراست که ۸۰ درصد از این اعتبارات از منابع داخلی منطقه آزاد تأمین شده است.
زارعی افزود که هفت مأموریت برای منطقه آزاد اروند تعریف شده و در زمینه بازاریابی و صادرات موفقیتهای چشمگیری به دست آمده است. صادرات محصولات این منطقه با رشدی ۱۵ درصدی در سال جاری به ۲۲۰ میلیون دلار رسیده و در سهماهه اول سال ۱۴۰۳ به ۱۸۰ میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین، اجرای پنجره واحد در شلمچه و افزایش باراندازهای صادراتی باعث تبدیل وضعیت مرز اروند از نظامی به تجاری شده است.
وی تصریح کرد که سازمان منطقه آزاد اروند از لحاظ سهولت کسبوکار در رتبه نخست مناطق آزاد کشور قرار دارد. در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۰ هزار مجوز کسبوکار صادر شده و رشد ۱۰۰ درصدی در سرمایهگذاری محقق شده است. همچنین، ۱۳۶ بسته سرمایهگذاری تعریف شده و در ششماهه اول سال ۱۴۰۳، حدود ۲۰ میلیون دلار جذب سرمایهگذاری خارجی داشتهایم که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ رشدی ۱۴۰ درصدی داشته است.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند با اشاره به توسعه زیرساختهای شهرکهای صنعتی اعلام کرد که این توسعه در ششماهه نخست امسال ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۲ نیز پیشرفتی ۱۰۰ درصدی در زیرساختهای منطقه آزاد ایجاد شده و هماکنون پروژههای با ارزشی حدود ۳۰۰ همت در دست اقدام است.
زارعی درباره برنامههای منطقه آزاد اروند در بخش گردشگری گفت: در دو سال گذشته توجه ویژهای به ظرفیتهای گردشگری این منطقه شده و تفاهمنامههایی با استانها و کشورهای همجوار منعقد شده است. ورود و خروج روزانه سه هزار تبعه عراقی به منطقه در حوزه گردشگری سلامت نیز از جمله دستاوردهای اخیر است. در خرمشهر و آبادان دو کلینیک تخصصی گردشگری سلامت فعال شدهاند.
وی درباره خط راهآهن شلمچه نیز گفت: توافقات انجام شده و تا نقطه صفر منطقه ریلگذاری شده است اما ۳۴ کیلومتر تا بصره باید ریلگذاری شود که نیازمند تأمین زمین و ایجاد پل توسط شرکتهای پیمانکار حوزه راه است.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا